با توجه به حماسه 22 بهمن و 9 دی، مطمئناً مردم مشارکت پر شوری خواهند داشت تا بتوان با توجه به اهمیت مجلس نهم مجلسی در شان نظام و رهبری بسازیم تا در آن به جای توجه به مناقشات سیاسی به مطالبات مردم توجه شود….

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه خبری آتی نیوز؛ يكي از سطوح و عرصه‌هاي مهم مشاركت سياسي، شركت مردم يك جامعه در انتخابات است. كندوكاو در ادبيات موجود در مورد مشاركت سياسي اين نكته را روشن مي‌سازد كه كه با وجود راه‌هاي گوناگون مشاركت و مداخله در سياست، پژوهشگران توجه خاص به « انتخابات» و «مشاركت انتخاباتي» داشته‌اند. اهميت مشاركت انتخاباتي سبب گرديده كه محور مشاركت سياسي غالباً بر مشاركت انتخاباتي بچرخد. آتی نیوز این فرصت باقی مانده تا انتخابات را غنیمت شمرده و با طیبه صفایی، نماینده مردم تهران گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، راهکارهای جذب مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو را چه می دانید؟
مردم همیشه در انتخابات مشارکت خوبی داشته اند، و این نشان از بینش بالای مردم است. البته برای جذب مشارکت مردم در انتخابات راهکارهایی وجود دارد. به طور مثال از بعد اطلاع رسانی،اهمیت انتخابات پیش رو پس از فتنه سال 88، تاثیرگذاری آن در سطح بیداری اسلامی و در سطح بین المللی، اعتماد سازی در حفظ آرای مردم، از جمله راهکارهایی است که می توان نام برد. از طرفی کاندیدها نباید برای بالا بردن خودشان، دست به تخریب فرد یا گروهی بزنند چرا که با این کار فقط انزجار مردم از خودشان را بیشتر می کنند. البته ناگفته نماند که رهنمود های مقام معظم رهبری راهگشا است که می فرمایند: « حضور مردم دشمن شکنانه است.» این بدان معناست که مردم می توانند با حضور خودشان در صحنه انتخابات، دشمن را ناامید کنند.

زنان در طول انقلاب اسلامی حماسه های زیادی را رقم زده اند، با این اوصاف شما نقش زنان در انتخابات آتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در دوره های متمادی زنان نقش پررنگی در انتخابات داشته اند. اما از آنجایی که در انتخابات، جنسیت رای دهنده مشخص نمی شود،نمی توان دقیقاً گفت چه درصدی از رای دهندگان را زنان تشکیل می دهند.

البته این درخواست از طرف ما به وزارت کشور صورت گرفته که برنامه ای تدوین کنند که جنسیت رای دهندگان مشخص شود.

حضور گسترده مردم در انتخابات و راهپیمایی ها شاید بتوان گفت بیشتر از آقایان است و این نشان از حساست بالای زنان در ساختن آینده کشور است. نه تنها زنان در انتخابات حضور پیدا می کنند، بلکه آقایان را هم در خانواده ترغیب به رای دادن می کنند.

با توجه به مسائل داخلی کشور، انتخابات پیش رو را چگونه انتخاباتی می دانید؟

با توجه به حماسه 22 بهمن و 9 دی، مطمئناً مردم مشارکت پر شوری خواهند داشت تا بتوان با توجه به اهمیت مجلس نهم مجلسی در شان نظام و رهبری بسازیم تا در آن به جای توجه به مناقشات سیاسی به مطالبات مردم توجه شود.

از نظر شما مجلس هشتم چگونه مجلسی بود؟ ارزیابی خود را از مجلس هشتم بیان کنید.

مجلس هشتم را از ابعاد مختلفی می توان مورد بررسی قرار داد. این مجلس عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشت.البته در حوزه نظارتی نقص هایی  داشت که حق مطلب در این حوزه ادا نشد. بیشتر به مصوبات پرداخته شد و این موضوع باعث شد در بحث اجرایی شدن مصوبات نظارت کافی صورت نگیرد. امیدواریم نمایندگانی که در مجلس نهم راه پیدا می کنند، در حوزه نظارتی و عملکرد مسئولین، دقت بیشتری را اعمال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *