منابع غربی گزارش داده اند که رادار نصب شده در منطقه کوره جیک ترکیه هفته گذشته تست شده است.

بنابر گزارش های موجود که منابعی در داخل ایران هم در گفت وگو با «ایران هسته ای» آن را تایید کرده اند این تست به صورت رهگیری یک موشک شلیک شده از دریای مدیترانه صورت گرفته است.

به گزارش ایران هسته ای اگرچه منابع غربی می گویند این تست موفق بوده ولی منابع داخلی در ایران اختلال هایی در توان رهگیری این سامانه را رصد کرده اند.

این سامانه در روز دوشنبه 26دی 1390 (16ژانویه 2012) رسما آغاز به کار کرده بود.

پایگاه اینترنتی دبکا فایل که به عنوان ارگان عملیات روانی موساد در اینترنت عمل می کند، روز یکشنبه 23 بهمن 1390 (12 فوریه 2012) گزارش داد که تست  این سامانه در چارچوب رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل اجرا شده است».

دبکا فابل نوشت: «یک فروند هواپیمای اف 15 اسرائیل بر فراز آب های مدیترانه اقدام به شلیک یک موشک رافائل بلو اسپارو 2 کرد. سامانه موشکی مستقر در کوره جیک ترکیه و سامانه رادار مستقر در اسرائیل سریعا موقعیت این موشک را مشخص و تا زمان سقوط آن را رهگیری کردند». این پایگاه اینترنتی در ادامه مدعی هماهنگی مکمل ترکیه  و ناتو در این عملیات شد و تاکید کرد: «در این مدت سامانه رادار اسرائیل وسامانه رادار موشکی کوره جیک با مبادله اطلاعات با هماهنگی کامل عمل کردند. با این آزمایش این موضوع مشخص شد که در حمله احتمالی موشکی ایران، سامانه رادار اسرائیل و سامانه رادار کوره جیک ترکیه می توانند به صورت هماهنگ سرعت و موقعیت موشک ایران را مشخص کنند».

کارشناسان در داخل ایران این ادعای دبکا فایل را رد می کنند. یک کارشناس متخصص در موضوع در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «ادعاهای دبکا فایل بیشتر نوعی عملیات روانی است که هدف آن بحرانی کردن روابط اسران و ترکیه است. این پایگاه سعی کرده با ارائه جزئیات این جنبه از عملیات روانی خود را بپوشاند».

این کارشناس سپس تاکید کرد که تا کنون نشانه ای از مبادله اطلاعات راداری میان ترکیه و اسراییل به دست نیامده ولی این احتمال که ناتو اطلاعات جمع آوری شده از رادار کوره جیک را مستقلا به اسراییلی ها ارائه کند منتفی نیست.

لئون پانه تا وزیر دفاع امریکا هم در 15 مهر 1390 اعلام کرده بود اطلاعات این سامانه در اختیار اسراییل قرار نخواهد گرفت چرا که اسراییل عضو ناتو نیست.

رادار مستقر شده در ترکیه بخشی از سپر دفاع موشکی مشترک ناتو و امریکاست که تکمیل آن تا سال 2020 طول خواهد کشید.

این رادار در استان مالایای ترکیه و در 600 کیلومتری مرز غربی ایران نصب شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، رادار هشدار اوليه موسوم به ايکس-بند اي‌ان/تي‌پي‌واي-۲ بخشي از سامانه دفاع موشکي تي‌اچ‌اي‌اي‌دي (THAAD) است که با هدف متوقف کردن موشک‌هاي ميان برد در ارتفاعات بسيار بالا طراحي شده است.

حدود ۸۰ کارمند امريکايي در پايگاه ترکيه‌اي براي هدايت اين سامانه مستقر خواهند شد.

طبق گزارش‌ها، حدود ۴۰ تا ۵۰ چادر در اين پايگاه نظامي در کورچيک براي افرادي که وظيفه هدايت اين سامانه را دارند، بر پا شده است.

روسیه استقرار این سپر را تهدیدی درجه یک برای توان راهبردی خود می داند و اقداماتی را برای مقابله به مثل در مقابل آن آغاز کرده است.

ایران هم اعلام کرده است که این سپر را یک هدف جنگی می داند. سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران روز 6 آذر در این باره اعلام کرد: «ما آماده هستیم در صورتی که مورد تهدید قرار بگیریم اول سپرهای موشکی ناتو در ترکیه را خواهیم زد و بعد به دنبال اهداف بعدی خواهیم بود».

وی همچنین در مصاحبه ای دیگر در 31 شهریور ماه گذشته تاکید کرده بود که سامانه رهگیر ناتو توان مقابله با موشک های بالستیک ایران را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *