تجلیل از «ساروخانی» تجلیل از فضیلت و اخلاق است

هرازنو: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجلیل از باقر ساروخانی، تجلیل از یک شخص نیست، بلکه تجلیل از یک فضیلت و اخلاق است. بیش از این نیاز داریم تا بفهمیم برای تداوم حیات ایران، چه انسان‌های از خود گذشته‌ای بیش از نیم قرن به دانش این مملکت خدمت کرده‌اند.

سیدرضا صالحی امیری عصر چهارشنبه (۱۹ آبان‌ماه) در آیین گرامیداشت باقر ساروخانی، چهره مطرح جامعه‌شناس که کتاب‌هایی را منتشر کرده است، اظهار کرد: امروز دور هم جمع شدیم تا بار دیگر، به فضیلت اخلاق و معرفت سلام داشته باشیم و لبخند بزنیم به انسان‌هایی که برای تعالی این سرزمین تلاش و جوانی خود را فدا کرده‌اند.

او در ادامه این مراسم که در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: امروز در این مراسم دور هم جمع شده‌ایم تا سلام داشته باشیم به ساروخانی عزیز و پاسداشت چهره برجسته ایشان که پر از خوبی‌ها و زیبایی‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: من امروز برنامه‌های خود را تعطیل کرده‌ام و از دولت به‌طور مستقیم به این مراسم آمده‌ام، چراکه وظیفه داشتم تا برای عرض ادب و اخلاص به ساروخانی و شما عزیزان در این محل حضور یابم.

او تاکید کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگر به جامعه‌شناسانی نیاز داریم که سیر تحولات ایران را به خوبی تحلیل کنند و این تاخر به وجود آمده را جبران کنند.

این عضو دولت گفت: ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند شناخت تحولات دهه آینده هستیم و باید بدانیم در دنیای پرتلاطم امروز و عصر شبکه‌های اجتماعی در دریای بیکران اطلاعات، جامعه به کدام مقصد و مقصود حرکت می‌کند و این مهم جز با وجود افرادی مانند پروفسور ساروخانی ممکن نیست.

صالحی امیری با طرح این پرسش که چرا تجلیل از بزرگان صورت می گیرد؟ تاکید کرد: تجلیل از ساروخانی تجلیل از یک شخص نیست بلکه تجلیل از یک فضیلت و اخلاق است، بیش از این نیاز داریم تا بفهمیم که برای تداوم حیات ایران چه انسان هایی از خود گذشته بیش از نیم قرن به دانش این مملکت خدمت کرده‌اند.

او ادامه داد: رسم پاسداشت و تجلیل از بزرگان بیشتر متوجه جامعه است تا متوجه شخصیت. این‌گونه پاسداشت‌ها بیشتر متوجه ملت است.

وی همچنین گفت: افرادی مانند ساروخانی چراغ پر فروغ هدایت جامعه هستند که مسیر کشور را به سوی قله‌های پیشرفت هدایت می‌کنند، پیام امروز ما این است که در گذر زمان ممکن است بسیاری از افراد، خوبی‌ها را فراموش کنند، اما همیشه آفتاب زیر ابر پنهان نمی‌ماند، از این رو امروز ابرها از چهره ساروخانی کنار می‌رود و خورشید او بر جامعه می‌تابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به ساروخانی نیازمند است و پیام این بزرگداشت، این است که برای تداوم حیات اجتماعی باید ساروخانی ها در جامعه بدرخشند، زیرا سرمایه ما پول، نفت، صنعت و تکنولوژی نیست، بلکه انسان‌هایی هستند که در مسیر هدایت جامعه هستند.

او تاکید کرد: ساروخانی به‌دنبال نام و نان نبود، بلکه به‌دنبال انسانیت، کرامت و فضیلت بوده است.

صالحی امیری گفت: ما در این دنیای پر تلاطم، سره را از ناسره و طلا را از مس می‌شناسیم و قدر خورشید را در دل ابرهای تیره و تاریک می‌دانیم. ما از انسانیت، اخلاق و فضیلت تجلیل می‌کنیم و هر انسانی که با اخلاق است به‌طور قطع شایسته تجلیل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر من امروز ادعای تلاش دارم، این ادعا فاقد ارزش است، چون انسان باید تلاش کند، اما ساروخانی ادعای تداوم تلاش برای این سرزمین را دارد و حضور اساتید در مراسم گرامیداشت وی شهادت به خوبی‌ها و پاکی‌ها و شهادت به این است که در چشم و دل مردم جای دارند.

وی در پایان ضمن قدردانی از حضور اساتید، دانشجویان، مدیران و … در آیین گرامیداشت باقر ساروخانی، تاکید کرد: به‌عنوان یکی از متولیان فرهنگ کشور اعلام می‌کنم که برای پاسداشت انسان‌های بزرگ از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *