فریدون شهبازیان رهبر دائم ارکستر موسیقی ملی شد
علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با صدور حکمی فریدون شهبازیان را به عنوان رهبر دائم ارکستر موسیقی ملی ایران منصوب کرد.
در متن حکم صفی پور آمده است:
“استاد ارجمند جناب آقای فریدون شهبازیان، با سلام
منزلت و جایگاه والای جنابعالی به عنوان ایرانی نام آور در موسیقی، شهره آفاق است. بر این مبنا بنیاد فرهنگی هنری رودکی افتخار دارد که رهبری ارکستر موسیقی ملی از سوی شما پذیرفته شده است. این گام مهم برای ارتقای جایگاه موسیقی، به ویژه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی و شکل گیری ارکستری منسجم از هنرمندان شایسته کشورمان و برنامه ریزی برای فعالیت در سطح جهانی خواهد بود.
با آرزوی توفیق روز افزون، امید است در سایه مدد یزدان شاهد روزهای پرافتخار باشیم.”
فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر، نوازنده و کارشناس موسیقی علمی و سنتی، متولد سال 1321 خورشیدی در تهران است. او تحصیلات مقدماتی خود را در هنرستان عالی موسیقی شروع کرد و سپس در دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران به ادامه و تکمیل تحصیلات عالی موسیقی پرداخت.
شهبازیان در سال 1340 فعالیت حرفهای موسیقی را آغاز و در ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون و ارکستر گلها و فارابی به نوازندگی ساز اختصاصی خود ویولن پرداخت. شش سال بعد به رهبری کر و ارکستر سمفونیک برگزیده شد و به طور همزمان آهنگسازی را شروع کرد.
در سال 1351 پس از ادغام رادیو و تلویزیون ملی ایران مسئولیت موسیقی برنامه گلهای تازه را به عهده گرفت و به عضویت شورای موسیقی درآمد و در سال 1357 مدیریت موسیقی رادیو را عهدهدار شد.
شهبازیان در دهه 1360 آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد. در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی او با احمد شاملو و محمدرضا شجریان آلبومی مشترک کار کرد و علاوه برآن آهنگسازی “کاشفان فروتن شوکران” با صدای شاملو را هم انجام داد که این کار در سالهای بعد از درگذشت شاملو به انتشار “کاشفان فروتن شوکران 2” با آهنگسازی شهبازیان و صدای شاملو انجامید.
برخی از کارهای شهبازیان در زمره پرشنوندهترین آثار موسیقی بعد انقلاب به شمار میرود که از جمله آنها میتوان به آهنگسازی او روی موسیقی بوی گل (شبانگاهان) با صدای سید عبدالحسین مختاباد، تنظیم و آهنگسازی روی آلبومی مشترک با عباس خوشدل و علیرضا افتخاری و برخی دیگر از آثار موسیقایی.
تجربه او در موسیقی رادیو در سالهای قبل از انقلاب، در سالهای ابتدایی دهه هفتاد، او را در جایگاهی نشاند تا بتواند جریانی مؤثر را در موسیقی پاپ بعد انقلاب کلید بزند، به همین دلیل است که بسیاری او را پدر موسیقی پاپ پس از انقلاب نام نهادهاند. او معرف برخی از خوانندگان پاپ به خصوص محمد اصفهانی به جامعه موسیقی بود.
از جمله کارهای دیگر شهبازیان ساخت موسیقی برای فیلم است که برای او جوایز بسیاری را به ارمغان آورد. “آوار”، ”شیرسنگی”، “پاییزان”، “در مسیر تندباد”، “لیلا”، مستند “سرزمین ایران” و مستند “سمفونی گمشده” و سریالهای “معصومیت از دست رفته”، “آوای فاخته” و “کلاه پهلوی” و دهها کار دیگر از جمله آثاری است که در زمینه موسیقی فیلم شهبازیان ساخت آن را عهده دار بود.
منبع:هنرآنلاین