سومین جایزه هنری غدیر به هنرمندان اعطا شد

هرازنو: آیین اعطای سومین جایزه هنری غدیر با حضور هنرمندان و جمعی از اساتید عرصه فرهنگ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

در مراسم اعطای سومین جایزه غدیر هنرمندانی هم چون داریوش ارجمند، محمدعلی مجاهدی، محمد سهرابی، بهروز بقایی ، آیت‌الله علی اکبر رشا ، علی شیرازیف قاسم رفعتی و مجتبی ملک زاده حضور داشتند.

نامه امام علی (ع) سرآمد همه قوانین حقوق بشر از آغاز خلقت

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در آئین اعطای سومین جایزه هنری غدیر گفت: آنچه که امروز شاهد برگزاری آن هستیم تجلیل و تکریم از چهره‌هایی است که در عرصه فرهنگ و هنر، خادمی ساحت قدسی حضرت علی(ع)را افتخار خود می‌دانند.

وی به بازی داریوش ارجمند در سریال امام علی(ع) در نقش مالک اشتر اشاره کرد و گفت: با وجود تمام درخششی که داریوش ارجمند در ایفای این نقش از سریال داشت اما بهترین سکانس این سریال زمان به شهادت رسیدن مالک اشتر بود که با وجود مرگ همچنان فرمان اماراتش بر مصر را که از سوی حضرت علی(ع) صادر شده بود را بالای دست نگاه داشت و به این شکل به مخاطب این مسئله را منتقل کرد که فرمان ولی خدا فصل الخطاب بوده و از همه چیز مهم‌تر است.

صلاحی گفت: فرمان امارات مالک اشتر بر مصر که از سوی امیرالمؤمنین(ع) به او داده شد را باید سرآمد همه قوانین حقوق بشر از آغاز خلقت انسان تا ابد دانست و دلیل آن هم اینکه حضرت امیر (ع) در متن این فرمان به مالک اشتر سفارش کرده بود که با همه مردم مصر به محبت و انصاف رفتار کند چرا که مردم تحت امارت وی دو دسته‌اند یا برادر دینی اویند و با در خلقت شبیه او و انسان هستند؛ پس به روشنی می‌توان با تکیه بر مفاد این فرمان به این نتیجه رسید که باید در هر پست و مقام و منصبی که هستیم با عدالت و انصاف با مردم رفتار کنیم و گرایشات دینی، باورهای اعتقادی و مسائلی از این دست را دستمایه قضاوت خود برای رفتار با مردم قرار ندهیم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تصریح کرد: به واقع در این عصر و زمان و با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در علوم مختلف و از جمله علوم انسانی و اجتماعی صورت گرفته است، کمتر اجتماع انسانی را پیدا می‌توان کرد که چنین نگاهی را به عنوان اصل در زندگی و مناسبات خود رعایت کرده باشد و همواره شاهد نقض حقوق بشر در تمام جوامع متمدن هستیم.

وی به میزان ارادت پژوهشگران و متفکران خارجی و نوعاً مسیحی به ساحت قدسی حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: جبران خلیل جبران و جرج جرداق از جمله این افراد هستند که نسبت به شخصیت و منش رفتاری حضرت علی(ع) متحیر مانده‌اند و در نقل قولی از جبران خلیل جبران آمده است که ای کاش دنیا تمام نیرو و توان خود را به خرج می داد تا حداقل هر صد سال یک بار شخصیتی مانند علی(ع) را تقدیم به جامعه بشری می‌کرد.

صلاحی از فرد مسیحی دیگری به نام یوسف آنتوان بارا یاد کرد و گفت: این فرد مؤلف کتاب”الحسین فی‌الفکرالمسیحی” است که در جایی با تحقیق در مورد شخصیت امام حسین(ع) می‌گوید که اگر مسیحیت شخصیتی همچون حسین(ع) داشت از آن پرچمی درست می کرد و با اهتزاز این پرچم و دعوت به آئین عیسوی تصور می‌کنم در دنیا فردی باقی نمی‌ماند که مسیحی نشده باشد؛ در نظر داشته باشید که صحبت از امام حسین(ع) است، فردی که دست پرورده فرهنگ و سیره علوی است.

آرزو برای تدوین جلد چهاردهم پیرامون هنر

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز گفت: بسیار خرسندم که در این محفل معنوی از این بنده حقیر هم برای آنچه که شاید بتوان آن را خدمت به ساحت مقدس حضرت علی(ع) نام نهاد، دعوت به عمل آمده است هرچند که همچنان خود را لایق این محبت نمی‌دانم.

وی گفت: به تحقیق دانشنامه امام‌علی(ع) که آن را در ۱۳ مجلد و ظرف مدت ۲۰ ماه با تلاش کارشناسان و پژوهشگران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ثمر رساندیم، جلوه‌ای از کرامات علی(ع) بود که اگر مدد آن حضرت نبود قطعاً این امر میسر نمی‌شد همچنانکه در آغاز کار پژوهشی به منظور تدوین این دانشنامه از سوی برخی از دوستان و اطرافیان برای ورود به این پروسه تحقیقاتی برحذر داشته می‌شدم و اگر نبود تشویق‌ها و ایجاد انگیزه‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی شاید دلسرد از ادامه راه باز می‌ماندیم.

رشاد با اشاره به اینکه مقدمات و ساختار کلی دانشنامه طی پیگیری‌های شخصی و در مراجعه به کتابخانه مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی در شهر مقدس قم صورت گرفته است تصریح کرد: طراحی مدخل‌های این دانشنامه نیز با منابعی که این کتابخانه معظم در اختیارمان گذاشت، صورت گرفت که در نهایت ۱۱۰ مدخل برای این دانشنامه طراحی شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشنامه امام علی(ع) را در واقع باید پرداختن به مسائل و نیازمندی‌های جامعه بشری در هر عصر و زمانی دانست که به شکل طرح سؤال به محضر امام علی(ع) ارائه شده است و از میان اقوال، احادیث و خطبه‌های ایشان در نهج‌البلاغه و… برای آنها پاسخ سنجیده و قانع‌کننده دریافت شده است.

وی تأکید کرد: در مراسم رونمایی از این دانشنامه خاطرم هست که آیت‌الله جوادی آملی از لسان مقام معظم رهبری تعبیری به این مضمون داشتند که سه جلد از “الغدیر”؛ کتاب بی‌همتای علامه امینی در باب غدیر علمی است و مابقی آن سند است در حالیکه ۱۲ جلد از دانشنامه امام‌علی(ع) علمی است و یک جلد آن نیز فهرست‌نویسی و ارجاع به اسناد است.

رشاد با اشاره به اینکه تدوین این مجموعه در این فاصله زمانی کم که برخی از دوستان اعتقاد داشتند به دهه‌ها تحقیق و پژوهش خواهد انجامید، یک معجزه محسوب می‌شود که تنها در سایه عنایات حضرت امیر(ع) صورت گرفته است گفت: آیت‌الله جوادی آملی همان زمان به من عرضه داشتند که ای کاش جلد چهاردهم این دانشنامه را نیز اختصاص به مقوله هنر و طرح دیدگاه‌های حضرت علی(ع) در این باب قرار می‌دادید که باید بگویم که علیرغم کوشش‌های بسیار و مشورت‌هایی که با کارشناسان در حوزه حکمت و فلسفه هنر از جمله مرحوم دکترمحمد مددپور داشتم تا به این لحظه این امر میسور نشده است که آرزو دارم این امر به زودی زود محقق شود.

وی در پایان هنری را صاحب ارزش و الهی خواند که هنرمند و خالق آن نیز مؤمن و معتقد باشد و گفت: تنها در این صورت است که اثر هنری برای ابنای بشری مفید واقع می‌شود و آنها را به سمت کمال و سعادت رهنمون می‌سازد؛ هنری قابل اعتنا و مورد قبول است که به فطرت بشری اشاره کند و هنر اصیل را معمولاً با هنر فطری مترادف می‌دانند.

پیش از سخنان محمود صلاحی و حجت الاسلام رشاد ، امیرعبدالحسینی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به ارائه گزارشی از دور نخست و دوم این جایزه پرداخت و پس از آن محمدعلی مجاهدی؛ شاعر آئینی، قاسم رفعتی؛ خواننده و ردیف‌دان، دو تن از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر که در این مراسم جایزه هنری غدیر را دریافت کردند به خواندن اشعاری در مدح حضرت علی(ع) و همچنین قطعه ترانه “اگه آن ماه نمونه…” پرداختند و در ادامه سیدمجتبی حسینی؛ مدیر موزه و کتابخانه ملک پیرامون شخصیت هنری مجتبی ملک زاده؛ هنرمند پیشکسوت شکسته نستعلیق متنی را قرائت کرد. عباس شیر خدا مرشد نامدار کشور نیز در ابتدای این مراسم با خواندن اشعاری در مدح حضرت علی (ع) فضای این همایش را عطر آگین کرد.

در پایان نیز با حضور رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از داریوش ارجمند، محمدعلی مجاهدی، قاسم رفعتی، حجت‌الاسلام رشاد و مجتبی ملک‌زاده با اهدای لوح در دور سوم اعطای جایزه هنری “غدیر” تجلیل شد

منبع:هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *