کدخدایی

اعلام ایرادهای شورای نگهبان به ۳۸ بند برنامه ششم

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: ایرادهای این شورا به ۳۸ بند از لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.
به گزارش هراز نیوز از صداوسیما، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری گفت: ایرادهای شورای نگهبان به لایحه برنامه ششم توسعه مربوط به ایرادهای قانون اساسی، خلاف شرع بودن و مغایرت با سیاستهای کلی بود و حدود ۱۰ مورد هم تذکر داده شد.
وی همچنین با اشاره به وظایف نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لوایح مرتبط با برنامه و بودجه و سیاستهای کلی گفت: مجمع تشخیص نیز همزمان با ما لایحه برنامه ششم را در دستور کار داشت و هفته پیش نظر نهایی اش را اعلام کرد که طبق رویه جاری ایرادهای مجمع را برای مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین با ارائه گزارشی از مصوبات شورا افزود: لایحه اساسنامه انرژی های تجدید پذیر بررسی و مغایر نبودن آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد.
کدخدایی گفت: طرح تبصره یک قانون بودجه ۹۵ نیز اصلاحیه جزئی داشت که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد.
وی افزود: در بررسی لایحه احکام برنامه توسعه کشور نیز پس از بررسی ها دو ایراد مشخص شد که یکی مغایر با اصل ۶۰ قانون اساسی است و ایراد دوم نیز به مجلس شورای اسلامی اعلام شد که اصلاحات لازم را انجام داد و ما اصلاحیه جدید را دریافت کرده ایم اما هنوز بررسی نشده است .
کدخدایی گفت : لایحه اصلاحات مربوط به کنوانسیون ایمنی اشخاص در دریا نیز بررسی شد که ایراد محتوایی نداشت اما به علت استفاده مکرر از واژه های غیر فارسی مغایر با اصل ۱۵ قانون اساسی تشخیص داده و اعلام شد .
وی افزود : طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد نیز که دارای یک ایراد بود اصلاح شد اما پس از بررسی دوباره ایرادهای متعددی در ۱۲ بند آن مشخص و اعلام شد .
تکمیل هیئت های نظارت استانی انتخابات
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی از تکمیل هیئت های نظارت استانی انتخابات در ۳۱ استان کشور خبر داد.
عباسعلی کدخدایی در نشست خبری گفت : هیئت های نظارت شهرستانی انتخابات نیز که تا هفته پیش در بیش از ۲۰۰ شهرستان تشکیل شده بود این هفته تکمیل می شود .
وی افزود : درباره هیئت نظارت بر انتخابات در خارج از کشور نیز صحبتها و کارهای مقدماتی انجام شده و نتایج آن این هفته اعلام خواهد شد.
کدخدایی همچنین پس از ارائه گزارش اولیه از آخرین عملکرد شورای نگهبان به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت .
سخنگوی شورای نگهبان درباره موضوع مربوط به زمان نام نویسی از داوطلبان انتخابات شورای شهر گفت : شورای نگهبان در این باره دخالت  ندارد و این موضوع مربوط به توافق دولت و مجلس شورای اسلامی است .
وی افزود : مصوبه ای در این خصوص در مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است که اگر در چارچوب قانون اساسی و شرع باشد نتیجه آن اعلام خواهد شد اما هنوز در دستور کار این شورا قرار نگرفته است .
کدخدایی همچنین درباره اقدام شورای نگهبان در تعریف رجل سیاسی گفت : این شورا درگیر بررسی برنامه ششم توسعه بود که وقت زیادی در جلسات متعدد فوق العاده صرف بررسی آن شد . در عین حال کار کارشناسی درباره این موضوع در پژوهشکده شورا انجام و به شورای نگهبان ارائه شد .
وی افزود : کارهای مقدماتی در این خصوص انجام شده است و اگر بتوانیم آن را این هفته در دستورکار شورا قرار می دهیم تا رهنمودهای اعضا را در آن لحاظ و تکالیف قانونی را در این باره بررسی کنیم .
کدخدایی اضافه کرد : پژوهشکده شورای نگهبان بعنوان نهاد کارشناسی این شورا این موضوع را بررسی و برای ما ارسال کرده و تلاش ما اینست که تا قبل از انتخابات ۹۶ آن را در شورا بررسی کنیم .
وی همچنین درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار برخی فعالان سیاسی بویژه تبلیغات زودهنگام از جانب برخی مقامات دولتی و اینکه آیا این تخلفات در بررسی صلاحیت داوطلبان در نظر گرفته می شود گفت : قانون مرتبط با این موضوع همچنان قانون گذشته است و هیچ ساز و کار مشخص قانونی برای رصد این مسائل وجود ندارد.
کدخدایی در عین حال افزود : تا زمانی که وارد بررسی صلاحیت داوطلبان نشویم اقدام خاصی در این خصوص نمی توانیم بکنیم اما اگر گزارشهای مرتبط با این رفتارها برای ما ارسال شود آن را مدنظر قرار می دهیم .
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره موضوع نظارت شورای نگهبان بر رفتار نمایندگان مجلس گفت : این موضوع در چارچوب سیاستهای کلی انتخابات است و تا زمانی که قانون نشود شورای نگهبان اقدام خاصی نمی تواند در این باره انجام دهد، هر وقت در این خصوص قانونگذاری شود ما اقدام می کنیم .
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ به شکل الکترونیک بعید است
سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی برگزاری انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری (۱۳۹۶) را به شکل الکترونیک، بعید دانست.
عباسعلی کدخدایی، برگزاری انتخابات الکترونیک را نیازمند تأمین شرایط لازم دانست و گفت: موارد لازم در این خصوص به ویژه مربوط به حوزه امنیتی است که تاکنون پیشنهادهای جدیدی از وزارت کشور دریافت نکرده ایم.
وی افزود: جلسات کارشناسی حتی تا سطح رئیس ستاد انتخابات کشور داشتیم و قرار بود نتیجه نهایی را وزارت کشور به ما اعلام کند که هنوز نتیجه ای دریافت نکرده ایم.
کدخدایی گفت: اکنون هم زمان برای این اقدام در انتخابات ریاست جمهوری خیلی گذشته و بعید است که به انتخابات ۹۶ برسد.
وی همچنین درباره اظهارات مقامات کشورمان در راهپیمایی دیروز در خصوص آشتی ملی و اینکه برخی می گویند منشأ این کدورت ها، رد صلاحیت برخی افراد در شورای نگهبان است، تصریح کرد: اتحاد ملی در چارچوب رعایت قانون اساسی، احترام به آن و رعایت قوانین
موضوعه امکان پذیر است و شورا در این چارچوب به وظایفش عمل می کند، بهترین راه در این خصوص تمسک به قانون اساسی است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره تعریف رجل سیاسی گفت: بر اساس جزء ۵ بند ۱۰ سیاست های کلی انتخابات، این وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است تا چهار شرط رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن را تعیین کند که این نیازمند بحث های کارشناسی است و باید در شورای نگهبان بررسی شود.
کدخدایی این موضوع را نیازمند مصوبه شورای نگهبان دانست که پس از جمع بندی و کار کارشناسی انجام می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه شورا در این خصوص در حکم تفسیر تلقی می شود اظهار داشت: این محل بحث است اما برداشت اولیه از تعیین و اعلام شرایط ازجانب شورای نگهبان به عنوان مصوبه لازم الاجرا برای دستگاه های ذی ربط تلقی می شود.
کدخدایی همچنین درباره نظارت شورای نگهبان بر هزینه کرد کاندیداها گفت: این موضوع نیز مانند تبلیغات است که امکان و ابزار خاصی برای نظارت بر آن در قانون انتخابات نداریم، متأسفانه قانون انتخابات نیز اصلاح نشد اما اگر گزارش در خصوص تخلف در موضوع هزینه ها به ما برسد، اعمال خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح مکرر موضوع رد صلاحیت احتمالی آقای روحانی برای تحت تأثیر قرار دادن شورای نگهبان گفت: این شورا در چارچوب قانون عمل می کند.
4 thoughts on “برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ به شکل الکترونیک بعید است”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *