شهروند| پژو فرانسه که در سالهای تحریم یکشبه ایران را ترک کرد و هزینه کمرشکنی برای صنعت خودرو باقی گذاشت، حالا درصدد دلجویی از مردم ایران است. مردمی که بعد از مطرحشدن همکاری مجدد با شریک بداخلاق ایران در سالهای تحریم، خواستار پرداخت غرامت شدند؛ هر چند تاکنون گزارش رسمی از رقم دقیق غرامت و میزان پرداخت آن اعلام نشده است و مدیرعامل پژو آن را محرمانه دانست؛ اما حالا ورق برگشته و فرانسویها از جبران رفتارهای گذشته و بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان سخن میگویند. تاوارس با بیان اینکه این شرکت خود نیز قربانی تحریم شده است، گفت: جلوی ما را گرفتند و ما مجبور بودیم به قوانین احترام بگذاریم؛ زیرا در غیر اینصورت عواقب وخیمی برای ما به همراه داشت در حالیکه ما هم تمایلی به خروج از بازار ایران نداشتیم. شریک فرانسوی خودروسازی ایران با بیان اینکه ایران بازار مهمی در منطقه دارد، گفت: شرکت پژو یک سازمان منطقهای در خاورمیانه دارد که میخواهد تأمینکننده شماره یک آن ایران باشد.
تولید صادراتمحور خودرو
اولویت ماست
نخستين نشست مشترک ایرانخودرو و پژو در ساپکو روز گذشته برگزار شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست تولید صادراتمحور را اولویت اصلی شرکت ایکاپ (شرکت مشترک میان ایرانخودرو و پژو) اعلام کرد. محمدرضا نعمتزاده همچنین در ادامه همکاری با قطعهسازان داخلی، توجه به بازار صادرات و ارتقای آن و همچنین اجرای برنامه براساس زمانبندی تعیینشده را از ارکان مهم پیشرفت این همکاری برشمرد. او همچنین تسهیل روابط بانکی بین دو کشور را از الزامات این همکاری خواند و افزود: زمینه برای همکاریهای بیشتر بانکی در طرف ایرانی وجود دارد و امیدواریم طرف فرانسوی هم موانع را برطرف کند.
مردم ایران از دست شما ناراحت هستند
مدیرعامل ایرانخودرو از دیگر سخنرانان این نشست بود که لب به انتقاد گشود و از ناراحتی مردم ایران از این شریک فرانسوی سخن گفت. هاشم یکهزارع با اشاره به امضای توافقات با پژو گفت: دور جدید همکاریها به تولید محصول به صورت سیکیدی محدود نیست؛ بلکه فاز جدیدی را دنبال میکنیم. او با اشاره به اینکه ما پیش از امضای برجام مذاکرات شفاهی خود را با شرکت پژو آغاز کرده بودیم، اظهار داشت: بعد از به امضا رسیدن برجام توانستیم مسائل شفاهی را به صورت مکتوب به کاغذ آورده و به امضای دو طرف برسانیم. به گفته این مقام مسئول، در برنامهریزیها تولید ٢٠٠هزار دستگاه خودرو در سال پیشبینی شده است؛ در این میان کیفیت و انتقال تکنولوژی نیز در اولویت قرار گرفته ضمن آنکه امکان رقابت محصولات نیز پیشبینی شده است. مدیرعامل ایرانخودرو با تأکید بر اینکه ساخت داخل محصولات به ٧٠درصد برسد، خاطرنشان کرد: ضمن آنکه ما میخواهیم محصولاتی با تکنولوژی روز تولید کنیم و قطعهسازان نیز باید خود را به دانش روز مجهز کنند، چرا که در آینده ما میخواهیم صادرات قطعه را نیز انجام بدهیم.
ایران محل جنگ خودروسازان خارجی نخواهد بود
او همچنین از پرداخت رویالیتی (حق مونتاژ) به شرکت پژو خبر داد و در واکنش به برنامه افزایش حضور رنو در ایران نیز گفت: ما اجازه نمیدهیم بازار ایران محل جنگ شرکتهای خارجی شود. نباید فراموش کرد که ما تصمیم میگیریم که چه شرکایی برای ایرانخودرو داشته باشیم. به گفته این مقام مسئول، موتور محصولات تولیدی در شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو (ایکاپ) یورو ۶ خواهد بود؛ بنابراین امکان صادرات این محصولات به همه جای دنیا وجود دارد. او خاطرنشان کرد: اینکه پژو از ایران خارج شد و صنعت خودروسازی در رابطه با تولید خودرو، روی به داخلیسازی کمکیفیت برخی قطعات و استفاده آن در خودروها آورد، به پژو ارتباطی ندارد؛ اما به هر حال رفتن پژو از ایران اتفاق خوبی نبود ولی ورود قطعات بیکیفیت به صنعت خودروسازی ایران ربطی به این شرکت فرانسوی ندارد.
درباره گذشته صحبت نکنیم
کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو بعد از یکهزارع پشت تریبون قرار گرفت تا به مردم ایران اطمینان دهد که اشتباهات سالهای گذشته را تکرار نخواهد کرد. مدیرعامل پژو سیتروئن همچنین در حاشیه نشست مشترک مدیران ارشد ایرانخودرو و پژو در پاسخ به این سوال که برای پرداخت غرامت ٤٢٧میلیون و ٦٠٠هزار یورویی به ایران که قبلا از سوی مدیرعامل ایرانخودرو اعلام شده بود، چه اقدامی کردهاید و چقدر از این رقم پرداخت شده است؟ اظهار داشت: قبلا انتقالات بزرگی برای تأمین مالی پروژه انجام دادهایم و شاید پرداخت غرامت هم جزو آن بوده است. او با بیان اینکه مشکلات گذشته را حل کردهایم و بهتر است راجع به گذشته صحبت نکنیم، تصریح کرد: هر دو طرف انتظار داشتند که اختلافات حل شود؛ چه مالی و چه غیرمالی. تاوارس درخصوص داخلیسازی محصولات پژو در ایران و مذاکره با قطعهسازان ایرانی نیز گفت: چند سالی طول میکشد تا قطعهسازان ایرانی به سطح جهانی برسند؛ به اندازه یکی، دو نسل محصول طول میکشد تا به سطح جهانی قطعهسازی در ایران برسیم. او با اشاره به اینکه از سال ٢٠١٧ تولید خودروهای کممصرف در ایران آغاز خواهد شد، افزود: پژو به صورت خودجوش و براساس الگوی کسب و کار و برای جبران گذشته وارد ایران شده است؛ در این زمینه با یک الگوی جدید ورود و فعالیت میکنیم تا نارضایتی گذشته جبران شود. مدیرعامل پژو همچنین با اشاره به همکاریهای جدید این شرکت با ایرانخودرو گفت: این همکاریها آینده بهتری را در دو شرکت به وجود خواهد آورد. هر دو شرکت مشارکت لازم را در ابتدا که همان انتقال تکنولوژی است، انجام خواهند داد. پژو حامی بازار و صنعت خودرو است و برای توسعه همکاریها تمام توان خود را انجام میدهد. او با بیان اینکه شرکت پژو یک سازمان منطقهای در خاورمیانه دارد که میخواهد تأمینکننده شماره یک آن ایران باشد، اضافه کرد: در مشارکت صورتگرفته اقدامات لازم برای بهبود کیفی محصولات و کاهش هزینهها انجام میشود تا مصرفکننده ایرانی رضایت کاملی از محصولات تولیدی داشته باشد. ضمن اینکه ما خود به مصرفکننده ایرانی قول میدهیم که آنها را راضی نگه داریم. به گفته تاوارس، در گام نخست محصولاتی ازجمله ٢٠٨ و ٢٠٠٨ تولید میشود اما با توجه به اینکه همکاری ما مقطعی نیست و طولانیمدت تعریف شده در آینده تولید محصولات متنوعی را در بازار ایران برنامهریزی کردهایم. او همچنین در ادامه صحبتهای خود به زنجیره تأمین قطعات محصولات جدید پژو در ایران اشاره کرد و گفت: ایکاپ بدون همکاری با زنجیره تأمین نمیتواند موفق باشد ما به شبکه تأمین ایرانی اعتماد کامل داریم و میدانیم میتوانیم ضمن همکاری با یکدیگر رشد پیدا کرده و به اهداف خود برسیم؛ البته پژو برای انتقال تکنولوژی نیز اقدامات لازم را انجام میدهد. مدیرعامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن هدف این شرکت را تولید حداقل یکمیلیون دستگاه خودرو تا سال ٢٠٢٥ و عرضه ٧٥درصد آن در منطقه اعلام و تصریح کرد: در بخش نیروی انسانی نیز پیشنهاد میکنیم تا تبادل نخبگان میان ایرانخودرو و پژو صورت گیرد تا بتوانیم در ایکاپ مشارکت بهتری داشته باشیم.
فعالان اقتصادی سیاستمداران را به رفع موانع گسترش روابط با ایران ترغیب کنند
کارلوس تاوارس، رئیس هیأتمدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) در ادامه سفر خود با رئیسکل بانک مرکزی نیز دیدار کرد.
«ولیاله سیف» در این دیدار با بیان اینکه در فضای پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش فعالیتهای اقتصادی فراهم آمده که باید مورد بهرهبرداری قرار گیرد، افزود: با توجه به ظرفیتهای گسترده همکاری تجاری میان دو کشور فرانسه و ایران بهویژه در حوزه صنعت خودرو، برگزاری چنین جلساتی میتواند نقطه عطفی برای ازسرگیری روابط اقتصادی باشد.
او بازسازی روابط بانکی بینالمللی بهویژه با بانکهای اروپایی را اولویت و نیاز اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما در بانک مرکزی به دنبال ترمیم، استحکام و توسعه این روابط هستیم. به نظر میرسد فعالان عرصه بخش واقعی اقتصاد و تجار فرانسوی میتوانند نقش عمدهای را در این حیطه ایفا کنند که لازم است برای گسترش مراودات اقتصادی میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.
رئیس شورای پول و اعتبار به تسویهحساب با موسسات تضمین صادرات اروپایی اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اجراییشدن برجام، مذاکرات برای رفع مغایرتها و تسویهحساب با این موسسات انجام گرفت که ازجمله این موسسات، بیمه صادرات کوفاس در کشور فرانسه بود. در نتیجه این اقدامات، یکی دیگر از موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران رفع شد.
به گفته متولی نظام پولی و مالی کشور، در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، همواره کشور سومی وجود داشته که به دلیل ذینفع نبودن، نسبت به بسط این روابط مانعتراشی میکند. گواه آن قراردادی است که زمان سفر رئیسجمهوری ایران به فرانسه برای خرید ١١٨ فروند هواپیما از ایرباس بسته شد، اما دفتر کنترل داراییهای خارجی (OFAC) پس از گذشت هشت ماه از اجرای برجام، تنها به فروش ١٧ فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد، درحالیکه شرکت بويینگ آمریکا توانست مجوز فروش ٨٠ فروند هواپیما را اخذ کند. این ایالات متحده است که غیرشفاف عمل میکند و اروپا نیز در برابر آن سکوت اختیار کرده است.
مدیر عامل پژو: اشتباهات سالهای گذشته را تکرار نمیکنیم مبلغ دقیق غرامت پژو به ایران محرمانه است