حریم آهو و شعرخوانی شاعران برای امام رضا (ع)

هرازنو: بیش از 10 شاعر پیشکسوت و جوان در باغ موزه ایرانی گردهم آمدند تا درباره امام هشتم شعرخوانی کنند.

سومین دوره شب شعر ولادت امام رضا (ع) با عنوان حریم آهو در باغ موزه هنر ایرانی و با حضور محمود صلاحی مدیرکل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان همچون محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، فریبا کلهر، مرتضی امیری اسفندقه، محمد سعید میرزایی، حمیدرضا برقه‎ای و… برگزار شد.

در این مراسم که به شعرخوانی این شاعران با موضوع امام رضا (ع) اختصاص داشت، هریک از شاعران شعری را قرائت کرد، که از این میان محمدعلی بهمنی غزل بلند “اعترافات”را که در بارگاه امام رضا (ع) سروده بود را خواند. از این غزل که با بیت “شرمنده‌ام که همت آهو نداشتم / شصت و سه سال راه به این سو نداشتم” آغاز می‌شود، بیت “خوانده و یا نخوانده به پابوس آمدم / دیگر سوال دیگری از او نداشتم” در قالب یک تابلوی خوشنویسی، بالای یکی از باب‌های حرم امام هشتم آویخته شده است.

در این مراسم که بخش بیشتر آن به شعرخوانی اختصاص داشت، محمود صلاحی در سخنانی درباره امام رضا (ع) گفت: من معتقدم هرجایی که مجلس سرور و شادی به یاد امام هشتم برپاست، حاضران در آن زائر امام رضا (ع) هستند و به همین دلیل ما نیز اکنون زائر حرم ایشان هستیم.

وی با اشاره به اینکه خاطرات بسیاری درباره زائران حرم رضوی در دوران استانداری خراسان رضوی دارد، ادامه داد: من حرم همه ائمه (ص) را زیارت کرده‌‌ام، اما خود ایشان خواسته‌اند که ما در حرم امام رضا (ع) حس بهتری داشته باشیم. دلیل بیان چنین موضوعی نیز این است که پیامبر (ص) تنها دو نفر را در احادیث پاره تن خود خوانده است و این عنوان نفر سومی ندارد. او حضرت زهرا (س) را پاره تن خود دانسته و در حدیث دیگری می‌فرماید: “پاره‌ای از تن من در توس دفن می‌شود، هرکس او را زیارت کند گویی همه بیت‌الحرمین را زیارت کرده است.”

مدیرکل سازمان فرهنگی هنری شهرداری ادامه داد: ما حتی 12 امامی بودن خود را مدیون امام رضا (ع) هستیم زیرا شیعه هفت امام وجود دارد اما از امام هشتم به بعد چنین دوپارگی وجود نداشته و در واقع هرکسی به ایشان اعتقاد دارد به امامان پس از او نیز اعتقاد داشته و 12 امامی است.

صلاحی در پایان سخنان خود افزود: از همه شاعرانی که برای این مراسم حضور داشتند تشکر می‎کنم و می‌دانم همین که در شب شعر حریم آهو شرکت کرده‌اید برای شما نزد امام هشتم ثبت خواهد شد.

همچنین در حاشیه این مراسم، مجموعه‎ای از 27 تصویرسازی متعلق به گنجینه موزه امام علی(ع) با موضوع امام رضا (ع) در گالری باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشت شد. این آثار البته فاقد امضا بودند و اسامی هنرمندان این نمایشگاه نیز اعلام نشد.

منبع: هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *