هراز نو: از گذشته های دور، کتابداران از عملکرد جزیره ای بخش های مختلف کتابخانه ابراز ناخشنودی کرده و دائما پیگیر این بوده اند که به شکلی انسجام مناسبی در خدمات خود پدیدآورند .از زمانی که رویکرد کاربرمدار در مقابل رویکرد نظام مدار قد علم کرده و معیار هر فعالیتی در کتابخانه با شاخص کاربر و نظرات او سنجیده شده، موضوع همگرایی فعالیت ها اهمیت بیشتری یافته است.اگرچه دغدغه یکپارچگی خدمات و فعالیت ها در محیط معمولی کتابخانه، بر روی کاغذ و در بعد نظری خیلی خوب ظاهر شده است، اما محدودیت های محیط سنتی کمتر اجازه پیاده سازی عملی را بدان داده استهنگام استفاده از واژه «درگاه» یا «پورتال» عموم مردم درگاه را چیزی در حد همان وب سایت تلقی می کننددرگاه از واژه لاتینی «Portale» به معنای «دروازه شهر» گرفته شده است. هنگام استفاده از واژه «درگاه» یا «پورتال» به جز گروه اندکی از افراد که شامل متخصصین و غیرمتخصصین علاقه مند می شوند، عموم مردم یاد وب سایت افتاده و درگاه راچیزی در حد همان وب سایت تلقی می کنند. اما گروه دیگر با دید نقادانه به دنبال تفاوتهای درگاه و وب سایت هستند.”

هر درگاه، وب سایت است اما هر وب سایت نمی تواند درگاه باشد.

از آنجا که در هر نظامی باید تمامی اجزا به درستی در کنار هم قرار گرفته و برای دستیابی به هدفی معین عمل کنند، وجود ابرنظامی که مانند چتری فراگیر تمامی نظام های فرعی و جزیره ای را گردهم آورده و مادرانه آنها را تحت لوای خود قرار دهد، ضروری شده و اولین انگیزه های ایجاد درگاه های کتابخانه ای را شکل داده است.”وجود نظامی یکپارچه که تمامی خدمات و فرآیندهای متنوع و متفاوت کتابخانه ای را در قالبی واحد درآورده و اسباب رضایت خاطر کاربر را فراهم آورد ضروری گشته است. چنین ابرنظامی، که آن را پورتال می نامیم، واجد امکاناتی نظیر شخصی سازی محیط اطلاعاتی، سفارش گیری نیازها، دسترسی یکپارچه و همسان، تجهیز به اطلاعات کامل و مناسب بوده و به احسن وجه «کاربرمدار» خواهد بود.”

کتابداران باید توجه داشته باشند کاربری که صرفا دستیابی به اطلاعات با سرعت و سهولت را می طلبد، دیگر حوصله سیستم های کند و غیریکپارچه کتابخانه ای را ندارد. بنابراین باید مراقب بود که هر چه سریع تر، با تجهیز کتابخانه به نظام های یکپارچه و کاربرپسندی چون درگاه از یک سوی و روزآمدسازی علمی خود به عنوان کتابدار قرن ۲۱ از سوی دیگر، همچنان جایگاه کتابخانه را به عنوان پایگاه دانش حفظ کرد.”

آنچه که در هر سازمانی اتفاق می افتد منطبق با شرایط زیست ماست در حال حاضر و در قرن ۲۱ پارادایم ها تغییر کرده است. مدیرانی موفق خواهند بود که در تغییر پارادایم ها بتوانند درک درستی از شرایط داشته باشند و در برنامه های راهبردی نقاط ضعف و قوت سازمانی را پیدا کنند. در حال حاضر و با وجود سپری شدن سه عصر کشاورزی، صنعت و فناوری اطلاعات وارد عصر و موج چهارم شده ایم که از آن با عنوان عصر انفجار اطلاعات یاد می شود.”

در عصر انفجار اطلاعات باید به مشتری مداری توجه ویژه مبذول داشت و رویکرد ما نیز در دانشگاه شمال در  این مسير مي باشد که هزینه های حاشیه ای مربوط به ساختمان و تجهیزات را کم کنیم و در عوض و با توجه به ظرفیتهای محدود مکانی از امکانات دیگر برای ارائه تسهیلات استفاده کنیم. پس لازمه مواجهه با وضعیت حاضر داشتن درک درست از تهدیدهای وضعیت کنونی است و هنر مدیریت این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.”

در موج چهارم هر چه ما بتوانيم ميز امانت كتابخانه خود را خلوط تر كنيم و به همان صورت بتوانيم اطلاعات را از طريق اينترنت و بدون حضور كاربر در كتابخانه به مخاطب برسانيم موفق تر خواهيم بود . آمل كه شهره به شهر علم و ادب و هنر مي باشد از داشتن كتابخانه مركزي و فهرستگان مشترك رنج مي برد و اين مشكل را با ايجاد يك پورتال يا درگاه مي توان رفع كرد  تا محققان و دانشجويان بجاي طي كردن مسير براي يافتن منابع خود  با اتصال به اين پورتال به منابع خود بصورت ديجيتال (e-book) دسترسي يابند

نام طرح : فهرستگان مشترك كتابخانه هاي آمل (پورتال كتابخانه مركزي آمل )

تهيه فهرست مشترك يا فهرستگان براساس فهرستي ازكتابهايي كه دركتابخانه هاي آمل موجود است كتابخانه هاي آمل اعم از كتابخانه هاي دانشگاهي (دولتي – غير دولتي – آزاد – علمي كاربردي ) و كتابخانه هاي عمومي ‏، مدارس ، مساجد و كتابخانه هاي خصوصي (شركتهاي شهرك صنعتي )

كتابخانه دانشگاه شمال آماده همكاري با ساير كتابخانه هاي شهر آمل جهت طرح فهرستگان مشترك مي باشد و در اين راه دست تمام كتابداران را به گرمي مي فشاريم

محسن فلاح سرپرست كتابخانه دانشگاه شمال و

دانشجوي دكتراي علم اطلاعات و دانش شناسي

 

 

7 thoughts on “فهرستگان مشترك كتابخانه هاي آمل (پورتال كتابخانه مركزي آمل )”
  1. جناب آقاي دكتر فلاح
    با سلام بهره مند شديم

  2. باسلام .سپاس و درود بر تو ای بزرگ مرد تاریخ کهن آمل

  3. سلام و درود بر تو ای بزرگ مرد تاریخ کهن آمل

  4. سلام

    با تشكر از مطلب مفيد شما آقاي دكتر فلاح

  5. آقای دکتر فلاح با تشکر مطالب بسیار خوب را اشاره کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *