با توجه به وجود برخي تابلوهاي سرعت گمراه کننده در بعضي از جاده ها ، بزرگراه ها ومحورهاي مواصلاتي ، رييس اداره آموزش وفرهنگ ترافيک پليس راهنمايي ورانندگي استان در شرحي کوتاه ميزان سرعت مجاز برابر ماده126 آيين نامه راهنمائي ورانندگي به شرح زير و براي يادآوري دوباره متذکر مي شود .
مروري کوتاه بر سرعت مجاز خودروها برابر ماده126 آيين نامه راهنمائي ورانندگي :
براساس مفادي از آيين نامه راهنمايي ورانندگي،رانندگان مجاز هستند با حداقل وحداکثرسرعت تعيين شده مندرج درماده 126 در راهها عبوروتردد نمايند مگر در راهها ومناطقي که ميزان سرعت بوسيله تابلو و يا ديگرعلائم رانندگي معيين ومشخص شده باشد.
محدوده هاي کنترل سرعت دوربين ها يي که درمعابر نصب مي شوند نيز از اين امر مستثني نيستند ومي بايست بواسطه تابلو يا علائم رانندگي محدوديت سرعت« قبل از محل کنترل دوربين» به صورت واضح و در مرئي ومنظر مسير حرکت رانندگان نصب و قابل رويت باشد.
لذا هرگونه کاهش و تغييردرسرعت مجاز تعيين شده درماده 126 آيين نامه رانندگي بايد بواسطه تابلوهاي ترافيکي به رويت واطلاع رانندگان برسد.
همچنين برابرماده 3 قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي مسئولين زيربط درشهرها(شهرداريها) ودر جاده ها يعني خارج از شهرها به توسط وزارت راه وترابري(سازمان راهداري وحمل ونقل پايانه هاي کشور) مي بايست با هماهنگي راهنمايي ورانندگي وپليس راه موضوع نصب تابلوهاي شروع و پايان منطقه محدوديت سرعت را در تمامي شبکه معابر عمومي (بزرگراهها،خيابانهاي شرياني اصلي،وشرياني فرعي بويژه ورودي به بزرگراهها وساير محدوده هاي کنترل سرعت) را بعنوان يک اقدام مهم وضروري در اولويت کاري قراردهند تا بدينوسيله از تضييع حقوق شهروندان در حوزه مهندسي ترافيک جلوگيري شود.
براي يادآوري و برابرماده 126 آيين نامه ميزان سرعت راهور بشرح ذيل مي باشد:
اول- درشهرها ومناطق مسکوني
الف)معابر شرياني درجه يک
1-آزادراه ها حداقل 70 و حداکثر120 کيلومتر درساعت.
2- بزرگراه ها حداکثر100 کيلومتر درساعت.
ب)معابرشرياني درجه دو
1-خيابانهاي شرياني اصلي حداکثر60 کيلومتردرساعت.
2- خيابانهاي شرياني فرعي حداکثر50 کيلومتردرساعت.
پ)معابرمحلي – دراين معابروميدان ها حداکثر30 کيلومتردرساعت.
دوم- در راه هاي بيرون شهر ومناطق غير مسکوني
الف)آزادراه – خداقل 70 وحداکثر 120 کيلومتر درساعت.
ب)بزرگراه ها-حداکثر110 کيلومتر درساعت.
پ) جاده ها-روزها حداکثر95 وشب ها حداکثر85 کيلومتر درساعت.
تبصره1-تردداتوبوس،ميني بوس،وانواع بارکش ها به استثناي وانت ها درخط سوم(سرعت) آزاد راه هاي شهري وبين شهري ممنوع است.
تبصره2- حداکثرسرعت مجاز براي وسايل نقليه موتوري درهر يک از خط هاي عبوري آزادراه ها با توجه به شرايط محل به وسيله علايم تعيين مي گردد.
تبصره3- تغييرات بعدي درميزان سرعت هاي قيد شده در راه هاي بيرون شهر ومناطق غيرمسکوني از سوي وزارت راه ومسکن وشهر سازي تعيين واعلام مي گردد.
تنظيم: سرگرد سيدمرتضي موسوي رييس اداره آموزش وفرهنگ ترافيک پليس راهنمايي ورانندگي استان مازندران
توصيه هاي براي کشاورزان در فصل کاشت
تغيير فصل و وجود شرايط آب و هوايي و مساعد شدن طبيعت شرايط را براي کشاورزاندر استان مازندران فراهم کرده است و در اين ميان آنچه مهم است ، عبرت سالهاي گذشته برخورد و تصادفات وسايل نقليه کشاورزي و رفت و آمدهاي شبانه کشاورزان و وجود خسارتهاي مادي و معنوي برجاي مانده است.
کشاورزان عزيز بايد توجه داشته باشيد:
براي جلوگيري از اين خطرات حتي الامکان در هواي روشن مسير را طي نماييد، کوتاهترين مسافت را انتخاب کنند و در جهت خلاف وسيله نقليه حرکت کنيد.
از پياده رو و کناره گذر طي مسافت نماييد وحواستان را کاملاً جمع کنند که مبادا وسايلي که همراه داريد همچون تلفن همراه و ساير وسايل همراه حواستان را پرت نکند.
اگر فکر مي کنيد در شب بايد حرکت کنيد از پوشش و لباس سفيد يا رنگ هاي روشن که بازتاب نور دارد استفاده کنيد.
از گذرگاه هاي ايمن و مخصوص عابرين تردد کنيدو هرگز براي عبور از عرض خيابان عجله و شتاب نکنيد، از دويدن و پريدن و ورود ناگهاني به سطح سواره رو جداً خودداري کنيد .
در مجموع به توصيه هاي ديگران ، پليس و مواد قانوني بالاخص ماده 215 آيين نامه راهنمايي و رانندگي کاملاً توجه نماييد.زيرا بي توجهي به اين مقررات سبب شد بيشترين علت فوتي هاي تصادفات استان مازندران را عابران پياده به خود اختصاص دهند.
دوم آنکه ممکن است بوسيله موتورسيکلت رفت و آمد نماييد.
همراه داشتن مدارک (کارت ، بيمه نامه شخص ثالث، گواهينامه) مهمترين اصل است که لازم است قبل از حرکت آنها را آماده کنيد.
کلاه ايمني استاندارد را هرگز فراموش نکنيد.(خود وترک نشين را حتماً به آن مجهز کنيد مطمئن با شيد کلاه ايمني تنها کلاهي است که تو زندگي اگر سرمان برود اشکالي ندارد).
از سالم بودن موتورسيکلت کاملاً اطمينان حاصل فرماييد.(آيينه هاي بغل،لاستيک،زنجير،چرخها و خصوصاً چراغهاي جلو و عقب و راهنما) چون اکثر مواقع هنگام بازگشت با تاريکي و شب مواجه خواهيد شد.(توصيه مي شود بدليل نقص احتمالي برق وسيستم روشنايي موتورسيکلت حتماً2 عدد شبرنگ درروي کمکهاي جلو وعقب نصب نماييد).
از جابجايي بار غير متعارف با موتورسيکلت جداًخودداري کنيد، وسايل عريض مانند بيل و ادوات کشاورزي را طوريکه تعادل شمارا برهم مي زند يا سبب تصادف خواهد شد را همراه خود حمل نکنيد و هرگز چيزي را به فرمان آويزان نکنيد و هرگز اشياء را روي باک نگذاريد.
از سوارنمودن سرنشين اضافي (چند نفره)خصوصاً در شب خودداري فرماييد.
باحواس جمع وکامل وباصبروحوصله وبه دورازهرگونه هيجان،اضطراب وعجله حرکت ومواظب ساير وسايل نقليه هنگام : کنارکشيدن ، توقف ، گردش ها و ورود فرعي به اصلي باشد.
برابر مقررات وآيين نامه رانندگي حرکت در هنگام بارندگي و لغزندگي راه ممنوع است. لطفاً در اين صورت تدبير نماييد.(با وسيله ديگر).
با حرکات ديگر راکبين و رانندگان پر خطر هرگز احساساتي نشويد و با سرعت مطمئنه برانيد.
توجه : موتورسيکلت از خطرناکترين وسايل نقليه ايست که هنگام تصادف درصد بالايي از تلفات جاني را به خود اختصاص داده و دومين عامل مرگ و مير در تصادفات مازندران را رقم مي زند.فقط راننده اش مي تواند آن را مهار کند و از اين همه حوادث جلوگيري نمايد.
خيلي از تصادفات و اتفاقات مازندران و خطه شمالي کشور در سال هاي گذشته ناشي از استفاده ناصحيح از وسايل نقليه کشاورزي همانند تيلر، تراکتور، يدک هاي متصل و کِشنده به وقوع پيوسته ، البته در سال هاي اخير با همکاري و بينش خوب شما مردم عزيز و ارتقاء فرهنگ ترافيک و کسب مهارت رانندگي از اين حوادث کاسته شده است.
بنابراين وسايل نقليه کشاورزي مختص زمين هاي کشاورزي و در صورت ورود به معابر بايد از حداقل تجهيزات ياد شده در آيين نامه شامل چراغ هاي سالم در جلو که فاصله 150 متري قابل رؤيت باشد و دو عدد چراغ با نور سفيد براي مشخص بودن عرض وسيله نقليه ، 2 عدد چراغ خطر با نور قرمز براي ترمز کردن و نشان دادن خطر و 2عدد مثلث شبرنگ نورتاب مجهز باشد.
چنانچه چنين تجهيزاتي در وسيله مورد نظر قادر به نصب و بکارگيري نباشد الزاماً مي بايست بوسيله ساير وسايل نقليه (وانت و …) به مزارع حمل و انتقال گردد.
در صورت اجبار از استفاده سطح سواره رو حتماً از کنارگذرها يا شانه هاي خاکي منتهي اليه راست جاده استفاه نماييد تا تصادفي حادث نگردد.
عدم استفاده از تجهيزات در وسايل نقليه اعم از کشاورزي و ساير وسايل نقليه نقص فني محسوب گرديده و راننده آن به استناد ماده 200 آيين نامه راهنمايي و رانندگي مستوجب اعمال قانون و اعزام به پارکينگ تا حصول شرايط لازم خواهد بود در صورت وقوع تصادف ضامن پرداخت خسارت مي باشد.
از طرفي ديگر قانونگذار با استناد تبصره 2 ماده 2 آيين نامه راهنمايي و رانندگي مصوب 1384 کليه وسايل نقليه اعم از وسايل نقليه بار و مسافربري ، سواري، کشاورزي، يدک ها و شبه يدک ها همچنين صنعتي و عمراني را موظف به نصب پلاک نموده و تردد آن ها را ممنوع اعلام داشته است.مأموران راهنمايي و رانندگي و پليس راه از تردد وسايط نقليه منظور را تا انجام شماره گذاري ، جلوگيري به عمل مي آورند.
تهيه و تنظيم: سرگرد سيدمرتضي موسوي رييس اداره آموزش وفرهنگ ترافيک پليس راهنمايي ورانندگي استان مازندران
سلام
خودرویی با ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت در باند سرعت (سمت چپ) است. خودرویی با ۱۸۰ کیلومتر در ساعت از پشت از دور چراغ می دهد و بوق می زند و نزدیک می شود. آیا کنار نکشیدن خودروی جلو خلاف قانون است؟
لطفا با ذکر ماده و بند پاسخ دهید
سلام
اگر خودرویی در باند سبقت در بزرگراه با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشد و خودرویی با ۱۸۰ کیلومتر از پشت نزدیک شود آیا کنار نرفتن خودروی جلویی خلاف قانون است؟ در آیین نامه چیزی پبدا نمی کنم. لطفا مطابق ماده و بند پاسخ دهید.
خیر خلاف نیست چون شما با حداکثر سرعت مجاز درحال حرکت هستی
مگه از جونت سیر شدی برو کنار.
سلام
باستنادماده۱۲۶ وبند پ(پ) جاده ها-روزها حداکثر۹۵ وشب ها حداکثر۸۵ کیلومتر درساعت.)
پس چطوره که کمربندی آزادشهردراستان گلستان حداکثر۶۰ تابلو داره ورییس اداره رانندگی شهرستان شخصا اقدام به جریمه میکند
آیا ۶۰کیلومتر درساعت درکمربندی شهرستان منطقیه؟
حق ندارد عبور کند
با سلام
آیا سبقت گرفتن در کمربندی شهر های جاده ها و مناطق مسکونی ممنوع است.
در قسمتی از جاده که گاردیل دو طرف آن باشد چطور؟
چه محدوده ایاز جاده از یک شهر در جاده جزو منطقه مسکونی محسوب می شود؟
حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه در شب و روز فرق دارد؟
با سلام باید بگویم قوانین ناقص بوده وایجاد هرج ومرج وخودخواهی چه در رانندگان چه در مامورین که وظیفه اجرای قانون رت دارند مینماید حداقل سرعت در جاده های غیر از بزرگراه در قانون ظاهرا تعریف نشده پس بنده در جاده های شهرستان راه بیفتم وبا سرعت مثلا 20یا حتی کمتر حرکت کنم وایجاد ترافیک نمایم و چنانچه کسی هم سبقت گرفت خوب مسلما در چنین جاده های که محلی برای این امر وجود ندارد جریمه خواهد شد و مامور محترم هم احساس رضایت از خود واعمال قانون خود مینماید وقانون من در آوردی پیاده شده است … خوشا به این قانون بی قانونی
مختصر و مفید تشکر
خیر
دلاک رو کد خدا کردن اول سر مادرش رو تراشید بی خیال بابا خودمان کردیم که لعنت بر پدرمان باد
سلام خسته نباشید چند روز قبل من چها راه چراغ داری رسیدم وبعد از سبز شدن بسمت چپ رفتم با سرعت بسیار کم دو تا ماشین که از روبه رو میامدند واین دو درست کنار هم نیز بودند توقف کردند که من مسیرم را ادامه دهم اما متاسفانه از این دو که رد شدم ماشین سومی از دور با سرعت تمام وارد چهارراه شد وبه وسط ماشین من برخورد کرد میخواستم ببینم کی مقصره