در آخرین نشست خبری رئیس مجلس نهم

نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی در آخرین نشست خبری خود در قامت رئیس مجلس نهم شورای اسلامی، با دفاع از روند اجرای برجام، خطاب به خبرنگاری که از یک رسانه منتقد برجام سؤال می‌کرد، گفت: مشکل سوئیفت حل شده است. باید ترس‌ها و واهمه برداشته شود تا به قول شما نقض برجام صورت نگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در ابتدای این نشست خبری که پیش از ظهر امروز ـ چهارشنبه پنجم خرداد ـ در تالار مدرس ساختمان مشروطه بهارستان برگزار شد، در سخنان کوتاهی، گزارش مختصری از میزان طرح‌ها و لوایح بررسی شده و آمار قوانین تصویب شده در مجلس نهم ارائه کرد و اظهار داشت: در یک نگاه کلی کشور ما 110 سال تجربه قانونگذاری دارد که 10هزار و 400 قانون در این مدت در کشور ما به تصویب رسیده است.

مجلس نهم با قانون‌نویسی درباره برخی اصول بر زمین مانده قانون اساسی، خلأهایی را پر کرد

وی ادامه داد: از این تعداد، 5585 قانون مربوط به قبل از انقلاب است، 1535 قانون مربوط به فصلی است که شورای انقلاب اداره امور کشور را برعهده داشته است و 2939 قانون مربوط به مجالس 9 دوره‌‌ای است که پس از انقلاب شکل گرفته است.

رئیس مجلس نهم، تعداد طرح‌‌ها و لوایح مطرح شده در این دوره از مجلس را 697 اعلام کرد و گفت: از این رقم، 458 تا طرح بوده و 216 لایحه داشته‌ایم که البته 47 درصد از لوایح تقدیمی به مجلس، به قانون تبدیل شدند و تنها 19 درصد از طرح‌ها، قانون شدند و این نشان می‌دهد که تمرکز اصلی مجلس نهم بر لوایحی بوده که از سوی دولت ارائه شده است.

لاریجانی افزود: مجلس نهم تلاش می‌کرد که به موضوع اصلی کشور که مسأله اقتصادی است توجه ویژه نشان دهد و سهم 30 درصدی قوانین مربوط به مسائل اقتصادی در میان قوانین مصوب در مجلس نهم، بیانگر این رویکرد مجلس بوده است.

وی اظهار کرد: تلاش مجلس نهم این بود که زمینه همکاری‌ بین قوا برای رفع مشکلات مردم را فراهم کند و این رویه را هم در تعامل با دولت قبل داشتیم و هم دولت فعلی.

لاریجانی با بیان اینکه «مجلس نهم توانست برخی اصول بر زمین مانده قانون اساسی را مورد توجه قرار داده و برای آنها قانون‌نویسی کند»، گفت: اصل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، اصل مربوط به جرم سیاسی و همچنین اصل مربوط به ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود، از موضوعاتی بودند که در مجلس نهم، قانون مدونی پیدا کردند. در موضوع ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود، با قانون‌نویسی توانستیم این بخش را ضابطه‌مند کنیم تا هر کسی نتواند در این زمینه ورود پیدا کند و آرامش مردم را به هم بریزد.

رئیس مجلس نهم خاطرنشان کرد: از ابتدای مجلس نهم بنای ما بر این بود که درباره این خلأها قانونگذاری کنیم و این اتفاق افتاد. امیدواریم که بعد از ثمرات 9 دوره پارلمان، مجلس دهم هم بتواند از این ظرفیت برخوردار باشد که با درایت و سنجش درست از شرایط کشور، قدم بردارد.

رهبر انقلاب اولویت کشور را مسائل اقتصادی قرار دادند و مجلس دهم باید به آن توجه جدی نشان دهد

بعد از سخنان ابتدایی لاریجانی، پرسش و پاسخ آغاز شد و در ابتدا، یکی از خبرنگاران از لاریجانی پرسید: به نظر شما، کدامیک از نقاط ضعف مجلس نهم نباید در مجلس دهم ادامه پیدا کند و همچنین کدامیک از نقاط قوت مجلس نهم در دوره دهم باید ادامه‌دار باشد.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: مشی‌ مجلس نهم بیشتر برای ایجاد آرامش در کشور و همچنین پرداختن به مسائل مهم کشوری بود که این موضوع یکی از نقاط قوت مجلس نهم به شمار می‎آمد، اما نباید در مجلس دهم ذهن‌ها از مسائل مهم کشوری منحرف شوند و من نیز در اینجا جای دارد از نمایندگان و هیأت رئیسه تشکر و قدردانی کنم.

وی ادامه داد: حجم بیشتر مصوبات مجلس نهم درباره رونق اقتصادی و ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کار بود و برخی موارد نیز برای تسهیل ورود سرمایه داخلی و خارجی به کشور بود. بنابراین این موارد به نوعی ریل‌گذاری برای آینده کشور به حساب می‌آید.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اولویت نخست کشور را مسائل اقتصادی قرار داده‌اند و مجلس دهم باید به این موضوع توجه جدی نشان دهد.

دفاع لاریجانی از طرح چگونگی انتصاب افراد در مشاغل حساس

رئیس مجلس نهم شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تصمیم شتاب‌زده مجلس نهم درباره طرح انتصاب افراد به مشاغل حساس که روز گذشته در مجلس تصویب گردید، واکنش نشان داد و گفت: اتفاقاً این طرح شتاب‌زده تصویب نشد چراکه ماه‌ها در کمیسیون‌ها و صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین اگر این طرح مشکلی داشته باشد نمایندگان می‌توانند آن را در مجلس دهم اصلاح کنند.

منتخب مردم قم در مجلس دهم درباره نقش ایران در فلوجه عراق و خروج داعشی‌ها از عراق گفت: با توجه به تلاش‌های ایجاد شده امیدوارم صحنه خروج نیروهای داعش و ترویستی را شاهد باشیم.

لاریجانی درباره پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چرا هیأت رئیسه و رئیس مجلس نهم درباره اظهارات یکی از نمایندگان طبق ماده 24 آیین نامه داخلی واکنش نشان نداده است چراکه حرف‌های آن نماینده جایگاه و حفظ شأن نمایندگان در مجلس زیر سؤال برده است؟»، تصریح کرد: ایشان اظهارات خودشان را تکذیب کرده‌اند و وی بخشی از حرف‌های خود را اصلاح کرده است. بنابراین اگر فردی اشتباه خودش را قبول و آن را تصحیح کند دیگر نباید به این‌گونه مباحث دامن زد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد مجلس نهم در موضوع هسته‌ای و برجام، این مواضع را مواضع خوب و آن تصمیم را تصمیم به‌موقع خواند و گفت: طبیعتاً مجلس درباره اتفاقات باید تصمیم‌گیری‌های به‌موقعی انجام دهد و مجلس نهم نیز درباره مسائل هسته‌ای به چنین امری توجه نشان داد لذا مجلس به موقع درباره این‌گونه موارد اظهارنظر کرد یا اینکه بیانیه‌هایی از طرف مجلس و نمایندگان صادر شد.

لاریجانی خطاب به خبرنگار رسانه منتقد برجام: از نظر شما نقض برجام چیست؟

در ادامه خبرنگاری سؤال کرد که «مجلس نسبت به اجرای برجام اقدامات خوبی را انجام داده است، اما تاکنون از سوی دولتی‎ها و سایر نمایندگان نیز شنیده‌ایم که با اقدامات آمریکا نقض برجام صورت گرفته است و رهبری نیز بارها تأکید کرده‌اند که هیچ چیز محرمانه‌ای برای مردم وجود ندارد به نظر شما اقدام فوری طرفِ ایرانی نسبت به نقض برجام باید چه اقداماتی باشد؟»

لاریجانی در پاسخ به این سؤال گفت: از نظر شما نقض برجام چیست؟

خبرنگار گفت: برداشت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، قانون عدم ویزا برای ورود سرمایه‌گذار به ایران، مشکل سوئیفت و…

لاریجانی در این باره بیان کرد: در مورد سوئیفت باید بگویم که مشکل برداشته شده است. درباره مسائل سرمایه‌گذاری نیز باید بگویم که مشکل به رفتار بانک‌های بزرگ نسبت به ایران برمی‌گردد ضمن اینکه بانک‌های خرده‌ کارهای خودشان را انجام می‌دهند، اما باید این واهمه‌ها و ترس‌ها برداشته شوند تا زمینه ورود سرمایه‌گذار فراهم گردد تا به قول شما نقض برجام صورت نگیرد.

منتخب مردم قم در مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: درباره مسائل دیگری که به برجام مربوط می‌شود باید گفت که تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیاری در حال انجام است ضمن اینکه اقدامات بسیار خوبی نیز از سوی وزارت خارجه نسبت به این موارد صورت گرفته است.

وی درباره دستاوردهای مجلس نهم در زمینه دیپلماسی افزود: تصمیمات مجلس دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به تصمیمات مجلس برای منافع کشور است که نمونه آن همین طرح مذاکرات هسته‌ای و چند قانون دیگر بود. اقدام متقابل در دزدی آمریکا از منابع ایران هم جزء این طرح‌ها بود. طرح‌ها و تصمیمات خوبی از سوی مجلس نهم برای منافع کشور صورت گرفت؛ یکی درباره مذاکرات هسته‌ای و دیگری نیز در مورد دزدی اخیر آمریکایی‌ها از اموال ایران.

لاریجانی اضافه کرد: نمایندگان پارلمان با کشورهای مختلف روابط و دوستی‌های خوبی داشتند و چنین رویکردی باعث تسهیل روابط میان ایران و کشورهای منطقه‌ای و حتی اروپایی گردید. مانند بین‌المجالس اسلامی و آسیایی که نمایندگان حضور بسیار خوبی در این عرصه‌ها داشتند.

خبرنگاری از لاریجانی سؤال کرد: «فرصت‌سازی و فرصت‌شناسی برای اتخاذ تصمیم و اجرای آن مهم تلقی می‌شوند بنابراین از نظر شما پیش‌شرط اجماع و نحوه بهره‌گیری از این فرصت‌ها چه چیزهایی می‌‍‌توانند باشند؟». رئیس مجلس در پاسخ گفت: حرف درست و صحیحی را بیان کردید وقتی یک فعل سیاسی در داخل و خارج کشور گفته می‌شود طبیعتاً آثاری را نیز در بردارد. باید از تمام ظرفیت‌های ممکن در برجام بهره‌برداری کرد و زمینه ورود سرمایه، رونق اقصادی و بهبود کسب و کار را فراهم کنیم.

لاریجانی در ادامه به نقش ولایت فقیه در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای منطقه یا در هم ریخته هستند یا اینکه از مشکلات امنیتی رنج می‌برند، اما ایران این‌گونه نیست و آن هم به برکت و وجود نعمتی مانند ولایت فقیه در ایران مربوط می‌شود و وفاق در کشور را خوب ارزیابی می‌کنم.

با عارف سلام و علیک قدیمی دارم ولی درباره ریاست مجلس گفت‌وگویی نداشته‌ایم

علی لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤالی که درباره ریاست مجلس دهم و هرگونه تعامل احتمالی وی با محمدرضا عارف دیگر کاندیدای ریاست مجلس دهم مطرح شد، گفت: دو، سه روز صبر کنید مطلب روشن می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال همین خبرنگار که از گمانه‌زنی‌ها در این زمینه سخن گفت، افزود: من نگاه لطف‌آمیز شما را در رسانه‌ها نفی نمی‌کنم؛‌ اما ساختار داخلی مجلس ساختار کاملا دموکراتیکی است و باید به این توجه کنیم که از این ساختار عدول نشود. درست است که رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازند ولی این موضوع روش دارد. نمایندگان مجلس فضایل و نخبگان این کشور هستند و احتیاج ندارند که از بیرون مجلس به آنها فشاری وارد شود و این احساس نباید به وجود بیاید.

لاریجانی درباره هرگونه مذاکره و گفت‌وگو میان خود و محمدرضا عارف نیز گفت: ما سالیانی است که با هم رفیق هستیم و سلام و علیک داریم ولی در این زمینه گفت‌وگویی نداشته‌ایم.

رئیس مجلس نهم شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره استراتژی عربستان سعودی در موضوع حج با توجه به حادثه منا نیز اظهار کرد: من امیدوارم گروهی که از ایران برای بار آخر رفته است، مذاکراتی در این زمینه داشته باشند که این مشکل حل شود. البته شما می‌دانید که ما اختلافات جدی با عربستان در مسائل منطقه‌ای داریم. شرایط یمن را نه تنها به نفع دنیای اسلامی که به نفع خود عربستان هم نمی‌دانیم. اما مسأله حج خارج از اینهاست و یک وظیفه اسلامی است و باید این مراسم به صورت طبیعی برگزار شود و مردم بتوانند فرایض خود را به درستی انجام دهند. عربستان در این زمینه مسئولیت مهمی برعهده دارد.

پیام انتخابات هفتم اسفند، آرامش برای حل مشکلات مردم بود

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره «پیام انتخابات هفتم اسفند در تهران و در کل کشور»، گفت: در کل انتخابات این دوره را اینطور باید درک کرد که مردم آرامش را می‌‌خواهند تا در سایه آن مشکلات کشور حل شود. در فضای تنش‌آلود نمی‌توان به مسائل مهم و اساسی کشور پرداخت؛ چه این فضای تنش‌آلود در داخل پارلمان باشد چه در خارج از پارلمان. مردم آرامش را می‌خواهند که در سایه آن، هم‌افزایی شکل‌ بگیرد و مسائل در فضایی عاقلانه حل و فصل شود.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران، که با شمردن روزهای ریاست لاریجانی بر مجلس، از او خواست درباره دو کار ماندگارش در مجلس نهم، دو کار ناتمام و همچنین یک ضرورت کاری برای تهران، پاسخ‌های منطقی بدهد، گفت: این روزهایی که شما شمردید، ما را نگران عاقبت خودمان کرد. بعد اینکه شما می‌گویید، جواب منطقی، مگر من تا به حال جواب غیرمنطقی می‌دادم؟

خبرنگار در پاسخ گفت: مقصودم این بود که جواب دیپلماتیک ندهید. لاریجانی اظهار کرد: خوب شد معنی دیپلماسی را هم فهمیدیم.

وی همچنین افزود: آنچه ما در مجلس نهم پیگیر بودیم و مشی ما بود، پیگیری فضای میانه‌روی در کشور بود تا مسائل کشور بهتر دیده و حل شود. فکر می‌کنم خیلی از عزیزان هم به این فکر علاقه‌مند بودند. بر همین اساس وقتی دولت جدید روی کار آمد برایند مجلس نهم، همکاری با دولت بود هم در رأی اعتماد به وزرا و هم در کارها. البته ممکن بود جایی ما کار دولت را قبول نداشتیم چه در این دولت و چه در دولت قبل. من این مشی را مشی درستی می‌دانم و از این پس هم فکر می‌کنم باید همین مشی را داشته باشم. داشتن صبغه میانه‌روی در کارها می‌تواند عقاید مختلف را کنار هم بنشاند و به حل مسائل کمک کند.

وضعیت بغرنج جمعیت روستانشین کشور در مقایسه با آمار جهانی

لاریجانی همچنین درباره ضرورت کاری برای تهران نیز اظهار کرد: تهران نیز از بقیه جاها جدا نیست. ما برای حل مشکلات کل کشور نیازمند این هستیم که همگان را به سمت مشی میانه‌روی ترغیب کنیم. یکی از این مشکلات مهم، حجم بالای مهاجرت از روستاها به شهرهاست. در آمار جهانی آمده است که در 40 سال آینده، 30 درصد جمعیت کشورها در روستاها خواهند بود ولی ما در ایران، هم‌اکنون در روستاها 27 درصد جمعیت داریم. این درباره تهران بغرنج‌تر است. مشکل تهران، حاشیه‌نشینی و روند روبه افزایش آن است. ما جلسات متعدد با وزرا و شهرداری تهران داشته‌ایم. دغدغه دیگر، بحث هوای تهران است. بیش از 15 جلسه درباره آلودگی هوای تهران داشتیم و تأکید کردیم که حل این معضل به یک متولی نیاز دارد. طرحی را هم برای ساماندهی این وضع آماده کرده‌ایم که اواخر کارش است و امیدواریم مجلس دهم در آغاز کار خود، آن را در اولویت قرار دهد.

این نشست خبری با سؤال خبرنگار دیگری ادامه یافت که به سخنان روزهای اخیر رهبر معظم انقلاب درباره قبح به‌هم ریختن جلسات سخنرانی‌ها اشاره کرد و از سرنوشت پرونده حادثه 22 بهمن، سؤال کرد. لاریجانی در پاسخ اظهار کرد: من از سرنوشت آن پرونده خبری ندارم. البته بنده از گذشته هم می‌دانستم که رهبر انقلاب به هیچ وجه علاقه‌مند نیستند که جلسات سخنرانی افراد را به هم بریزند. ولی روشن است که گاهی به دیدگاه‌های ایشان توجه نمی‌شود. ایشان این بار با صراحت نظر خود را گفتند و این باید پایه‌ای باشد و همه باید روی همین چارچوب حرکت کنیم. در روز معلم، که معلمان بزرگوار خدمت رهبر انقلاب رسیدند ایشان فرمودند که شما باید به افراد تحمل عقاید مخالف را یاد بدهید. این باید در فرهنگ ما جا بیفتد. ما می‌توانیم نظر خود را داشته باشیم و لزومی ندارد که عقاید خود را به مزایده بگذاریم اما در عین حال نظر مخالف را هم بشنویم و تحمل کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: ما در این زمینه مشکل قانون و کمبود قانون نداریم. مشکل ما فرهنگی است. برای حل، باید بپذیریم که همه هم‌سرنوشت هستیم و در یک کشتی نشسته‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی که درباره طرح‌ها و لوایح نیمه‌تمام مجلس نهم بود، گفت: این طرح‌ها می‌توانند در اولویت مجلس دهم باشند. البته برخی از این طرح‌ها تصمیم‌گیری شده‌اند. مثلا درباره حذف یارانه ثروتمندان در قالب بودجه 95، تصمیم‌گیری شده است. درباره طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، یکسال کار کردیم ولی اختلافی مطرح شد که آیا باید اصل هشتاد وپنجی شود و به کمیسیون واگذار شود یا اینکه در صحن مطرح شود. نظر شورای نگهبان این است که باید در صحن مطرح شود چرا که از جنس طرح‌های مادر است. البته ما فرصت نداشتیم.

رئیس مجلس نهم، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری العالم، در زمینه اولویت‌های مجلس دهم در موضوع سیاست خارجی نیز گفت: بنن مجلس نهم و مجلس دهم در این زمینه تفاوتی نیست چراکه هر دو در یک مقطع زمانی، شکل گرفته‌اند. شرایط بیرونی ما تفاوتی نکرده است. روند اقدامات تروریستی در دو دهه اخیر در منطقه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی روند صعودی بوده است. بخشی از آن هم برمی‌گردد به اینکه برخی کشورهای منطقه رفتار تاکتیکی با تروریست‌ها دارند و برخی کشورهای غربی هم همینطور. تا وقتی این فضا هست، یکی از اقدامات اساسی مجلس باید این باشد که شرایط منطقه‌ای را رصد کند و در جهت حل و فصل آن قدم بردارد.

لیست امید، تأثیر مهمی در رأی آوردن من نداشت

در ادامه، خبرنگاری از لاریجانی پرسید که «حضور نام شما در لیست امید در قم، چه اثری در رأی آوردن شما داشته است؟»، که لاریجانی پاسخ داد: تأثیر مهمی نداشت. بافت شهرهای مختلف متفاوت است. آنچه برای من مایه افتخار است این است که مراجع معظم تأکید داشتند بنده در هر سه دوره، هشتم، نهم و دهم از قم کاندیدا شوم. برای خودم نیز به دلیل اینکه سال‌ها در قم زندگی کرده‌ام، از نظر فکری و علاقه شخصی، قم بهتر بود. ما باید در تحلیل‌ها، ظرف شهرهای مختلف و تفاوت آنها را مد نظر قرار دهیم.

ادامه دارد…

آخرین نشست علنی مجلس نهم، روز گذشته ـ سه‌شنبه چهارم خردادماه ـ برگزار شد و علی لاریجانی نطق پایانی خود را در این نشست ارائه کرد.

مجلس دهم شورای اسلامی، روز شنبه هشتم خردادماه، افتتاح می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *