برنامه‌های گرامیداشت آزادگان

هرازنو: جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان چالش جدی پیش روی آزادگان دفاع مقدس را مسائل بهداشتی و درمانی اعلام کرد

جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان چالش جدی پیش روی آزادگان دفاع مقدس را مسائل بهداشتی و درمانی اعلام کرد و گفت: رزمندگان اسیر در زمان اسارت بین 20 تا 22 سال سن داشتند و در حال حاضر به سنین بین 49 تا 50 سال رسیده‌اند و کم کم آلام دوران اسارت در آن‌ها در حال نمایان شدن است بنابراین از دستگاه‌های ذی ربط می‌خواهیم با یک پایش سلامت جدی و مجدد در مراکز درمانی مجهز مشکلات آزادگان را شناسایی و درمان کنند . بویژه اینکه بیشتر مشکلات آزادگان دردهای گوارشی است که ما براساس تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه دست یافته‌ایم و بیشتر فوتی‌های آزادگان هم گوارشی و قلبی است.

وی همچنین با اشاره به تصویب قانون حمایت از آزادگان در قبل از آزادی آن‌ها اظهار کرد: آزادگان نسبت به سایر ایثارگران در بحث اشتغال زودتر به کار گرفته شده‌اند. هر چند با مشاغل پایین در این راستا نیز مواجه بودیم چون مدرک تحصیلی آنچنانی نداشتند. در بخش مسکن نیز نسبت به واگذاری مسکن به آزادگان خوب عمل شد هر چند برخی از آزادگان به دلیل نداشتن تمکن مالی مجبور به فروش همین مسکن شدند.

خوب‌نژاد اظهار کرد: در بخش خدمات‌رسانی به آزادگان با نوعی عدم تعادل قانونی مواجه هستیم. به عنوان مثال ارتش بدون در نظر گرفتن درجه و موقعیت اسرای خود در جنگ، پس از آزادی به همه آن‌ها حقوق حالت اشتغال پرداخت می‌کند این در حالی است که در مورد سایر آزادگان نهادهای درگیر در جنگ اقدام خاصی انجام نشده است و این به دلیل نبود قانون است نه اینکه اراده‌ای برای انجام وجود نداشته باشد.

خوب‌نژاد با اشاره به چاپ 130 عنوان کتاب توسط این موسسه در جهت شناساندن فرهنگ اسارت گفت: در زمان صدام کتابی در عراق به نام «شهدای بلاکفن» منتشر شد که سراسر مطالب آن دروغ بود و رهبر معظم انقلاب به نهادهای ذی ربط ابلاغ کردند آثاری از آزادگان دفاع مقدس که مطالب واقعی در آن وجود دارد منتشر شود تا به این ترتیب پاسخی به این دروغ‌گویی‌های رژیم بعث عراق داده شود اما متأسفانه تاکنون اقدام خاصی در این باره صورت نگرفته است و ما هم در این زمینه مقصر هستیم. البته خاطرات بسیاری در این راستا جمع‌آوری و تحویل نهادهای ذیربط شده است و انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها به وظایف خود در این راستا عمل کنند.

وی به شاخصه‌های این آثار که باید پاسخگوی دروغ‌گویی‌های رژیم بعث عراق باشند اشاره کرد و گفت: وضعیت اردوگاه‌ها و شکنجه‌های بعثی‌ها از جمله این شاخصه‌ها به شمار می‌رود. اما یکی از مواردی که نباید به فراموشی سپرده شود گزارش سازمان ملل از وضعیت اردوگاه‌های عراق و ایران در زمان جنگ است که براساس تحقیقات انجام شده توسط این سازمان عراق به دلیل وضعیت بسیار نامطلوب اردوگاه‌های اسرای ایرانی محکوم شد. اما وضعیت اردوگاه‌های اسرای عراق در ایران مناسب و براساس استانداردهای بین‌المللی تشخیص داده شد.

خوب‌نژاد در ادامه از رونمایی چند عنوان کتاب از جمله کتاب‌های «به سمت پرواز»، «علی فرعون»، «آبی‌تر از آسمان»، «غربت باران»، «من علیرضا متولد اوپاتان»، «واگویه‌های سید» در روز 25 مردادماه خبر داد.

به گفته وی 10 مستند تلویزیونی مربوط به آزادگان هم تولید شده است.

خوب‌نژاد گفت:وظیفه موسسه فرهنگی پیام آزادگان ترویج فرهنگ آزادگی است اما در کنار این کار به نیازهای دیگر آزادگان هم توجه داریم به عنوان مثال در سال گذشته 50هزار نفر از خدمات اردویی و همایشی ما برخوردار شدند و ارائه خدمان حقوقی هم جزو برنامه‌ها محسوب و در حال اجرا است و از پنجشنبه گذشته هم فراگیری خدمات به آزادگان را آغاز کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: متأسفانه برخی مسئولان در زمان صحبت کردن فقط از شهدا و جانبازان نام می‌برند و نام آزادگان را بر زبان نمی‌آورند که امیدواریم کلمه آزادگان از ادبیات مسئولان فراموش نشود.

برگزاری مراسمی در سالن سیدالشهدای تهران با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و 1000 نفر از آزادگان منتخب، افتتاح خانه اجدادی سید آزادگان به صورت موزه و سومین همایش بزرگ مردمی «ابر فیاض» در قزوین که از امروز آغاز شده است و دو شب برنامه ضیافت شام خانوادگی 1000 نفر از خانوادهای آزاده‌ها با مشارکت باغ موزه دفاع مقدس در روزهای 27 و 28 مرداد از جمله برنامه‌هایی هستند که به مناسیت سالروز ورود آزادگان به کشورمان برگزار خواهند شد.

امسال همزمان در 30 استان کشور برنامه گرامیداشت ورود آزادگان برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *