وزیر آموزش و پرورش از کاهش ۱۷ نوع مدرسه خبر داد و گفت: مدارس دانش آموزان استثنایی و تیزهوشان با مدارس عادی ادغام می شود.
فخرالدین دانش آشتیانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما، افزود: دانش آموزان استثنایی (معلول حرکتی، ذهنی ) به مدارس عادی معرفی می شوند و سیاست ما نیز کاهش تعداد مدارس تیزهوشان است.
وی گفت: از نظر روالهای تخصصی که در فضاهای تعلیم و تربیت وجود دارد تفکیک دانش آموزان به شکل کنونی صحیح نیست .
دانش آشتیانی تأکید کرد: یکی از موارد بسیار مهم یادگیری در مدرسه یادگیری دانش آموزان از یکدیگر است و دانش آموزان با تفاوت های فردی مختلف باید در یک مدرسه حضور داشته باشند تا مفاهیم آموزشی را از یکدیگر فرا گیرند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی دانش آموزان را از یکدیگر جدا می کنیم هم برای دانش آموزان جدا شده و هم برای سایر دانش آموزان این موضوع آسیب زا است.
وی افزود: براساس زیرنظام های سند تحول؛ آموزش و پرورش به سمت کاهش تنوع مدارس می رود و از نظر من فقط باید یک نوع مدرسه داشته باشیم .
دانش آشتیانی تصریح کرد: در مدارس کشورهای پیشرفته دانش آموزان استثنایی و تیزهوشان در مدارس عادی و در کنار سایر دانش آموزان تحصیل می کنند و فقط برای آنها دستیار و مشاور قرار داده و کمتر آنها را در مدارس جدا می بینیم.
وی از پرداخت حقوق ۳۰ هزار معلم حق التدریس تا پایان امسال خبر داد و افزود: ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان امسال برای پرداخت مطالبات حقوق فرهنگیان در نظر گرفتیم که بخشی از این مطالبات تا شهریور امسال پرداخت شد و حقوق معلمان حق التدریس را نیز امیدواریم تا پایان امسال پرداخت کنیم.
وی همچنین از کاهش حجم کتاب های درسی خبر داد و گفت: لازمه اجرای برنامه های تربیتی در مدارس کاهش حجم مطالب درسی و افزودن آموزش مهارت های اجتماعی و تربیتی به دانش آموزان است و این تنها با کاهش حجم کتابهای درسی میسر می شود.