آموزشهای رسمی نقش چندانی در تربیت دانش‌آموزان ندارد

هرازنو: وزیر آموزش و پرورش در دیدار با اعضای انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران بر گنجانده شدن درس مهارت های زندگی در متن کتب درسی تأکید کرد.

فخرالدین دانش آشتیانی در دیدار اعضای انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران در ساختمان شهید رجایی اظهار کرد: باید بسترهای  تعامل آموزش و پرورش با دانشگاهیان برای همفکری بیشتر درباره موضوعات تعلیم وتربیت فراهم شود.

وی افزود: هدف مدرسه، آموزش صرف نیست، بلکه هدف اصلی  آن تربیت است، اما این مسئله چنانکه باید و شاید در جامعه نهادینه نشده، به همین دلیل است که اولیاء در مراجعات خود به  مدرسه فقط در مورد موضوعات آموزشی فرزندان  سؤال می کنند.

دانش آشتیانی تصریح کرد: مسئله تعلیم وتربیت یک مسئله ملی است که باید اهمیت آن برای جامعه تبیین شود و نقش دانشگاهیان و استادان  می‌تواند در این باره  مؤثر باشد.

وزیر آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان، آموزش دروسی مانند ریاضی ،‌ فیزیک و شیمی  فقط وسیله ای برای رسیدن به اهداف تربیتی مورد نظر آن جامعه است ،‌امیدوارم در کشور ما نیز این نگرش به وجود آید.

عضو کابینه تدبیر وامید گفت: همه اتفاقات باید در مدرسه رخ دهد و باید نگرشی در معلمان ایجاد شود که آنها به آموزش صرف نپردازند و تربیت دانش آموزان  را وظیفه اصلی خود بدانند.

وی افزود: وقتی صحبت ازآموزش مهارت های زندگی در مدرسه می شود ، این تصور می رود که کتابی به کتاب های درسی اضافه        شده است ، اما این تصور نادرست  است  ومنظور آن است که مهارت های زندگی باید در همه دروس وجود داشته باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، دکتر آشتیانی افزود: تفکیک نظام تعلیم و تربیت به بخشهای آموزشی، پرورشی و پژوهشی کاردرستی نیست  و باید آموزش در قالب پژوهش و با هدف تربیت انجام گیرد.

دانش آشتیانی افزود: با تفکیک سه موضوع آموزش ، پرورش و پژوهش ،تربیت در مدرسه اتفاق نمی افتد ،البته بنده مخالف حضور دانش آموزان در پژوهش سراها برای انجام فعالی های پژوهشی نیستم، بلکه معتقدم دانش آموزان باید فرآیندتعلیم وتربیت  را با روش پژوهشی فرا گیرند.

وزیر آموزش وپرورش گفت: آموزش وپرورش یک مسئله ملی و از مهم ترین مسائل کشور است و فرآیند تعلیم وتربیت نیز  تنها برعهده آموزش  و پرورش نیست، همه دستگاه ها در فرآیند تعلیم وتربیت مؤثرند و ‌آموزش وپرورش نقش سیاستگذاری در این فرآیند را برعهده دارد.

وی افزود: امروزه همگان  به این نتیجه رسیده‌اند که آموزشهای رسمی نقش آن چنانی در تربیت دانش آموزان ندارند، بنابراین همه به آموزشهای غیررسمی روی آورده‌اند که که این امر نیاز به مدیریت دارد.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: تغییر نگرش نسبت به آموزش وپرورش از ضروریاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد .

دکتر دانش آشتیانی به ضرورت تقویت رابطه انجمن های علمی به ویژه انجمن فلسفه تعلیم وتربیت با آموزش وپرورش اشاره و تاکید کرد : استادان  و صاحب نظران با دانشگاه فرهنگیان و مراکز آموزش ضمن خدمت آموزش وپرورش همکاری داشته باشند و راهکارهای کاربردی را جایگزین مباحث نظری کنند.

وی همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه معلمان را راهکاری برای کمک به تغییر نگرش در آنان دانست و اظهار کرد: استادان دانشگاه با ارائه مقالات و انتشار آن در رسانه‌ها می توانند راهکارهایی برای کمک به آموزش وپرورش ارائه دهند.

وزیر آموزش وپرورش افزود: شرایط و ساختاری را فراهم خواهیم کرد تا انجمن فلسفه تعلیم وتربیت، ارتباط مناسبی با وزارت آموزش و پرورش در کلیه سطوح داشته باشد و با یک حرکت ملی جایگاه واقعی آموزش و پرورش در جامعه تبیین شود.

گفتنی است؛ در این دیدار اعضای انجمن فلسفه تعلیم وتربیت که متشکل از رؤسا و استادان برخی دانشگاه های کشور بودند، به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود درباره آموزش وپرورش پرداختند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تشکیل شورای فلسفه تعلیم و تربیت در سطح وزارتخانه با حضور برخی اعضای انجمن.

– بهبود وضعیت تعلیم و تربیت و به تبع آن بهبود وضعیت کشور .

– استقبال جامعه از دو برنامه وزیر؛ رسیدگی به مناطق محروم و تقویت آموزش پیش دبستانی ودبستانی .

– ضرورت بزرگداشت پیشکسوتان و بزرگان تعلیم و تربیت.

– توجه به معلم به عنوان مهم ترین رکن تعلیم و تربیت.

– ضرورت تغییر و تحول در دروس تربیت معلم با هدف تغییر نگرش معلمان.

– ضرورت حل مشکلات معیشتی معلمان به منظور فراغ بال و افزایش بهره وری.

– تغییر روش های سنتی در سیستم آموزشی.

– توجه به پنج رکن مشترک در آموزش وپرورش ؛ معلم، دانش آموز ، مواد درسی ، بافت و هدف.

– ایجاد تصوردرست از مفهوم یادگیری در مدارس.

– رصد مباحث نظری و تعلیم و تربیت توسط انجمن فلسفه تعلیم وتربیت .

– همکاری انجمن فلسفه تعلیم وتربیت  با آموزش وپرورش در 3 بخش ؛ رفع نیازهای کارشناسی وپژوهشی ، دانش افزایی معلمان ، مدیران وفرهنگیان  و مشارکت در برنامه ریزی و سامان دهی طرح ها.

– تعیین موضوعات مهم نظام تعلیم و تربیت توسط پژوهش سراها و دعوت از صاحب نظران و متخصصان تعلیم وتربیت به عنوان تیم ملی حل و فصل مسائل آموزش و پرورش.

– ارزیابی برنامه هایی که در آموزش وپرورش اجرایی شده است؛ مانند سند ملی آموزش وپرورش و سند ملی برنامه درسی .

– رفع ابهامات موجود در سند ملی آموزش وپرورش و سند ملی برنامه درسی با کمک انجمن فلسفه تعلیم و تربیت.

– برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی برای معلمان با همکاری انجمن فلسفه تعلیم و تربیت.

– درخواست انجمن برای ایجاد دفتر کار در حوزه ستادی و همچنین استفاده از سالن های موجود آموزش وپرورش.

– دیدبانی تعلیم وتربیت از بیرون باتوجه به اقتضائات موجود.

– پیشنهاد وجود یک مشاور آشنا با مسائل فلسفه تعلیم وتربیت در کنار وزیر آموزش وپرورش.

– توجه به حیطه گسترده مفهوم تعلیم وتربیت .

– ضرورت وجود مشاوران متخصص در رشته فلسفه تعلیم و تربیت در مدارس.

– تقویت ارتباط آموزش وپرورش با دانشگاه های علوم تربیتی.

– تشکیل شورایی متشکل از انجمن های علمی در وزارت آموزش وپرورش.

– تغییر در سرفصل های آموزشی تربیت معلم.

ـ کاستن از موانع و چارچوب های اداری برای افزایش فرصت ابراز ایده  در معلمان .

– وجود مکانیزمی برای تست کردن ایده های تربیتی.

– ایجاد فیلتر های تخصصی  در نشر کتاب های درسی و کمک آموزشی.

ـ راه اندازی سایت ویژه انجمن فلسفه تعلیم و تربیت.

– ساماندهی ورود دستگاه ها و نهادهای مختلف به حوزه تعلیم و تربیت با نظارت انجمن فلسفه تعلیم و تربیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *