هراز نو : جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور مسولین شهرستان آمل با سه  دستور کار برگزاری کنگره بین المللی میربزرگ ( میر قوام الدین مرعشی) و تمهیدات لازم بمنظور راهپیمایی باشکوه روز قدس و حذف موسیقی و علم گردانی از مراسم عزاداری سید الشهدا (ع)در محرم در دفتر امام جمعه شهرستان آمل برگزار شد.

حجت الاسلام سید جلیل مرتضوی، امام جمعه آمل در جلسه شورای فرهنگ عمومی آمل اظهارداشت: بحث علم گردانی را در دستور کار خود قرار دادیم تا بتوانیم این نگاه غلط را از نگاه مردمی و فرهنگ سازی جمع کنیم.

وی با بیان اینکه فلسفه ای برای گرداندن علم در دین وجود ندارد افزود :  جلوی ابزارآلات موسیقی نامناسب را در عزاداری ماه محرم می گیریم که این امر زیبنده و شایسته عزاداری سرور و سالار شهیدان نیست و  باید امسال نگاه ویژه ای به این امر مهم داشته باشیم.

امام جمعه آمل با اشاره به اینکه با توجه به نظر آیت الله جوادی آملی که علم گردانی و حمل علمهای آهنی در سوگواری امام حسین (ع) خرافات است اظهارداشت: آسیب های مختلفی در حوزه عزاداری ماه محرم وجود دارد که ضرورت دارد بررسی شود تا بتوانیم در مسیر رفع آن کوشا باشیم و باید برای نهادینه سازی آن گام برداریم.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی میرقوام الدین مرعشی ادامه داد: این شخصیت چهره ای جهانی است و وظیفه داریم در راستای برگزاری باشکوه کنگره کوشا باشیم.

امام جمعه آمل با بیان اینکه مفروش کردن این بقعه متبرکه را در دستور کار خود قرار دادیم تصریح کرد: باید قدر علما و بزرگان خود را بدانیم و شناساندن جایگاه علما و بزرگان دینی نیازمند فرهنگ سازی است.

وی با بیان اینکه حضرات آیات حسن زاده و جوادی آملی مایه خیر و برکت برای شهر ما و افتخار جهان اسلام هستند افزود: باید آمل را نسبت به این دو عالم گرانقدر بسیج کنیم و در کنگره بین المللی میرقوام الدین مرعشی از این دو عالم برجسته تجلیل شود.

حجت الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه در کارهای فرهنگی باید به صورت جهادی عمل کنیم تا بتوانیم نتایج مورد نظر خود را حاصل کنیم  افزود: در نظر د اریم ابتدا با برگزاری عزاداری یک اجتماع بزرگ عزاداران آملی در دهه اول محرم  مانند دیگر شهرهای معروف در بحث عزاداری شرکت کنیم  تا بتوانیم نحوه درست عزاداری را  در جوانانمان  فرهنگ سازی کنیم.

احمد منفرد، فرماندار ویژه آمل با بیان اینکه الگو قرار دادن حرکت سیدالشهداء همواره یکی از رموز موفقیت نظام جمهوری اسلامی در معادلات بین المللی و داخلی بوده است افزود: اگر توانستیم اسلام را تا به امروز حفظ کنیم به سبب پایبندی به مراسمات مذهبی بود که تاسوعا و عاشورای حسینی نقش به سزایی در این راستا داشته است.

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه حادثه کربلا سرشار از مفاهيم بزرگ انساني همچون؛ مجاهدت، شهادت،  شرافت، فداکاري است اظهارداشت: متاسفانه مشاهده می کنیم به اسم محرم و صفر آن را از محتوا تهی می کنند و مطمینا اینها همه از  نقشه شوم ایادی استکبار جهانی است.

وی با بیان  اینکه اصل علم گردانی ریشه در مباحث دینی ندارد افزود: تکریم امام حسین(ع) و بزرگداشت دین به این مفهوم نیست که بخواهیم خودمان را ضربه بزنیم و .

منفرد اظهارداشت: رسانه ها و صداوسیما نقش مهمی در راستای مقابله و جلوگیری از آسیب های عزاداری در ماه محرم دارند که باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

فرماندار ویژه آمل با بیان این که می توانیم از الگوهای خوب عزاداری استفاده کنیم، گفت: تحکیم مبانی دینی ضرورت دارد و باید اهداف محرم و قیام سرور و سالار شهیدان را تبیین کنیم.

معاون استاندار مازندران از برگزاری کنگره بین المللی میرقوم الدین مرعشی در آمل خبرداد و بیان داشت: این کنگره در راستای پاسداشت مقام و معرفی میرقوام الدین مرعشی برگزار می شود که باید نحو شایسته ای صورت گیرد.

وی اظهارداشت: در دبیرخانه کنگره باید عناصر ملی حاضر باشند و شعباتی هم در شهرهای دیگر ایجاد شود تا بتوانیم این کار بزرگ را به نحو شایسته ای برگزار کنیم.

محمد محمدی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با اشاره به اینکه میرقوام الدین مرعشی از چهره های بزرگ فرهنگی جهان اسلام است اظهار کرد: که کنگره بین المللی برای ایشان برگزار می شود و از یک  سال قبل اقدامات اولیه ای از برگزاری دیدار با آیت الله جوادی آملی تا جلساتی در استانداری مازندران با تشکیل کمیته های مختلف صورت گرفت اما به دلیل مشکلاتی اجرایی نشد.

دبیر شورای فرهنگی عمومی آمل با بیان اینکه   اگر این شخصیت بزرگ در شهرهای دیگر بود کارهای بسیاری برایشان صورت می دادندتصریح کرد: نخستین حکومت اثنی عشری توسط میرقوام الدین مرعشی در این شهرستان ایجاد شد و پیشنهاد می کنیم کنگره بین المللی همزمان با روز ملی علویان برگزار شود.

مریم اکبر پور /هراز نو

میر 2میرphoto_2016-06-19_12-56-51

One thought on “جلسه شورای فرهنگ عمومی آمل ، سه دستور کار مهم +(عکس)”
  1. علم گردانی وفلسفه ان چطور وچگونه به این اینجاورسید وواین رسم دوران برده داری همچنان حاکم برشعور وجهل گردید. ازاین منظر : کالسکه روان که بر دوش بردگان در حمل وجابجایی اربابان ثروت وقدرت قرار داشت وشاید سمبولیک دوران برده داری باشد ویا کارگران کاخها و قصر ها در برپایی چادر در اردو وحمل معیشتی ولوازم سامان اربابان خود را برشانه تجلی میداد ویا نشان از بیرقها وپرچمها در جنگها وستیز های تاریخی که بر اجساد مردمان به غلبه وفتح میانجامید… واز ان منظر : حمل صلیب توسط عیسی مسیح از زندان تا قرباتگاه که همچنان در سراسر جهان هر ساله برگذار میگردد و حمل عراده های نظامی و توپهای جنگی دولت عثمانی در کوره راهای اندلس …. در هر منظر که بنگر به دور از شان و ارزش انسانی است و دقیقا مخالف تفکر نبوی وامامان ماست بار بر دوش دیگران انداختن واصلا امامان ما جنگ طلب نبودند و شهادت سالار کربلا وجنگ ایشان یک جنگ تحمیلی بوده است اسلام دین صلح وعشق واشتی است این ایین غلط پسمانده رزیمهای برده داری خود را در غالب دینی چون علف هرز جا خوش نموده از تذکرات عالمان دینی غافل نباشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *