نساجی ایران چگونه می‌تواند در عرصه بین‌المللی موفق باشد؟

هرازنو: دبیر کمیسیون صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس معتقد است حضور پررنگ نساجی ایران و تثبیت جایگاه بین‌المللی کشورمان در نمایشگاه‌های خارجی منوط به حمایت‌های دولتی است.

حمیدرضا نیک‌طبع، دبیر کمیسیون صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس و عضو جامعه متخصصین نساجی درباره میزان حضور برندهای ایرانی در بخش نساجی و پوشاك نمایشگاه‌های خارجی پاییز امسال به خبرنگار هنرآنلاین گفت: زمانی که در ماه گذشته شاهد برپایی نمایشگاه بین‌المللی نساجی و پوشاك در كشورمان بودیم، آنچه بسیار جلب توجه كرد حضور پررنگ غرفه‌های خارجی به ویژه از كشورهایی همچون تركیه، چین و هندوستان بود كه همه آن‌ها و یا درصد قابل توجهی از این شركت‌ها با حمایت مالی دولت‌هایشان موفق به حضور در رویداد شدند.

او در ادامه گفت: در پاییز امسال هم نمایشگاه مشابهی با همان سبك و سیاق در دیگر كشورها برگزار می‌شود اما به دلیل مشكلات اقتصادی و هزینه‌های بالای گرفتن غرفه تنها برخی از برندهای نساجی و پوشاك قادرند كه سهمی در این مبادله دانش و نمایش قدرت داخلی داشته باشند.

نیک‌طبع تصریح كرد: حضور پررنگ نساجی ایران و تثبیت جایگاه بین‌المللی کشورمان در نمایشگاه‌های خارجی منوط به حمایت‌های دولتی است كه متأسفانه تاكنون بودجه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

دبیر کمیسیون صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس و عضو جامعه متخصصین نساجی كشور با اشاره به لزوم مخابره اخبار امیدبخش در زمینه پوشاك به مردم كشورمان بیان كرد: اتفاقات بسیار خوبی در زمینه برندسازی داخلی و طراحی و تولید پوشاك با كیفیت رقم خورده است اما رسانه و دولت حمایت قابل قبولی از این بخش مهم و حیاتی جامعه ندارند و وقتی در داخل كشور تا به این اندازه رقابت با برندهای خارجی دشوار شده در خارج از كشور كه دیگر توقعی از درخشش توان داخلی نیست.

نیک‌طبع در ادامه به ضبط برنامه تلویزیونی “غیر محرمانه” با موضوع بررسی چالش‌های موجود در صنعت پوشاك داخلی اشاره كرد و افزود: حضور پررنگ طراحان و تولیدكنندگان ایرانی در زمان ضبط این برنامه كه به زودی از شبكه دو سیما پخش می‌شود، موجب تعجب و شگفتی سازندگان این برنامه در مقایسه با سایر قسمت‌های آن شده بود و من به همراه آقای قبادی دبیر محترم كارگروه ساماندهی مد و لباس سعی كردیم كه تا جای ممكن از این تریبون استفاده كرده و به طرح مسائل مهم این حوزه در داخل و خارج از كشور بپردازیم.

او گفت: یكی از مهم‌ترین معضلات موجود در این عرصه وجود انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تشكل‌های گوناگون است كه موجب برخی موازی‌كاری‌ها و تعدد مشابه فعالیت‌ها شده و اگر كسی از خارج ایران از ما بپرسد كه انجمن پوشاك ایران چه نشانی دارد چندین عنوان به ذهنمان خطور می‌كند و این امر در پیشبرد اهداف چشم‌انداز این هنر و صنعت چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

دبیر کمیسیون صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس و عضو جامعه متخصصین نساجی كشور در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم تا افزایش حمایت‌های دولت از صنعت پوشاك منجر به حضور پررنگ فعالان داخلی در عرصه‌های بین‌المللی شده و پارچه و پوشاك اصیل ایرانی به جایگاه واقعی خود در سطح جهان دست یابد.

منبع:هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *