نشست خبري دولتعلي حاتمف، سفير تاجيكستان در تهران عصر چهارشنبه در سفارت اين كشور برگزار شد.

او با اشاره به روابط گردشگري ميان ايران و تاجيكستان گفت: با وجود منابع طبيعي و امكانات بسيار در تاجيكستان توسعه گردشگري ميان دو كشور با مشكلاتي روبه‌رو است زيرا مردم ايران اطلاعات كمي درباره اين كشور دارند. سال گذشته حدود 470 نفر از شهروندان ايراني به تاجيكستان سفر كرده و امسال قريب به يك هزار نفر به تاجيكستان رفته‌اند كه باز هم اين رقم با توجه‌ به ظرفيت‌ها و پتانسيل‌ دو كشور پايين بوده و بايد گسترش يابد.

سفير تاجيكستان در تهران درباره اخذ رواديد به اين كشور اظهار كرد: در جهت تسهيل سفر ايرانيان به تاجيكستان اخذ رواديد از سفارت تاجيكستان بسيار آسان بوده و مشكلي در اين رابطه وجود ندارد.

حاتمف با اشاره به برگزاري جشن نوروز اظهار كرد: با مشاركت ايران، افغانستان و تاجيكستان سه كشور فارسي‌ زبان، جشن نوروز در سازمان ملل ثبت شده و سالانه در تاجيكستان مراسمي در اين‌باره برگزار مي‌شود. امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته مراسمي برگزار خواهد شد كه در اين مراسم از محمود‌ احمدي‌نژاد و علي‌اكبر صالحي، رييس‌جمهور و وزير امور خارجه ايران نيز دعوت به عمل آمده است. براي شركت در اين مراسم هم‌چنين از سران كشورهاي تركيه، پاكستان، افغانستان، آذربايجان و تركمنستان دعوت به عمل آمده و كشورهاي ديگر نيز در سطوح مختلف در مراسم نوروز شركت خواهند كرد.

وي با اشاره به روابط ايران و تاجيكستان گفت:‌ جمهوري اسلامي ايران اولين دولتي است كه تاجيكستان را پس از استقلال به رسميت شناخت و در حال حاضر همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي مختلف ادامه دارد. هم‌چنين در زمينه اقتصادي 120 شركت ايراني در تاجيكستان فعال هستند و از زمينه‌هاي همكاري‌هاي دو كشور مي‌توان به ساخت تونل استقلال توسط ايرانيان در اين كشور اشاره كرد كه 90 درصد از آن ساخته شده است. اين تونل شمال تاجيكستان را به مركز اين كشور وصل كرده و مي‌تواند تسهيلات فراواني را براي شهروندان تاجيكي فراهم كند.

سفير تاجيكستان در تهران در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره تحريم اخير اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: ‌ما آماده خريد نفت از ايران هستيم البته در زمينه صادارت نفت ايران به تاجيكستان مشكلاتي وجود دارد كه در درجه اول بايد زيرساخت‌هاي لازم براي صادرات فراهم شود پس از آن تاجيكستان آمادگي دارد كه از ايران نفت وارد كند.

او با بيان اين كه تاجيكستان بيش‌تر از هر كشوري ديگري با ايران رابطه خوب و صميمي دارد،‌اظهار كرد: در سال گذشته رييس‌جمهور تاجيكستان به ايران دو مرتبه سفر كرده و وزير امور خارجه اين كشور سال گذشته به ايران آمد، مقامات تاجيكي اين آمادگي را دارند كه در صورت نياز و ضرورت به ايران سفر كنند؛ هم‌چنين كميسيون‌هاي مشتركي ميان سطوح مختلف دو كشور برگزار مي‌شود كه اين كميسيون‌ها بسيار فعال هستند.

حاتمف در ادامه اظهاراتش با اشاره به تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران گفت: ايران يك‌بار پس از انقلاب توانست از امتحان تحريم‌ها بگذرد و امروز هم عقب‌نشيني نخواهد كرد و به راه خود ادامه خواهد داد و من اطمينان دارم كه روابط دو كشور آسيبي نخواهد خورد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *