تاجر بازنشسته انگليسي متهم به صادرات قطعات موشكي به ايران روز جمعه به آمريكا مسترد شد.

كريستوفر تپين در فرودگاه هيترو لندن در حالي كه در اختيار ماموران آمريكايي قرار گرفته بود در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بر بي‌گناهي خود تاكيد كرد و گفت كه بايد در انگليس محاكمه مي‌شد.

تپين كه الين همسرش، با چشماني اشكبار او را همراهي مي‌كرد، گفت كه اصلا اطميناني به پرونده‌اش ندارد.

وي گفت: اگر من چيزي مي‌خواستم اين بود كه در انگليس محاكمه شوم نه در آمريكا زيرا آمريكايي‌ها هرگز حتي يك ورق مدرك هم ارايه نكردند.

كارن تادنر، وكيل تپين گفت كه او عصر جمعه وارد ال‌پاسو در تگزاس مي‌شود و روز دوشنبه در برابر دادگاه قرار مي‌گيرد بنابر اين تا دوشنبه در بازداشت خواهد بود.

كريستوفر تپين در تگزاس به اتهام توطئه براي صادرات بدون مجوز تجهيزات دفاعي به ايران تحت تعقيب است و در صورت استرداد به آمريكا با 35 سال حبس روبه‌رو خواهد شد اما تپين اتهامات وارده را قبول ندارد و مي‌گويد كه قرباني يك عمليات تله‌گذاري شده است.

تپين تلاشي ناموفق براي جلوگيري از استردادش از انگليس به آمريكا داشته است. يك قاضي انگليسي سال گذشته با استرداد وي موافقت كرد و دو قاضي دادگاه عالي انگليس نيز اخيرا گفتند كه او مبناي حقوقي كافي براي طرح پرونده‌اش در دادگاه عالي براي تجديدنظر در حكم را ندارد.

كارن تادنر چندي پيش از قصد تپين براي طرح شكايت در ديوان اروپايي حقوق بشر در استراسبورگ خبر داده و گفته بود اين تاجر بازنشسته از ديوان درخواست خواهد كرد از استرداد وي قبل از رسيدگي به شكايت در استراسبورگ جلوگيري كند.

ادوارد فيتزگرالد، وكيل ديگر او گفته بود كه تپين براي نگهداري از همسر بيمارش تحت قانون اروپا در زمينه حقوق بشر نبايد به آمريكا مسترد شود.

تادنر چندي قبل اعلام كرد كه تلاش تپين براي جلوگيري از استردادش به آمريكا با در خواست از ديوان اروپايي حقوق بشر براي بررسي اين پرونده با شكست روبه‌رو شد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *