هـراز نـو: در ابتدا شاید به ذهن افراد برسد که یاوران و اصحاب امام زمان فقط در ایران و عراق و افغانستان و نهایتا چند کشور شیعه نشین دیگر وجود نازنین آن حضرت را در زمان ظهور همراهی و کمک میکنند.

اما جالب است که اهل تحقیق بدانند که منتظران حکومت جهانی مهدوی فقط منحصر به این کشورها نیستند و اساسا فقط شیعه نیست که منتظر اقامه ی حکومت آن حضرت است و حتی فقط مسلمانان نیستند که منتظر او هستند بلکه در بین تمام مردم جهان با همه ی عقاید و مرزها هستند جماعتی که فقط منتظر بالا رفتن پرچم عدالت او هستند تا همچو پروانه بر گرد شمع وجود او بچرخند…حتی در بین مسیحیان و اهل کتاب و….

یکی از روایات جالب در باب مهدویت و معرفی یاران حضرت بقیه الله این است که همراهان حضرت در این امر جهانی از شرق و غرب – کنایه از گستره ی یاران آن حضرت- به یاری آن حضرت میشتابند.

جالب اینجاست که این دسته روایات را هم منابع شیعه نوشته اند و هم منابع اهل تسنن.

ما در اینجا به یک روایت اهل تسنن و یک روایت شیعه اشاره میکنیم:

1. تاریخ ابن عساکر – ازمنابع معتبر اهل تسنن- ج 1 ص 62 : (اخرجه ابن الطفیل عن علی : اذا قام قایم اهل محمد جمع الله له اهل المشرق و اهل المغرب)
حضرت علی فرمود: زمانی که حضرت مهدی قیام کند خداوند اهل شرق و اهل غرب را بر گرد او جمع میفرماید.
2. تفسیر العیاشی ج 1 ص 66 :
( سالت ابا الحسن عن قوله : اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا. قال : و ذلک والله ان لو قد قام قایمنا یجمع الله الیه شیعتنا من جمیع البلدان)
از حضرت ابی الحسن علیه السلام درباره ی این آیه پرسیدم که خداوند فرمود: (هر کجا که باشید خداوند شما را جمع خواهد کرد) امام فرمود: به خدا قسم این مطلب زمانی بر پا خواهد شد که حضرت مهدی قیام کند و خداوند شیعیان ما را از همه ی شهر ها بر گرد او جمع خواهد کرد.

سید مصطفی سیار ، کارشناس مذهبی هـراز نـو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *