رهنمودهای آیت الله مکارم به اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر

هرازنو: آیت‌الله مکارم شیرازی بر لزوم استفاده از روش‌های درست امربه معروف و نهی از منکر در کشور تاکید کردند.

به نقل از خبرگزاری حوزه آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار کرد: خوشبختانه مسئله امر به معروف و نهی از منکر در مسیر صحیحی قرار دارد و امیدواریم الگوی خوبی برای کشورهای اسلامی گردد.

وی ادامه داد: با نظر به آیات و روایات مشاهده می‌کنیم که امر به معروف از مهمترین وظایف شمرده می‌شود، در حالی که از مظلومترین واجبات است؛ دلیل آن هم این است که درباره هیچ امری در قانوان اساسی تاخیر نیفتاد، ولی امروز نیز باید از این ظرفیت قانونی در کشور استفاده کنیم.

او اظهارکرد: فعالیت در این حوزه باید از شکل فردی به شکل گروهی تبدیل شود؛ این امر باید در آموزش و پرورش و بیمارستان‌ها و نیروی انتظامی و دانشگاه‌ها و… و. پیگیری شود؛ چنان بسیجیانی که در همه ارگان‌ها حضور دارند، آمران به معروف نیز باید در همه ارگان‌ها حضور یافته و فعالیت کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: دشمنان از قدیم برای مردم ذهنیت ایجاد می‌کردند که امر به معروف خشونت و دخالت در کار مردم است و به همین دلیل نیز این تاخیر در تصویب قانون نیز انجام شد؛ گاهی دوستان نادان نیز به جای اینکه به درستی امر به معروف کنند، با زبانی تند و ناپسند این کار را می‌کردند؛ باید این مساله را در جامعه نهادینه کرد که امر به معروف دخالت در زندگی مردم و همراه با خشونت نیست.

آیت الله مکارم گفت: این تفکر که نیازی به امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، مساله‌ای غربی و غیر دینی است؛ غربی‌ها چنین مساله‌ای را ندارند؛ گویی که مردم مشاهده می‌کنند یک فرد به راحتی خودکشی می‌کند و دیگران او را نگاه می‌کنند؛ این فرهنگ کم کم در میان ما نیز نفوذ پیدا کرده و باید جلوی نفوذ آن را بگیریم.

وی افزود: فقه ما بیان می‌کند که برای مقابله با برخی از مفاسد باید از جاهای کوچکتر شروع کنیم؛ همانگونه که  قرآن در مساله مشروبات الکلی چنین بحثی را بیان می‌کند؛ این روش باید به فعالان این حوزه آموزش داده شود؛ مساله بعدی این است که امربه معروف و نهی از منکر نیازمند لحاظ کردن مسایل مالی است؛ زیرا گاهی می‌شود با صرف هزینه‌های جلوی مفاسد و مشکلاتی را گرفت.

این مرجع تقلید اظهارکرد: استفاده از تبلیغات شهری در زمینه امربه معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، زیرا انعکاس چنین مساله‌ای در روح افراد بسیار مهم و موثر است؛ صداوسیما و روزنامه‌ها در این زمینه وظیفه سنگینی به عهده دارند، مسوولان در قیامت می‌توانند روی خدمات خود در این حوزه حساب کنند و به همین دلیل باید در این عرصه تلاش خاصی انجام شود.

وی گفت : این ستاد باید از نظر اهمیت چون یک وزارت خانه بزرگ باشد البته نه وزارتخانه دولتی؛ بلکه این ستاد باید تشکیلاتی قوی و وسیع داشته باشد.

فعالیت‌های امربه معروف کشور مردمی اداره خواهد شد

در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید احمد زرگر دبیر ستاد مرکز امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: قانون امربه معروف و نهی از منکر ازسال  ۷۲ شروع شد و با تلاش مجلس در کمسیون فرهنگی این قانون تصویب و رییس مجلس نیز این مساله را ابلاغ کرد.

وی افزود: یکی از مسایل بسیار جدی که در این قانون به آن اشاره شده و در آینده نیز پیگیری خواهد شد مساله پررنگ کردن نقش مردم بود؛ برای این امراست که  مردم باید به صحنه بیایند و نقش آفرینی کنند؛ اگر در مقاطع مختلف پیروز شدیم به این خاطر بود که در آن شرایط نقش مردم پررنگ بود و به همین خاطر برای این اصل نقش خاصی  قائل شده‌ایم.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر بیان کرد: براساس قانون شرح وظایف شورای امر به معروف و نهی از منکر مشخص است که در این زمینه مساله مردم و نقش آنها محوری است؛ گروه‌های مردم به عنوان طلایه داران و یاوران امر به معروف و یاوران معروف سازماندهی می‌شوند.

زرگر بیان کرد: در این طرح مردم در قالب گروه‌های ۱۰ نفری محله محور یک ناحیه را با گروه بزرگتر شرکت می‌دهند که اگر مشکلات حل نشد به مناطق گزارش می‌شود؛ در همین مدت ۱۰۰ هزار نیرو در همین قالب جذب شده‌اند؛ در همین زمینه  ۴۰ عنوان موضوع تذکر کتبی نوشته و در اختیار ستاد قراردارد که بتوانیم در این محورها فعالیت‌ها را سامان دهیم،   زیرا گاهی ممکن است ماموریت‌هایی چون مانور شهری نیز درهمین ارتباط برگزار شود.

وی گفت: از درون این گروه‌ها، گروه تخصصی ایجاد می‌شود که فعالیت‌های خود را به اشکال خاص دنبال می‌کنند؛ مثلا پزشکان و مهندسان و… به سراغ  اقشار خاص خود می‌روند؛ یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد بحث بودجه است که امیدواریم در این بخش نیز بتوانیم با حضور مردم این مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *