آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم بزرگترین سرقت آثار هنری را با جمع آوری نزدیک به یک میلیون اثر هنری از سراسر اروپا رقم زد؛ غارتی که قرار بود در سال های بعد موزه نازی ها در شهر “لینتس” اتریش را پر کند.
در سال های جنگ جهانی دوم به دلیل علاقه رهبران آلمان نازی به آثار هنری شمار قابل توجهی از نقاشی، مجسمه، اشیاء عتیقه و قیمتی از سراسر اروپا به سرقت رفته و به آلمان فرستاده میشد. مورخان می گویند این کار پیش از شروع جنگ با مجبور کردن مجموعه داران به فروش آثارشان آغاز شده بود. در آن سال ها آلمان بسیاری از آثار هنرمندان مدرن که یهودی، غیر آلمانی و یا مخالف ایدئولوژی نازییسم بودند را با عنوان آثار “منحط”تشخیص داده و مصادره می کرد. آثار بسیاری از هنرمندان داداییست و سورئالیست که آن سال ها در موزههای آلمان و یا نزد مجموعهداران خصوصی به ویژه مجموعهداران یهودی، نگهداری میشد به همین شکل توسط نازیها جمعآوری و مصادره شد.
از سوی دیگر فرانکلین روزولت رئیس جمهور امریکا در راستای آنچه “حفاظت از میراث فرهنگی” عنوان شده بود مرکزی به همین نام تاسیس کرد تا در طول جنگ نسبت به حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی اقدام کند. 345 مرد و زن کارشناس آثار هنری از 13 کشور جهان موظف بودند در مناطق جنگی آثار هنری را شناسایی و آن را از دستبرد نازی ها دور نگه دارند. در همان سال ها بسیاری از آثار هنری که در پیشروی متفقین از این طریق به دست آنها می افتاد به همین مرکز منتقل میشد.
با پایان جنگ جهانی بسیاری از مخفیگاه های نازی ها که آثار هنری به سرقت رفته در آنجا نگهداری می شد کشف و بسیاری از آثار شناسایی و به صاحبانشان بازگردانده شد؛ اما شمار زیادی همچنان کشف نشده ماند.
یکی از آخرین مخفیگاه های کشف شده از نازی ها دو سال قبل در آپارتمانی در مونیخ شناسایی شد. در این آپارتمان نزدیک به 1500 اثر نقاشی از جمله آثار متعلق به پابلو پیکاسو و ماتیس پیدا شد که در سالهای 1930 و اوایل دهه 40 میلادی توسط نازیها دزیده شده بود.
منبع: فرادید