تجمیع حسابهای بانکی آموزش و پرورش با ایجاد «سامانه درآمدی»
هرازنو: مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش جزئیات استقرار سامانه حسابهای درآمدی را اعلام و اظهار کرد: یکی از محسنات بزرگ این سامانه، شفاف شدن درآمدهای دولت است و در این سامانه هرکدام از درآمدها دارای یک کدشناسه میشوند.
منصور مجاوری درباره ضرورت ایجاد سامانه حساب درآمدی در آموزش و پرورش اظهار کرد: دولت در آموزش و پرورش به دنبال واقعی کردن درآمدهاست. وقتی قیمت تمام شده خدمات مشخص باشند و اطلاعات مربوط به درآمدهای وزارتخانه شفاف و قابل گزارش گیری باشند با سهولت بیشتری میتوان به دنبال دریافت بودجه رفت و اینگونه از بروز کسریهای سالانه جلوگیری می شود زیرا دقیقا می دانیم چه میزان هزینه باید در کدام بخش صرف کنیم. علاوه بر این درآمدهای قانونی که باید از محل های دیگر داشته باشیم مشخص می شود.
وی افزود: به عنوان مثال یکی از محلهای درآمد آموزش و پرورش، آموزشگاههای علمی و آزاد هستند و بیش از 95 درصد آنها سهم 5 درصدی آموزش و پرورش را پرداخت نمیکنند. برخی از این آموزشگاهها هزاران داوطلب در سراسر کشور دارند و اگر به ازای هردانش آموز 10 هزار تومان واریز کنند، میلیاردها تومان به دست آموزش و پرورش میرسد. اکنون کلیه آموزشگاهها موظف هستند به سامانه حسابهای درآمدی متصل شوند و سهم آموزش و پرورش را بپردازند. بر این اساس یکی از محسنات بزرگ این سامانه، شفاف شدن درآمدهای دولت است. در سامانه درآمدی هرکدام از درآمدها دارای یک کدشناسه میشوند.
مهندس مهاجرانی، مسئول بخش فناوری اطلاعات معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفتوگو با ایسنا، به ارائه توضیحات بیشتری در این خصوص پرداخت و گفت: گستردهترین دستگاه اجرایی کشور از ساختارهایی چون خانه معلم، مراکز درمانی و رفاهی، آموزشگاههای آزاد و … برخوردار است و 9 سرفصل درآمدهای اختصاصی وزارتخانه در مناطق بسیار پراکنده بود و با حسابهای مختلف دولتی روبرو بودیم.
وی افزود: تعدد حسابها، کنترل امور را کند و مشکل می کند. به منظور یکپارچه کردن حساب های درآمدی در دو منطقه شهرستان های تهران و اصفهان و با هدف انسجام درآمدها ، طرحی به صورت پایلوت اجرا شد که نتایج مطلوبی به دنبال داشت و منتج به طراحی سامانهای شد که از اصول کدشناسه واریز پیروی میکند. در واقع حسابهای متعدد بانکی بر مبنای کد درآمدهای اختصاصی تجمیع شد و از تعدد حسابها کاسته شد. بر این اساس در سامانه برای هر درآمد، هر منطقه و هر استان یک کد مشخص شده و همه در یک حساب تجمیع شده است در حالی که قبلا هر مرکز رفاهی یک حساب بانکی داشت.
مسئول بخش فناوری اطلاعات معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این کدشناسه قابل گزارشگیری است عنوان کرد: سامانه درآمدی برای نخستین بار به بانک ملی متصل شده است. پیش از این در تمام سامانههای موجود برای احصای تراز مالی از طریق سامانه اینترنتی اقدام می شد که یک کاربر در آن نقش داشت و این عملیات می توانست امروز و یا هفته آینده انجام شود. این فاصله زمانی هزینههایی ایجاد میکرد اما اکنون سامانه مستقیما به بانک متصل است و اتلاف زمان نداریم و دیگر اختلاف حسابی به وجود نمیاید.
به گفته مهاجرانی این سامانه تحت وب مراحل انتهایی اجرایی خود را می گذارند و بزودی عملیاتی میشود.
عزیز شمسایی، معاون مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: قبلا هر مرکز یک حساب داشت و سر ماه، درآمدها در آن تجمیع میشد و به حسابی در منطقه می رفت. پس از آن درآمدهای مناطق به حساب استانی می رفت و سپس به ستاد میآمد و سپس از ستاد به استانها بر میگشت. در واقع این پول ما دست ما نبود و در حسابها می چرخید و در سه تا چهار مرحله به صورت شبکهای منتقل می شد و بعضا دوماه طول میانجامید تا به دست برنامه ریز بودجه برسد. از سوی دیگر پولها به موقع به حساب مناطق واریز نمیشد؛ اما اکنون به عنوان مثال اگر یک نفر یک ناهار در یک مرکز میل کند، پولش مستقیما به حساب مشخص شده با کد شناسه تعریف شده واریز میشود و این درآمد قابل برنامه ریزی است و از این طریق احصای دوتا سه ماهه درآمدهای استانها از بین میرود.