به گزارش هراز نیوز از باشگاه خبرنگاران جوان علی نیکنفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص کلاهبرداری از طریق تماسهای ناموفق (miss call) گفت: در این روش برخی افراد سودجو با پولی کردن تماس با شماره مورد نظر خود از دیگر کاربران کلاهبرداری میکنند.
سرهنگ دوم علی نیکنفس اساس این نوع کلاهبرداری را کنجکاوی شهروندان خواند و اظهار کرد: در این روش فرد مجرم با استفاده سامانه تماس خودکار، شمارههایی را انتخاب میکند و سپس به صورت اتوماتیک با آنها تماس گرفته میشود. پس از آن که زنگ تلفن قربانی یک بار به صدا درآمد، سامانه مذکور از کار متوقف شده و گوشی قربانیان، تماس بی پاسخی (missed call) را نشان میدهد؛ البته تا اینجا عمل کلاهبرداری صورت نگرفته است و همه چیز به خود فرد بستگی دارد که آیا کنجکاوی وی باعث میشود تا با شماره مورد نظر تماس بگیرد یا خیر؟
وی افزود: به محض تماس شهروندان با شماره تماس از دست رفته، به یک سرویس پرداخت نقدی تلفنی وصل میشوند و مبالغی را در قبوض ماهانه تلفن خود متضرر میشوند.
سرهنگ نیکنفس با بیان اینکه پیش شمارههای ۹۰۹ خطوط پولی است که در صورت تماس با آنها برای کاربر هزینه دارد، ادامه داد: لذا به شهروندان توصیه میشود بدون اطلاع از تعرفه و خدمات، از تماس گرفتن با خطهای دارای پیش شماره ۹۰۹ خودداری کنند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از دیگر شگردهای مجرمانه این خطوط را تبلیغ کالا یا خدمات خاص در سایتهای آگهی نامه خواند و گفت: به عنوان نمونه این افراد یک کالای خاص واقعی یا غیر واقعی را در سایت تبلیغ میکنند و بعد از تماس فرد که خریدار کالاست با دادن توضیحات فراوان کاربر را به صحبت گرفته تا دقایق بیشتری برای آنها هزینه منظور گردد.
به گفته وی دارندگان خطوط پیش شماره ۹۰۹ و خطوط پولی باید به شهروندان و کاربرانی که با آنها تماس میگیرند این حق را بدهند که افراد تماس گیرنده کاملا مطلع شود که این تماس برای آنها هزینه دارد. لذا باید حق انتخاب به کاربران بدهند به عنوان مثال با اعلام از سوی دارنده خط، هنگام تماس کاربر، که این تماس برای شما هزینه دارد در صورت تمایل تماس را ادامه دهید و در غیر این صورت قطع کنید حق انتخاب به کاربران بدهند.
سرهنگ نیکنفس با اشاره به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری گفت: برابر ماده یک این قانون این ترفند کلاهبرداری محسوب میگردد و میتوان با خاطی برخورد قانونی نمود. لذا همانگونه که گفته شد دارندگان خطوط تلفنمبتنی بر خدمات ارزش افزوده باید به صورت مشخصی به کاربران تماس گیرنده اعلام نمایند که هزینه این تماس برای آنان چقدر است تا در صورت تمایل تماس بگیرند.