یکی از عناوین گناهان و ممنوعات در دین اسلام و خاصه مذهب تشیع استمنا یا همان خود ارضایی می باشد. تا حدی که برخی از بزرگان، این عمل را گناه کبیره دانسته اند.
شاید بسیاری از نظریه پردازان و اندیشمندان دینی به جهت رعایت برخی مصالح از کنار این معضل به سرعت عبور کرده و فقط با عنوان حرمت استمنا از آن رد می شوند. اما متاسفانه متصدیان مشاوره و روحانیون مورد اعتماد مردم و خاصه جوانان قطعا پس از شنیدن درد و دل قشر جوان می دانند که این حرام شرعی بی داد می کند.
جالبتر این است که علی رغم اتهام برخی روشن فکرها که محدودیت اسلام در روابط دختر و پسر در جامعه ی اسلامی را علت اصلی رواج این عمل ناپسند می دانند باید بگویم که اتفاقا آمار بسیار بالای خود ارضایی در کشورهای اروپایی و آمریکایی – با وجود آزادی فراوان جنسی – خود دلیلی بر رد توهم این افراد در اتهام اسلام است.
اما سوال اینجاست که چرا عمل استمنا در دنیا بی داد می کند؟! چرا با وجود روابط آزاد جنسی در دنیا باز هم این عمل شیوع دارد؟!
البته پاسخ به این سوال نیازمند به بررسی های دقیق علمی و احساسی و اجتماعی و اعتقادی دارد که باید گروههایی در این باره به تحقیق بپردازند.
اما قطعا مهیا کردن زمینه های ازدواج تاثیر فراوانی در کاهش این مشکل دارد. به هر حال شکی نیست که این عمل یکی از دهها بیماری و مریضی جنسی می باشد که قطعا نیازمند پیشگیری و درمان است.
اما سوال مهمتر این است که چاره و درمان چیست؟!
اولین پله این است که انسان واقعا و از عمق وجود از انجام این گناه ناراحت و پشیمان باشد، یعنی هر بار که اینکار را انجام می دهد از انجام این عمل ناراحت شود. بدانیم که هر بار شهوت و شیاطین به سراغ انسان می آید ، دیگر آدمی به هیچ چیز فکر نمی کند ، شهوت عقل را از انسان میگرد و تا زمانی که انسان ارضاء شود این حالت ادامه دارد، خدایی نکرده اگر انسان به واسطه ی استمنا دفع شهوت کند به خود می گوید: باز هم نتوانستم جلوی خودم را بگیرم، باز از نفسم شکست خوردم، خدایا چقدر اراده من ضعیف است و… که اگر اندکی به پشیمانی بعد فکر می کرد این کار را انجام نمی داد.
بدانیم که خداوند خوش ندارد که بنده هایش به گناهانشون اعتراف کنند چون هم قبح گناه میریزد و هم خداوند خودش ستارالعیوب است.
البته حتما کسانی که به دنبال راهی برای رهایی از این گناه بزرگ میگردند پله ی اول را گذرانده اند.
ثانیا باید بدانیم که ما به عنوان مسلمان باید معتقد باشیم که خداوند شاهد و ناظر بر اعمال ماست و بی شک اطاعت از اوامر پروردگار که صد در صد نفعش به خود ما بر می گردد لازم است. لذا ترک این عمل و دوری از آن موجب قرب به پروردگار است که به هیچ لذتی نمی ارزد.
ثالثا بدانیم که امام زمان ناظر بر رفتار ماست و قطعا هیچ کدام از ما راضی به خشمناک کردن آن حضرت نیستیم پس بهتر است از این کار دوری کنیم.
لذا فرار از تنهایی و رفتن به جمع و ندیدن صحنه ها و تصاویر مستهجن و مهیج و فکر نکردن به این گونه امور و حتی پرهیز از خوردن غذاهای محرک و مهیج برای کمک در این راه پیشنهاد می گردد.
رابعا علم به مضرات فراوان جسمی و روحی خود ارضایی به انسان حکم می کند که عقلا و شرعا از این عمل ناپسند دوری کنیم. بیان مضرات این عمل در این مختصر نمی گنجد که از آن جمله اند : افسردگی ، منزوی شدن، لرزش دست ، سر درد، ضعف چشم، سستی در اراده ، کم شدن ازدواج و تولید نسل ، گودی چشم ، به هم ریختن فرم صورت ، زود انزالی ، غلظت خون و اختلالات روانی و جسمی و….
در پایان علاوه بر آنچه گذشت استمداد از نیروهای معنوی در قالب توکل به خدا و توسل به امام زمان بسیار تاثیر گذار است. که گفته اند: راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش…
از معجزات اسلام برخورد قاطع با این عمل است. در انتهای نوشتار به چند نمونه از روایات از اهل بیت علیهم السلام در مذمت این عمل اشاره می کنیم که به برکت کلام این انوار تاثیر معنوی بر
روی مخاطبان ایجاد شود :
1) امام صادق علیه السلام می فرماید: چند دسته اند که خدا با ایشان سخن نمی گوید و به نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان ننموده و برایشان عذاب دردناکی است. اول کسی که موی سیفیدش رابکند(تا نمایش دهد جوان است) دوم کسیکه با عضو خودش شهوتش را خارج کند (استمنا).
آری روزی که انسان هیچ یار و یاوری به جز خدا ندارد و همه حتی پدر و مادر او به فکر خودشون هستند، خدا هم به حرفهای انسان گوش ندهد و با او همکلام نشود واقعا ترسناک است.
2) رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هر کس با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است. (گناهان کبیره جلد2 صفحه 292).
3) شخصی از امام صادق علیه السلام در مورد استمناء سوال کرد فرمود:گناه بزرگی است که خداوند در قران از آن نهی فرموده است و اگر بدانم کسی چنین کاری می کند با او هم غذا نمی شوم.
4) امام صادق علیه السلام درباره مردی که با
چهارپایان نزدیکی می کندیا از راه استمنا با دست جنب میشود فرمود :این کارها و شبه آن در حکم زنا هستند.
(وسائل‏ الشیعة ج : 20 ص
352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805).
امیدواریم با عنایت پروردگار و توجه عملی و به دور از شعار مسئولان و متولیان امور درباره ی ازدواج جوانان و ایمان راسخ جوانان مومن این مرز و بوم زمینه ی دوری از هر نوع گناه خصوصا این گناه خانمان سوز فراهم گردد.

سید مصطفی سیار ، کارشناس مذهبی هراز نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *