زیبایی و جذاب بودن یک مفهوم بسیار نسبی است که در مکان‌های متفاوت معنایی متفاوت دارد و در طول زمان تغییر می‌کند. پژوهش‌گران از طریق مشاهده‌ی علمی و مطالعه قادر بوده‌اند تاثیر منطقه‌ را بر تعریف زیبایی از بین ببرند.

مطابق با پژوهشی که اخیرا در ژورنال رویال سوسایتی اوپن ساینس منتشر شد، در آن‌چه که از نظر مردان سراسر جهان جذاب دیده می‌شود، یک وجه مشترک وجود دارد.

این مطالعه نشان داد که مردان سادگی صورت زن را جذاب ترین ویژگی جهانی می‌دانند. هر چه‌قدر این ویژگی‌ها ساده‌تر باشند، تصویر به لحاظ شناختی راحت‌تر پردازش می‌شود. مغز انسان به سمت محرک‌های ساده گرایش دارد.

این تیم قصد داشتند ویژگی‌هایی را که مردان زمان قضاوت درمورد جذابیت صورت یک زن در نظر می‌گیرند، بهتر درک کنند. آنها ۱۶۹ مرد را از جنوب فرانسه انتخاب کردند و به آنها یک مجموعه‌ی تصادفی از چهره‌ی زنان را در صفحه‌ی نمایش نشان دادند. از آنها خواسته شد که چهره‌ها را در یک مقیاس از صفر تا بیست رده‌بندی کنند. صفر غیرجذاب‌ترین چهره و بیست جذاب‌ترین چهره بود.

پژوهش‌گران سپس الگوریتمی ساختند برای مشخص کردن ویژگی‌هایی که از نظر مردان مطلوب بود. این الگوریتم به طور خاص به دنبال یک ویژگی بود به نام بی‌چربی بودن. یک ارتباط قوی میان سطح جذابیت و بی‌چربی بودن صورت‌ها.

رنالت به مدیکال دیلی گفت: “یک صورت بی‌چربی صورتی است که به طور موثر در مغز کدگذاری می‌شود- یعنی تنها با استفاده از چند نورون. به عبارت دیگر، پردازش چنین صورتی در مغز آسان است. صورت‌های بی‌چربی معمولا ساده هستند، همراه با بافت صاف پوست، چین و چروک کم، و خطوط کانتوری نرم. ما متوجه شدیم که بی‌چربی بودن چهره می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد تنوع در جذابیت را توجیه کند و عرصه را برای بسیاری از دیگر فاکتورهای بیولوژیکی، فرهنگی و فردی که بر انتخاب مردها تاثیر‌گذار است باز کند.

منبع:higherperspectives
ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *