توسعه فردی و اجتماعی نیاز امروز کشور است
اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد، مهدی فیروزان در گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی کانون در شهرستان نشتارود استان مازندران با تاکید بر این موضوع گفت: آنچه امروز با آن دست و پنجه نرم میکنیم حاصل پیشفرضهای ما در گذشته است که باید اصلاح شود.
او که برای سخنرانی در زمینه اینکه “آیا میشود فرهنگ درآمدزا باشد؟” به گردهمایی مدیران کانون دعوت شده بود، افزود: اگر بخواهیم مشکلات امروز را مرتفع سازیم باید به سمت پژوهش، یادگیری، تجربهکردن و بهروز بودن حرکت کنیم و برای فنآوریهای نوین تدبیری بیندیشیم.
فیروزان ادامه داد: شاید یکی از دلایل بروز مشکلات امروز در حوزه فرهنگ برخورداری این بخش از یارانه بوده که باعث شده بدون توجه به تقاضا کالا عرضه شود و برای حوزه فنآوریهای جدید تدبیری اندیشیده نشود.
او با بیان اینکه امروز دیگر شرکتها با نام بزرگ و کوچک شناخته نمیشوند بلکه به ساده و پیچیده تقسیم میشوند، یادآور شد: امروزه ارتباطها در شرکتهای پیچیده به گونهای است که واحدهای درونی ارتباط موازی با هم دارد و دیگر به شکل به شکل هرمی ساده نیست.
مدیرعامل موسسه شهر کتاب اضافه کرد: شرکتهای پیچیده دارای 3 بخش مهماند که در آن سیاستهای بلند، میانمدت، تحقیق و توسعه و بازاریابی صورت میگیرد و باقی مسائل به بیرون واگذار شده است.
او با اشاره به این که ما در بخش فرهنگ ابتکار عمل را در دست نداریم، اظهار کرد: اگر در بنگاههای اقتصادی بازاریابی خوبی نداریم به علت این است که از تحولات دنیا بیخبر هستیم، به عنوان مثال: زمانی که سینما اختراع شد ابتدا فیلمها به صورت سیاه و سفید بود و در میان پردهها دیالوگها نوشته شده بود. پس از آن دوبله آمد و بعد از اختراع تلویزیون، سینما تقلیل یافت بنابراین فعالان این عرصه به فکر چاره افتادند و وارد مرحله فیلمهای ویژهتری با صداهای مختلف و پس از آن تلویزیون رنگی و سینما 3 بُعدی شدند و همین گونه سینما توانست خودش را نجات دهد و یا در حوزه موسیقی که صفحه به نوار کاست و لوح فشرده و… متناسب با نیاز روز تبدیل شد.
فیروزان در ادامه گفت: اگر در مقابل فنآوریها در حوزه اقتصاد فرهنگ منفعل نباشیم میتوانیم فکری به حال این بخش بکنیم همانطور که وقتی دیجیتال وارد شد تکنولوژی سنتی را از بین نبرد بلکه به بهبود آن کمک کرد مثل فنآوریها در تولید خودرو یا ماشین چاپ، اما در حوزه فرهنگ نگرانی از آن است که فنآوریها خود صنعت را از بین ببرد به شکلی که ebook که آمد کتاب کاغذی را از بین برد یا دست کم با همین هدف آمد و موجب کاهش تولید سنتی شد به شکلی که در دنیا ناشران، نسخه دیجیتالی را پیش از نسخه کاغذی تولید میکنند.
او با بیان اینکه همواره راه حل وجود دارد افزود: علت اینکه سینمای هند اینقدر رشد کرد این بود که سینما به خدای دوم مردم هند تبدیل شد اما از قبل برای آن طراحی کردند به شکلی که پیش از تمام دنیا سینمای دیجیتال راهاندازی کردند و هر روز تعداد این سینماها را افزایش دادند.
مدیرعامل موسسه شهر کتاب در ادامه یادآور شد: باید تلاش کنیم بیشتر پولها را صرف افزایش مطالعه کنیم و متناسب با تقاضا دست به تولید بزنیم در غیر اینصورت با انبارهای انباشتهای مواجه خواهیم شد که کالاهای آن به فروش نمیرسد.
او با اشاره به اینکه شناخت نیازهای جامعه برای بسیاری از کالاها مهم است، گفت: اگر عرضه و تقاضا را به عنوان عوامل اصلی سیاستهای فرهنگی محسوب کنیم باید به دنبال راهکارهایی برای ایجاد تقاضا باشیم و به بازارسازی متناسب با موقعیتهای مختلف در شهرهای کوچک و بزرگ اقدام کنیم همانطور که امروز تلفن همراه به عنوان یک نیاز اساسی هر فردی توانسته جای خود را باز کند.
فیروزان ایجاد نیازهای جدید، افزایش تقاضا و بازارسازی را از وظایف نهادهای دولتی و حکومتی دانست و افزود: امروز تمایل جوانان و نوجوانان به شبکههای اجتماعی به شدت رو به افزایش است و به نظر میرسد نباید جلو آنها را گرفت چرا که امروز با وجود فنآوریها، سرانه مطالعه افزایش یافته است.
او همچنین اضافه کرد: از طرفی این نگرانی برای افراد وجود دارد که دیگر حتی اطلاعات شخصی نیز محرمانه نیست و حضور در شبکههای اجتماعی خلوت آنها را به هم زده است بنابراین باید با تشکیل اتاقهای فکر و پژوهشهای متعدد به فکر این باشیم که چگونه میتوان محتوای لازم را برای آنها مهیا و حتی از این نگرانی و خلوت بچهها به شکل صحیح درآمدزایی کرد.
مدیرعامل موسسه شهر کتاب در پایان اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی هیچ رقیبی نداشت که امروز اینگونه نیست اما هنوز هم جایگاه قوی این مجموعه در میان خانوادهها و بچهها بزرگترین امتیاز و نقطه قوت به حساب میآید که باید مسوولان آن تلاش کنند اگر وعدهای به مردم میدهند آن را عملی کنند.
منبع:هنرآنلاین