رئیس سابق پارلمان افغانستان با بیان این که پس از سال 2014 فاجعه‌ای بزرگ در انتظار مردم افغانستان است، اظهار داشت: در پوشش برنامه مصالحه با طالبان توطئه‏ای در کار است.
به گزارش فارس، یونس قانونی امروز در مراسم گرامیداشت میلاد پیامبر بزرگ اسلام که از سوی “ائتلاف ملی افغانستان” برگزار شده بود، دولت افغانستان را در برنامه صلح با طالبان به مخفی کاری متهم کرد و این برنامه را به دور از دید نخبگان سیاسی، احزاب و  مردم بیان کرد.

قانونی با اشاره به این که در پوشش روند صلح دولت افغانستان با طالبان توطئه‌ای در کار است و ما با این توطئه‌های مخفی موافق نیستیم، اظهار داشت: دولت افغانستان در روند مصالحه با طالبان طرحی مخفی را دنبال می‌کند و از افشای آن به مردم افغانستان در هراس است.

تغییر جغرافیایی جنگ ثبات را به بار نمی آورد

وی تصریح کرد: ما با تغییر جغرافیایی جنگ به نام مصالحه به صورت جدی مخالف هستیم و تغییر جغرافیایی جنگ و انتقال آن از گوشه افغانستان به گوشه دیگر، صلح و ثبات به بار نمی‌آورد.

او افزود: باید برنامه مصالحه با طالبان، ثبات و ختم جنگ را به بار آورده و وحدت ملی و اعتماد ملی را تقویت کند و صلحی که باعث از بین رفتن وحدت ملی و همبستگی جغرافیایی ملی افغانستان شود، توطئه و فاجعه‌ای است که به جز گروه‌های معین، دیگر مردم از آن سود نمی‌برند.

فاجعه بزرگی بعد از سال 2014 مردم افغانستان را تهدید می‌کند

رئیس پیشین پارلمان افغانستان تأکید کرد: نیروهای خارجی در سال 2014 افغانستان را ترک می‌کنند و با نیروی امنیتی ضعیف، در صورتی که تدبیر دقیقی سنجیده نشود، فاجعه بزرگی پس از 2014 مردم افغانستان را تهدید می‌کند.

به گفته وی، سازمان اطلاعات پاکستان قصد دارد حملات استراتژیکی را پس از خروج نیروهای خارجی در سال 2014 در افغانستان آغاز کند و  پیش از آن جبهه جنگی بزرگی در این کشور نمی‌گشاید.

قانونی ادامه داد: در این زمان سازمان اطلاعات پاکستان شخصیت‌های تاثیر گذار را که توانایی بسیج ملی را دارند، حذف می‌کند و حملات استراتژیک را به پس از 2014 موکول کرده است.

به باور قانونی، دولت افغانستان هیچ برنامه روشن و دقیق برای بعد از سال 2014 ندارد.

امتیاز دهی به مخالفان دولت افغانستان رشوه سیاسی است

قانونی، دادن امتیاز از جانب دولت افغانستان به مخالفان مسلح را رشوه سیاسی یاد کرد و افزود: با آن همه امتیازها و حسن نیت‌های دولت افغانستان، طالبان هیچ‎گاه رغبتی برای صلح نشان نداده بلکه در پاسخ به این حسن نیت‌ها، حملات خود را بیشتر ساخته و حتی “برهان الدین ربانی” رئیس شورای عالی صلح را به قتل رساند.

رئیس پیشین پارلمان افغانستان خاطر نشان کرد: توقع اصلاحات در دولت افغانستان در 2 سال آینده وجود ندارد زیرا این دولت از فرصت‌های طلایی در جریان  10 سال گذشته نتوانست استفاده کند.

وی تنها راه حل برای نجات افغانستان را اتحاد نخبه‏گان و احزاب سیاسی تحت یک چتر واحد خواند و تأکید کرد: در صورت اتحاد نخبه‎گان و احزاب سیاسی، از یک سو می‌توان در برابر توطئه‌ها ایستادگی کرد و از سوی دیگر زمنیه‌ای برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری 2014 را فراهم کرد.

نگرانی از عدم برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که انتخابات 2014 در فضایی غیرشفاف برگزار شود و یا هم هیچ انتخابات برگزار نشده بلکه با بهانه‌های مختلف، بحران ایجاد و مدیریت شود و لویه جرگه سنتی فراخواند شده و زمینه دوام دولت فعلی فراهم شود.

درهمین حال “عبدالله عبدالله” رهبر ائتلاف ملی افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با انتقاد از دولت افغانستان گفت که از فرصت‌های به وجود آمده در 10 سال گذشته دولت به صورت درست استفاده نکرد و فاصله میان مردم و دولت هر روز بیشتر می‌شود.

مذاکرات مخفی نتایج مثبت در پی نخواهد داشت/ در حاشیه نگه داشتن افغانستان و پاکستان بازی سیاسی است

عبدالله، با بیان این که صلح با عزت و عادلانه خواست تمام مردم افغانستان است، افزود: مذاکراتی مخفی که مردم از آن در جریان نیستند، نتایج مثبت در پی نخواهد داشت.

او در حاشیه ماندن دولت افغانستان و پاکستان از مذاکرات صلح قطر را یک بازی سیاسی یاد کرد و گفت که دولت‌های افغانستان و پاکستان در جریان مذاکرات قطر از ابتدا تا تا حال قرار دارند و تنها مردم افغانستان از این روند آگاهی ندارند.

به گفته رهبر ائتلاف ملی افغانستان، رهبران طالبان با اجازه پاکستان به قطر رفته اند و بدون توافق دولت پاکستان چنین کاری ممکن نبود.

بازی سیاسی با صلح تهدیدی  برای صلح است

عبدالله تصریح کرد: معاملات مخفی و پشت پرده صلح را با خطر روبرو می‌سازد و همچنین بازی سیاسی با صلح چه در سطح داخلی، منطقه‌ای و یا بین المللی تهدیدی در برابر صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

در این مراسم که به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) از سوی ائتلاف ملی افغانستان برگزار شده بود، سخنرانان بیانیه‌ها، مقاله‌ها و اشعار خود را به وصف آن پیامبر بزرگ قرائت کردند.

قانونی همچنان با بیان این که از گذشته تا حال توطئه و دسایس فراوان برای ایجاد تفرقه میان 2 مذهب اهل تشیعه و تسنن در افغانستان که همواره آنان برادرانه با یکدیگر زندگی کرده اند، جریان داشته است، تأکید کرد: هیچ‎گاهی آنان موفق به ایجاد تفرقه میان پیروان این 2 مذهب نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *