رژیم سعودی که تمام تلاش‌هایش و هزینه‌هایش برای سرنگونی نظام حاکم در سوریه راه به جایی نبرده، راه حل جدیدی را انتخاب کرده و آن هم گسیل محرمانه‌ فرستاده‌ای به دمشق و ارائه سه طرح به مقامات دمشق بوده، اما آنچه مشخص است اعتماد نظام حاكم سوريه به خود رو به افزايش بوده و نحوه برخوردش با بحران پخته‌تر و مردمي‌تر حتي در سطح بين الملل شده است كه استقبالش از فرستاده عربستان بيانگر اين واقعيت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم به نقل از روزنامه الاخبار چاپ بیروت، فرستاده عربستان براي تحميل ديدگاه پادشاه كشورش اخيراً به دمشق سفر كرد ولي با قبول ديدگاه رئيس جمهوري سوريه پايتخت اين كشور را ترك كرد. پيش بيني مي شود كه نظام سوريه براي حل سياسي بحران خود اقدام به سه عمل ديگر شامل “تشكيل دولت مديريت بحران ، برگزاري كنفرانس بعث و بازسازي دستگاه هاي امنيتي در ماه مارس” بكند .

چند ساعت پس از پايان كنفرانس دوستان سوريه در تونس و چند ساعت قبل از آغاز همه پرسي قانون اساسي جديد سوريه، فرستاده يك پادشاه عربي – به احتمال قوي عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان – نامه‌اي را به بشار اسد رئيس جمهوري سوريه تقديم كرد كه مضمون اين نامه چنين است “هر گزينه‌اي را كه براي برون رفت خود از بحران مناسب مي بيني، انتخاب كن”. پيشنهادي كه فرستنده نامه ارائه كرده چنين است”ما آماده كمك به تو براي كناره گيري از قدرت و فراهم كردن مرحله انتقالي براي واگذاري قدرت هستيم.”

سوري‌ها به حامل نامه با تكبر ولي كمي با تأمل جواب دادند و زمينه بازديد سريع او از برخي مناطق سوريه را فراهم و مدارك و داده‌هاي واقعي را به وي ارائه كردند و به او گفتند كه درگيري هاي حمص بين ارتش سوريه و تروريست‌ها است. همچنين تصاوير و اطلاعاتي درباره بنيادگرايان عرب و شرق آسيائي به وي نشان دادند و گفتند كه نظام سوريه برخلاف تبليغات رسانه هاي خارجي ضعيف و فروپاشيده نيست و از موضع قدرت اعلام كردند كه بشار اسد به زودي همه پرسي و برنامه كامل اصلاحات را آغاز خواهد كرد همه پرسي كه پس از وتوي چين و روسيه، تسلط ارتش سوريه بر حمص و اجراي طرح كنترل مناطق ناآرام اين استان و مشخص شدن ضعف معارضان سوري و نفوذ القاعده در ميان آنان برگزار مي شود.

سوري ها مي گويند كه فرستاده با ديدگاهي متفاوت با مضمون نامه به كشورش برگشت. طبق اعلام منبعي نزديك به نظام سوريه، فرستاده قبل از حركت به سوي كشورش تلفني از دمشق با دولت متبوع خود تماس گرفت و به مقامات ذيربط ابلاغ كرد كه وضعيت سوريه كلاً با تصورات ما فرق مي كند.

بشار اسد در ساختمان راديو و تلويزيون رأي خود را به صندوق انداخت و انتخاب اين محل اشاره‌اي است به تحريف واقعيت‌هاي سوريه در رسانه‌هاي خارجي. بشار اسد تلويحاً خطاب به آن كشور حاشيه خليج فارس كه نماينده‌اش را به دمشق فرستاده بود، گفت: اين سرزمين متعلق به ماست. اين در حالي است كه آن كشوري عربي در نامه خود گفته بود كه نظام اسد فروپاشيده و پايان يافته است و همچنان فرصتي براي برون رفتش از بحران به شرط كناره‌گيري از قدرت وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *