باسمه تعالی
این سنگرِ دلهاست

اگر این عده ‏ای که در جنگل بودند اسلام را فهمیده بودند، حمله به آمل نمی‏کردند.
امام خمینی (ره)

 

اما من یک تفسیر دیگری دارم: این سنگرها سنگرهای درون خیابانها نیست، این سنگرِ دلهاست؛ هزار تا هم نیست، هزاران سنگر است؛ به عدد هر مؤمنی، هر انسان باانگیزه‌ی باشرفی، یک سنگر در مقابل تهاجم دشمن وجود دارد.
امام خامنه ای

ششم بهمن ماه سال 1360 و حماسه ماندگار اسلامی مردم ولایتمدار آمل یکی از برگ‌های افتخار تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. این حماسه موجب شد تا جبهه‌ی سومی که قرار بود به جبهه‌های جنوب و کردستان اضافه شود، در کمتر از 24ساعت، متلاشی شود.
حماسه مردمی ششم بهمن آمل حاصل مقاومت مردم ولایتمدار این شهر در برابر طراحی “اتحادیه کمونیست‌های ایران” بود که خود را سربداران جنگل می‌نامیدند. اهداف آن‌ها برای انجام این شورش یا به‌زعم خودشان قیام، مطرح کردن خود در سطح کشور و حضور فعال سیاسی، ایجاد زمینه‌هایی برای جلب حمایت خارجی و نیز ایجاد رعب و وحشت در دل نظام بود.
آن‌ها می‌خواستند به دلیل اهمیت شهر آمل در استان مازندران به‌عنوان مدخل ورودی استان و نزدیکی این شهر به تهران، شهر را تصرف کرده، اعلام استقلال کنند.
اتحادیه کمونیست‌ها معتقد بودند که مردم آمل منتظر یک جرقه‌اند و حتی در سازماندهی عملیاتی خود، گروه‌هایی را طراحی کرده بودند که مردم را همراه با خود کنند. ضمن این‌که آن‌ها فکر می‌کردند که آمل به‌عنوان منطقه‌ی امن، نقطه‌ی آغاز و سرپلی باشد برای مبارزه با جمهوری اسلامی اما اشتباه فهمیده بودند.
امام خوبیها معمار کبیر انقلاب اسلامی در این باره فرمود ند : “این‌ها به خیال خودشان با دست ملت می‏خواستند که – همان ملتی که آن‌ها تراشیدند که مخالفند با جمهوری اسلامی- با این‌ها بیایند و مرکز را هم بگیرند و حکومت را تغییر بدهند و بعد هم هرطوری که دل‌شان می‏خواهد عمل بکنند، مرتجعین را هم از بین ببرند! وقتی مواجه شدند با مخالفت مردم – مهم مخالفت مردم بود- [شکست خوردند] و ما باید تشکر کنیم از شهر آمل و آن مردم فداکار که مع‌الأسف، خوب عده‏ای را هم شهید دادند، لکن خوب این مطلب را ثابت کردند که آن‌جایی که شما تمام آمال‌تان به آن‌جا بود با شما مخالفند؛ حالا شما می‏خواهید بیایید قم؟ می‏خواهید بیایید تهران.
آنچه که در همان ابتدا مشخص شد، اشتباه استراتژیک آن‌ها تلقی همراهی مردم بود دشمن نتوانست عمق علاقه مردم این دیار را به اسلام و ولایت فقیه تشخیص دهد فلذا در آمل زمین گیر شد و ششم بهمن تبدیل به سندی افتخار آمیز برای مردم این دیار شد .
بسیج رسانه شهرستان آمل ضمن تجدید میثاق با آرمانهای معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و 41 شهید و جانبازان این حماسه اسلامی تاکید دارد همچنان سنگر دلها در قلوب آملی ها برای دفاع از اسلام عزیز در اقصی نقاط بلاد اسلامی پرصلابت می تپد و تحت فرمان ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای آماده جان فشانی هستیم .
بسیج رسانه شهرستان آمل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *