بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات نورانی ، معنوی ، عارفانه ، زاهدانه ، لحظه ی شور و شعور و حلقه وصل به ذات مقدس الهی ، خالق هستی که ذائقه ی مان به اذکار معنوی الهی شیرین می شود ، نورانیت در مسسیر زندگی محقق می شود با ندای حق و دعوت خدا در این اجتماع بزرگ ، نماز جمعه ، میعادگاه وحدت و همبستگی و هم زبانی در ابتدا خودم و بعد همه ی شما سروران عزیز و ارزشمند ، نمازگزاران عزیز ، براردان مومن و خواهران ایمانی را به تقوای الهی توصیه می کنم .
سعادت بشریت در گرو تقوای الهی است شقاوت بشریت در مسیر گناه بودن هست . انسانی که نعمت بزرگ خدا را داشته باشد ، برکت حضور در ساحت مقدس اله را داشته باشد از این فیض عظیم بهره مند نگردد ورشکستگی است . تقواست که سعادت دار دنیا و دار عقبی را رقم می زند . تقواست که موجب جاودانگی و زنده بودن می شود . تقواست که نورانیت در مسیر زندگی بشری را محقق می کند . شخص متقی تا تاریخ هست زنده است و شخصی که در ظلمت و گناه غوطه ور شود در دار دنیا مرده است . چون که این زندگی مردگی است . زنده بودن و حیات داشتن منوط به در مسیر خدا بودن هست زندگی ها را می بینیم سراسر نور و شعف و شادی ست زیرا دلشان به یاد خدا زنده است و خداست که حیات انسان را ایجاد می کند اگر خودمان را در مسیر خدا قرار دهیم .
نمازگزارن عزیز و ارزشمند عوامل از بین برنده ی مفاسد را در محضر شما عزیزان در محور سلسله مباحث سبک زندگی دینی عرض می کردیم که در مکتب قرآن بودن و مبانی قرآن را تلمذ کردن می تواند سعادت بشریت را رقم بزند . خانه و خانواده ی آبادی را ایجاد کند . افرادی که در محضر قران باشند از نورانیت قرآن جهت تربیت خودشان استفاده بکنند و آن مبانی تربیتی خودشان را شکوفا کنند و آن استعداد های الهی را ایجاد کنند و آن مسیر سعادت بخشی است . یکی از مباحثی که می تواند انسان را نسبت به مفاسد کمک کند دوری از گناه است . ویکی از گناهانی که متأسفانه بعضی از انسان ها به آن توجه نمی کنند لقمه ی حرام است . حلال خدا الی یوم القیامة حلال است و حرام خدا حرام است الی یوم القیامة . با بیان مسائل شرعی که به نفع انسان باشد و درست کردن گناه شرعی برای خودمان نمیتوانیم از دستور دینی غافل شویم .
عواملی که مانع انجام و ارتکاب مفاسد در جامعه می گردد از ارتباطات و انتخاب دوست برای خود و فرزندانمان گفته ایم تا رسیدیم به موانع دیگر که کنترل زبان می باشد که بسیاری از گناهان از سوی زبان انجام می پذیرد و تا به امروز که عمده ترین مفسده ها در لقمه حرام می باشد. یکی از موارد خانمان سوز در اجتماع لقمه حرام هست لذا دین مبین اسلام دستور موکد داده در انتخاب دختر مومنه و متدینه می باشد چون از رحم پاک فرزند پاک تحویل اجتماع می گردد.
در پسر مرحوم شیخ فضل الله نوری در تاریخ نقل شده و فرمودند که علت منحرف شدن فرزند از مسیر و مکتب دین را عنوان کردند که دایه اش اهل تسنن و ناصبی بوده اند و فرمودند شیر همان دایه روی پسرم تاثیر گذاشته و از مسیر منحرفش نموده است که حتی در مقابل پدر خودش هم ایستادگی می کند .
و یا در مورد حضرت موسی بن عمران علی نبینا و آله و علیه السلام فرمودند که ایشان در حال عبور بود که دید شخصی مشغول دعاست و دست هایش را به آسمان بلند کرد و دعای جانسوزی می کرد حضرت موسی به خدا عرض کرد خدایا این مرد گریه می کند و دست هایش بالاست چرا جوابش را نمی دهی خطاب شد ای موسی اگر تا قیامت هم گریه کند جوابش را نمی دهک حضرت موسی عرض کرد چرا؟ خطاب شد «لأنَّ فی بطنه حراما و علی ظهره حراما و فی بیته حراما » چون در شکمش لقمه حرام و زندگی اش لقمه حرام و گوشتش از حرام است اینها در زندگی و دعا تأثیر گذار می باشد.
بعضی ها تمام زندگی شان لقمه ی حرام می شود . خانه ای که درست می کنند از لقمه ی حرام است . زندگی ای که ایجاد می کنند از لقمه ی حرام است . جسم و جانشان را از لقمه ی حرام می سازند . آن وقت سخت می شود . آن وقت است که انسان هر چه دعا کند دعایش مستجاب نمی شود . ان وقت است که این بشر فرزندی را که می خواهد تربیت کند چون کسی که خودش وقتی آتش را به همراه خود دارد نمی تواند جنت و بهشت را برای خانواده ی خود مهیا کند . اگر چه مال نعمت الهی و خدادادی است . کسی نمی گوید که ثروتی در مسیر خدا باشد خوب نیست . حضرت امام جعقر صادق (ع) می فرماید : سه چیز در زندگی انسان خوب است . یکی خانه ی مناسب یکی همسر مناسب و دیگری مرکب مناسب در صورتی که انسان در مسیر دستور خدا کسب بکند .
عزیزان و نورچشمان من در بیان مال و ثروت سخنان متعددی بیان شده و نیاز هست بنده در طی چند خطبه بیاناتی در این باره داشته باشیم.
خداوند نعمت های روی زمین را برای انسان قرار داده و بهره وری صحیح از آن را حلال شمرده است و برخی از چیز ها حرام است ویک مومن خداشناس ومعتقد به خدا وقیامت و بهشت و جهنم ، نباید به سراغ ان برود.
همه مان می دانیم که حلال و حرام در زمینه ی نعمت های خوردنی ، نوشیدنی ، پوشیدنی کسب مال و درآمد خرج و مصرف کردن مطرح است.
یک مسلمان مکتبی تنظیم امور زندگی اش را در همه ی ابعاد ، بر اساس اوامر خدای حکیم قرار میدهد از حلال ها استفاده واز حرام ها پرهیز مینمایند.
بدست آوردن ثروت ومال از بعضی راه ها حرام است مثل : دزدی – کم فروشی – گران فروشی – رباخواری – رشوه – تصرف در اموال یتیمان و….
مال اگر از راه صحیح و مشروع وحلال بدست آید و در راه خیر و حلال صرف شود ،مطلوب و قابل تایید است و چه نعمتی بالاتر از این که انسان با ثروت حلال و در آمد های پاک ، موفق به انجام کارهای نیک ، خدمت به مردم ، لذت های حلال ، سفرهای مناسب و تفریحات سالم شود
مال حرام روز قیامت مورد بازخواست و مال حلال مورد پاداش قرار خواهد گرفت. انشاالله همه ی ما در صف کسب کنندگان روزی حلال باشیم.
در بیان اهمیت روزی حلال باید عرض بنمایم که خداوند متعال در حدیث قدسی به نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم در کتاب بحار الانوار ، ج 74 ، ص27 فرمودند: ای احمد همانا عبادت ده جز است که نه جزء آن طلب روزی حلال است . پس چون خوراکی و نوشیدنی خودرا پاک کردی در پناه من هستی.
خداوند متعال در قرآن کریم در مورد مال و فرزند و اعمال صالحه جایگاهشان را عنوان فرموده اند: «أَلمالُ وَ البَنُونُ زينَةُ الحَياةِ الدُّنيا وَ الباقِياتُ الصّالِحاتُ خَيرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيرٌ أمَلاً»
مال و ثروت و فرزندان زينت زندگى دنيا هستند و اعمال صالح كه تا قيامت باقى است، نزد پروردگارت ثوابش بهتر و عاقبت آن نيكوتر است.
سوران عزیز و بزرگوار مال و ثروت امانتى در دست انسان هاست، كه با آن مى توان غم خود و ديگران را زدود و شادى و خوشى جايگزين كرد. با آن مى شود روح اميد به زندگى را در انسانها دميد و آنان را براى زندگى بهتر آماده كرد. امروز اکثر بالاتفاق عزیزان اهل خیرات هستید . بسته هایی را آماد می کنید شب عید است می خواهید این شادی را بین مردم تقسیم کنید . آیا این کار بدی است ؟ بسیار هم کار زیبایی است . دستور دین و اسلام به این است.
همین مال است که می تواند برهنگی ها را جمع کند . بسیاری از عزیزان مان شب عید است و لباس ندارند ولی شمایی که دستتان به دهنتان می رسد « الجار ثم الدار» اول همسایه بعد خانه . بیاییم این چراغ را در زندگی دیگران روشن کنید . همه ی این ها دستور دین است . مطابق با آیات نورانی قرآن است .
به كمك این مال مى توان جلوى دعواها و نزاعها و كشمكشها را گرفت و بدرفتاريها و بدگمانى ها را تبديل به صفا و صميميت و خوش بينى كرد. و جلوى خيلى از جدايى هاى خانمانسوز خانوادگى را گرفت، برهنه ها را پوشاند، شكمهاى گرسنه را سير كرد، بيماران را معالجه كرد، گرفتارها را از گرفتاريها، نجات داد، به بى سروسامانى ها سامان بخشيد فقر و فلاكت را از بين برد، بلكه افراد را از مرگ حتمى نجات داد و خوشبختى و امنيت و آرامش و آسايش و سلامتى براى جامعه به ارمغان آورد و این امنیت و آرامش و آسایش بر اساس داشتن مال مناسب با دستور دین در جامعه ایجاد خواهد شد . یعنی بیاییم فقرزدایی کنیم . فقیر در جامعه نباشد . امنیت ایجاد می شود . اگر چه بنده جای دارد از همه ی عزیزانی که در جهت امنیت نظام تلاش می کنند دست مریزاد عرض می کنم چون واقعاً عده ی زیادی از عزیان مان ، سربازان گمنام مان در اداره ی اطلاعات چه در سپاه و چه در نیروی انتظامی که این روزها درگیر این مسائل هستند امنیت را محقق می کنند . شبانه روز عزیزان پلیس ما برای امنیت و حصول یک سفر مناسب زحمات شبانه روزی می کنند .
با آن مى توان دانش و صنعت را در كشور رونق داد و زندگى ها را پرنشاط و زيبا كرد. با آن مى توان روستاها و شهرها و حتى بيابانها را زيبا و آباد ساخت و مى توان به سرزمينهاى دور دست، حتى به آسمانها رفت .
آن امانت الهى كه با آن مى توان عزّت دنيا و آخرت را بدست آورد و به كمك آن سعادت و خوشبختى آخرت را براى خود خريد، آبروى خود و ديگران را حفظ كرد و با بهره گيرى بهينه از آن مى توان پاداش اخروى فراوان بدست آورد.
حتى با تلاش براى به دست آوردن آن مى توان مدال «مجاهد فى سبيل اللّه » براى خود گرفت و سپس دين و آئين خود بلكه ديگران را حفظ كرد.
مى توان با كمك آن عظمت و بزرگى دنيا و آخرت و خشنودى پروردگار را به دست آورد و خوشحالى پيامبر و جانشينان او را فراهم آورد و با آن مى توان به ديدار بزرگان و اولياى الهى و زيارت خانه خدا و قبور اهل بيت عليهم السلام رفت، فرهنگ قرآن و اهل بيت عليهم السلام را به جهانيان رساند.
اگر به مال و ثروت بعنوان امانتى الهى و وسيله اى براى كسب كمال انسانى نگاه شود، مى توان با آن به سوى خدا رفت و محبوب حقيقى خود را يافت.
امّا اگر به آن به عنوان هدف نهايى و محبوب خود بنگريم، آن در واقع گوساله امّت پيامبر آخرالزمان است كه مايه نابودى و هلاكت و خسران انسان مى شود و فتنه انگيز است، انسان را به تفاخر و بى بند و بارى طغيان و سركشى مى كشاند.
در اين صورت باعث تفرقه و جدايى و بدگمانى بين دوستان و آشنايان و برادران و همنوعان مى شود، زندگى را بى خاصيّت، بى هدف، آلوده، پرزحمت بى آسايش و خسته كننده و در نهايت متلاشى مى كند.
مال و ثروت آزمايشگاه انسان است كه اگر انسان بداند بايد آنرا از كجا و چگونه بدست آورد و چگونه و كجا خرج كند، وسيله بسيار خوب و كارساز است و در راه آباد كردن دين و دنياى خود مى تواند از آن بهره، برد و گرنه وبالى خواهد بود كه گرفتارى دنيا و آخرت را براى خود انسان و چه بسا ديگران را درپى خواهد داشت.
. عزیزانم همه ی این هایی که عرض کردم مال دنیا امانتی برای من و شماست . جهت ارتقاء و سعادت و تکامل . اگر انسان قدر آن نعمت را بداند قطعاً افزون خواهد شد و اگر قدردان نباشد قطعاً می بینیم ورشکستگی و خسران ایجاد می شود . بسیاری از ورشکستگی ها مسیری است که خود شخص سرمایه دار باید خا را در نظر می گرفت و نگرفت . منیت و تکبر و خود پسندی . خود را دیدن . دیگران را فراموش کردن .و درست است ان عزی مؤمن و متدین امروز را گرسنه بر سر بالشت بگذارد و بنده به فکرش نباشم ولی قطعاً این شخص روز دیگر با عنایت خاص خداوند متعال آن وقت بنده باید چه مسیر را طی کنم . این مال هم موجب طغیان گری و بی بند و باری بشر می شود و هم جلوی بسیاری از طغیان گری ها و بی بندوباری ها را می گیرد . یعنی اگر کسی این مال را کسب کرده از راه حلال است می آید هم خودش ارتزاق می کند و هم دیگران را از سر سفره ی الهی بهره مند می کند که جلوی بسیاری از بی بند و باری ها گرفته می شود . ولی در مقابل متأسفانه با عدم آگاهی و بصیرتی که نسبت به حضور ذات ربوبیت ایجاد می شود آن مسیر بی بندوباری را ایجاد می کند .
در این حدیث شریف بیان تاریخ گذشته که موجب هلاکت بشریت شده پرداخته اند: عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: إنَّ الدّينارَ وَالدِّرهَمَ أهْلَكا مَنْ كانَ قَبلَكُم وَ هُما مُهْلِكاكُم: پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: دينار و درهم، كسانى راكه پيش از شما بودند، نابودكرد و آن دو شما را هم به نابودى مى كشند.
در روایت دیگر نبی مکرم اسلام از آن بعنوان گوساله پرستی زمان سامری ملقب نموده اند: عَن رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قالَ: إنَّ لِكُلِّ اُمَّةٍ عِجْلٌ، وَعِجْلُ هذِهِ الأُمَّةِ الدّينارُ وَالدِّرْهَمُ.
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: هر امّتى گوساله اى دارد (كه او را منحرف مى كند) وگوساله اين امّت (امّت پيامبراكرم) دينار و درهم است. يعنى همانطور كه گوساله بنى اسرائيل پيروان حضرت موسى عليه السلام را گمراه كرد و آنان گوساله پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امّت پيامبر صلي الله عليه و آله مى گردد.
در بیان عاقبت مالدوستی نیز امیر بیان بیان نورانی ای داشته اند: قال علی علیه السلام :حُبُّ المالِ يُفْسِدُ الَمالَ، و يُوَسِّعُ الآمالَ. حضرت امام على عليه السلام فرمود: مالدوستى عاقبت انسان را تباه مى كند و آرزوها را گسترده و طولانى مى كند.
ألإمام عَلِىٍّ عليه السلام قالَ: إذا أحَبَّ اللّه ُ سُبْحانَهُ عَبْداً بَغَّضَ إلَيْهِ المالَ وَقَصَّرَ مِنْهُ الآمالَ، إذا أرادَاللّه ُ بِعَبْدٍ شَرّاً حَبَّبَ إلَيْهِ المالَ وَبَسَطَ مِنْهُ الآمالَ. حضرت اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: وقتى خداوند بنده اى را دوست بدارد، مال وثروت را پيش اومنفور وناپسند جلوه مى دهد وآرزوهاى اورا كوتاه مى كند وچون خداوند بدى بنده اى را اراده كند، مال وثروت را محبوب او قرارمى دهد وآرزوهايش را گسترش مى دهد. خداوند متعال بدى هيچيك از بندگان خود را نمى خواهد مگراينكه خود بنده اعمالى را انجام دهد كه مورد خشم پروردگار خود قرار گيرد كه دراين صورت خداهم اورا رها مى سازد وبه خودش وامى گذارد.
سروران عزیز باید این را دقت کنیم . لقمه ی حرام مهلک کننده است . انسان را در مسیر هلاکت می کشاند و انسان را از مسیر سعادت و عزت و سربلندی دور می کند . خدا به انسان توصیه کرد سلیم النفس باشید که اهل بیت (ع) هم این چنین بودند .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات سراسر نور ، ملکوتی و عرفانی محضر شما اعزه ی مکرم ، مردم مؤمن و خواهران ایمانی ، محضر سروران عزیز و ارزشمند ، سلسله ی جلیله ی روحانیت بدواً خودم و بعد شما را به تقوای الهی دعوت می کنم . عزیزانم آنچه را که دارد عنوان می شود و تمام قبض و بسط ها ، تمام سعادت ها و شقاوت ها بواسطه ی اعمال من و شماست و تمام این سعادت ها در مسیر تقوای الهی است . ورشکستگی است اگر کسی محضر خدا نباشد . کسی که خدا را دارد چه غم دارد . چه کم درا د . شخص خدا شناس مسیری که در زندگی اش ایجاد می شود چون از سوی خداست ذائقه اش شیرین می شود حتی مصیبتش . همه ی این ها امانت الهی است . قدر خودمان را بدانیم .
قبل از تشریح مسائل سیاسی جای دارددر مورد حلول سال جدید و نوروز مطالبی را عرض نمایم و بنده پیشاپیش حلول ماه جدید را تبریک عرض بکنم . عزیزان فرصت تحویل سال فرصت مناسبی است برای تنبه و تذکر خودمان . مرور کنیم به کردار و رفتار و گفتارمان . به آداب و معاشرت های مان . دقت کنیم
عزیزان عمر انسان تکرار ناشدنی است سال گذشته چه کسانی بودند و امسال نیستند . دعایی که در لحظه ی تحویل سال برای ما به یادگار مانده حقیقتاً یک مکتب و دانشگاه معرفتی است .
در طليعه بهار هر سال و در آغازين روزهاي سال جديد، همواره دعاي روحبخش تحويل سال نو را ميخوانيم و ميشنويم و زبان جان را با فرازهاي نوراني اين دعاي شريف مترنم ميسازيم. حال نيكو است كه در معناي اين دعاي دلنشين بينديشيم و جان و دل خويش را با حقايق و لطايف آن زينت بخشيم. اين دعاي كوتاه، سرشار از معارف بلندي است كه چونان چشمه زلال بر بستر دلهاي شيفته معنا جاري ميگردد و جهاني از اسرار را جلوهگر ميسازد
«يا مقلب القلوب و الابصار»
در قرآن كريم و روايات قلب و بصيرت قلبي، به عنوان یکی از عوامل مهم معنوي در مسير كمال انسان معرفی شده است . قلب سرچشمه تمامي افعال و اعمال انسان است.
تمام اعضاء و جوارح از قلب فرمان می گیرند و عمل می نمایند . قال الله الحکیم : قل کل یعمل علی شاکلته . و به قول شاعر از کوزه همان طراود که در اوست
حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند : « با سرچشمه گلآلود ، توقع صفاي آب نداشته باش. تو اگر معناي «يا مقلب القلوب» را به ذائقه قلب بچشاني و به سامعه قلب برساني.از جلب قلوب بينياز شوي».
همچنین می فرمایند : « اگر براي خدا قدم برداريد، خداوند متعال مقلب القلوب است. دلها را به شما متوجه ميسازد».
خدای متعال ملائکه را به سجده ادم امر نمود زیرا ادم برتری داشت و برتری اد م به خاطر وجود روح خداوندی که همان قلب است بود و علت فضیلت قلب این است که قلب محل حضور خداست ( القلب حرم الله فلا تسكن فيه غير الله؛ دل، حرم الهي است. پس غير او را در آن جاي نده) و همچنین قلب محل نزول قران می باشد ( قل نزله علی قلبک ،) و همچنین محل ائمه اطهار علیهم السلام است زیرا آنها زنده اند و نزد خدای متعال روزی می خورند .
همانطور که بدنمان را از آفات حفظ می کنیم و سعی در تقویت آن داریم روح وقلب نیز همین است هم باید قلب را از آفات حفظ نمود و هم انرا تقویت کرد .
گاهی ممکن است قلب زنگار و غبار بگیرد ( کلا بل ران علی قلوبهم ) چنانچه این غبار زائیده نشود به مرض تبدیل می شود ( فی قلوبهم مرض ) و چنانچه درمان نشود از ارزش می افتد و محکوم به سوختن در اتش جهنم می شود ( ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم وعلی ابصارهم ) و ( لقد زرانا لجهنم کثیر من الجن والانس لهم قلوب لا یفقهمون بها و لهم اعین لا یبصرون بها …… ) اگر قلب مختوم شود بصیرت که همان چشم دل باشد نیز از بین می رود و انسان کور باطن می شود . همچنین قلب به تقویت نیاز دارد زیرا شرط ورود به بهشت این است که انسان مطمئنه شود ( یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک ) در این قسمت از دعا که از خدای متعال درخواست انقلاب در قلب و بصرمیشود ، نشانه آن است كه انسان به سبب غفلت از یاد خداوند و مشغول شدن به امور دنيوي و هواهاي نفساني، به یک تحول قلبي نیاز دارد .
تنها فضل و عنايت ربوبي خداي رحمان است كه ميتواند با دو دست جلال و جمال خويش مرآت دل را از غبار اغيار بزدايد و قفلهاي بزرگ هواي نفس را از ابواب آسماني دل بگشايد و پردههاي غفلت را از چشمان بصيرت انسان كنار زند و ديدگان دل را به نور معرفت و مشاهدت حضرت دوست روشني بخشد .
«یا مدبر اللیل و نهار» لیل و نهار نماد ظلمت و نورند . اگر او شب و روز را تدبیر می کند، ظلمت و نور را هم می آفریند . پس فقط او می تواند چنان تدبیر کند که پرده ظلمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد . در آیه دویست و پنجاه و هفتم سوره بقره می فرماید: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و . . . ; خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند; آن ها را از ظلمت ها به سوی نور بیرون می برد .» در این قسمت هم به مدبر بودن حق تعالی اشاره شده است و هم به اهمیت روز و شب و هم اینکه باید به گذشت ایام توجه داشته باشیم و ما که به عنوان خلیفه او هستیم همانند او تدبیر روز و شب زندگی خود را داشته باشیم . براستی برای این سال برای هر روز و شبش چه تدبیری اندیشیده ایم ؟ آیا برای داشتن سالی توام با موفقیت برنامه ریزی کرده ایم ؟ و آیا از سال قبل درسها و عبرتها را مد نظر قرار داده ایم ؟ باید توجه داشته باشیم که فرصت طلائی عمر در حال عبور است و ما هر لحظه فرصتی را از دست می دهیم بیاندیشیم که به چه اندازه از فرصتها استفاده کرده ایم و برای سال جدید چه برنامه جدیدی برای استفاده بیشتر از فرصتها داریم امام علی ( ع ) می فرماید : فرصتها را غنیمت بشمرید که مانند ابر در گذر است
«یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال» محول سال و حال او است . قرین بودن تحویل سال با تحویل حال نکته ای در خور اهمیت است که نیاز به دقت زیادی دارد . راستی چرا در این دعای پر معنا ، به هنگام تحویل سال، تحویل حال به احسن حال در خواست می شود؟
برای تبین این مطلب نیاز است ابتداء احسن الحال را بفهمیم و سپس در راه تحقق آن گام برداریم ؟ تفسیر این احسن الحال را در ادامه همین دعا می توان دریافت کرد ، «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک » ( خدایا، بدی حال ما را به خوبی حال خود تغییر ده .) برتری حالی بر حال دیگر درباره ما انسان ها کاملا درست می نماید . کمال ما انسان ها در همین است که سوء حال را به حسن حال و حسن حال را به احسن حال تبدیل کنیم . احسن الحال بودن برای ما یعنی رسیدن به تمام آن کمالاتی که در وجود خدای متعال وجود دراد البته به قدر ظرفیت وجودی مان; زیرا ما حالی احسن و برتر از آن نداریم . تحویل حال به احسن الحال همان تغییر سوء حال انسان به حسن حال خداوندی است; و این تغییر وقتی تحقق می یابد که:
1 : . انجام واجبات را به عنوان اصلی ترین برنامه سال جدید خود قرار دهیم . و حتی الامکان نسبت به انجام مستحبات کوشا باشیم .
2 : با توبه و بازگشت به سوی خداوند از پلیدی گناه رهایی یابیم، زیرا بدترین حال انسان و پست ترین مقام آدم هنگامی است که در باتلاق گناه فرو می رود . زنگار صفات پلید را از آینه دل بزداییم تا سوء حال ما به حسن حال تبدیل شود . از این رو، از اعمال عید نوروز، روزه گرفتن ، صله رحم ، انفاق ، عیادت مریضها ، زیارت اهل قبور و …… است تا انسان خود را در راستای رسیدن به احسن حال، یعنی وصول به حسن حال خداوندی، قرار دهد و به متخلق به اخلاق الهی شود.
صله رحم و دید و بازدید از اقوام و خویشاوندان نباید منحصر در ایام عید باشد، بلکه اسلام صله رحم را در تمام ایام سال توصیه می کند و باید در این دید و بازدید ها به محرم و نامحرم توجه کرد که مورد خدشه قرار نگیرد و حرمت ها شکسته نشود.
خوب توجه به سبک زندگی اسلامی در ایام عید نوروز یک امر ضروری و جدانشدنی بین مردم ایران است اگر تلاش میشود که فرهنگ غرب در میان مردم رو به اضمحلال و نابودی قرار گیرد باید یک روش و سبکی ارائه شود تا مردم با آن انس گیرند و آن را در زندگی خود اختیار کنند که سبک زندگی اسلامی بهترین این روشها در زندگی جامعه اسلامی است. اگر کسی از سبک زندگی اسلامی پیروی نکند نمیتواند به حقیقت نشاط زندگی دست یابد و به هدف واقعی زندگی در دنیا که رسیدن به کمال است برسد.
3 : با تمسک به ثقلین یعنی قرآن کریم و ائمه اطهار ( علیهم السلام ) در مسیر صراط مستقیم قدم برداریم و از ظلمت و گمراهی رهایی یابیم و خوشبختی و سعادت دو سرا را برای خود تضمین نمائیم.
در سبک زندگی معصومان(ع) به بهره بردن از لذت های حلال که شامل تفریح مناسب که آن تفریح بدون معصیت است نه تنها بیان شده بلکه به این امر اصرار کرده اند. مؤمنان زمان خود را به سه قسمت از جمله کار و تلاش، عبادت و بندگی و بهره بردن از لذتهای حلال دنیوی تقسیم کنند که مورد سوم اگه نباشد دو قسم دیگر محقق نمی شود، با این بیان دین اسلام تأکید بربهره بردن از لذتهای حلال را دارد.
صله رحم و دید و بازدید از اقوام و خویشاوندان نباید منحصر در ایام عید باشد، بلکه اسلام صله رحم را در تمام ایام سال توصیه می کند و باید در این دید و بازدید ها به محرم و نامحرم توجه کرد که مورد خدشه واقع نگیرد و حرمت ها شکسته نشود. در دین اسلام برای روزهای مبارک ارزشها و توصیه های زیادی وارد شده است؛ شادی و تفریحات سالم زمانی برای انسان سالم و نشاط آور است که بدون گناه انجام گیرد.
در پایان باید عرض نمایم: شادی و بهار حقیقی امام زمان(عج) است و کسی که قصد دارد به بهار و شادی دست پیدا کند بدون بندگی خداوند متعال دست پیدا نخواهد کرد
موضوع بعدی که باید به سمع شما برسانم در مورد دیدار نمایندگان طلاب و فضلای حوزه ی علمیه ی قم با ولی امر مسلمین ، امام و مولای مان محقق شده . مبحثی در این باره که در مورد حوزه ی علمیه بیان کرده عرض بنمایم .
ولی امر مسلمین امام خامنه ای عزیز ولی فقیه مطلقه فقیه در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تبیین جایگاه و نقش بی بدیل و تأثیرگذار حوزه علمیه قم در پیروزی انقلاب اسلامی به برخی تلاشها برای انقلاب زدایی از حوزه های علمیه اشاره فرمودند که گوش دادن به فرامین ایشان مثل همیشه عزت و اقتدار را در مسیر علمی مان محقق می کند حضرت ایشان فرمودند: حوزه علمیه قم باید همچنان یک «حوزه انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه ریزی دقیق است.
خوب دو جریان در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی تأثیرگذاری آشکار داشتند ۱- دانشگاه ۲- حوزه علمیه.
مبارزات دانشجویی در ایران، چه در دوره مبارزات اسلامی و چه قبل از آن هم وجود داشت اما مبارزات دانشجویی بدلیل دامنه محدود تأثیرگذاری آن هیچگاه به یک تحول و انقلاب در کشور منتهی نشد. البته ما قدردان مبارزات دانشجویان هستیم اما اگر این مبارزات بدون حضور مبارزات روحانیت بود، قطعاً به همان محیط دانشگاه محدود می شد و به اتمام می رسید.
همانگونه که حضرت ایشان اشاره داشته اند حوزه علمیه قم از دو بخش «مرجعیت و طلاب» تشکیل شده است که امام (ره) به عنوان بخش مرجعیت، اعلامیه می دادند و سخنرانی می کردند اما آن بخشی که سخنان و دیدگاههای امام (ره) را به عمق جامعه و تا دور دست ترین مناطق رساند، روحانیت و طلاب بودند و اگر حوزه علمیه قم نبود، حرکت امام (ره) شاید به موفقیت نمی رسید و این، نشان دهنده نقش حوزه علمیه قم در شکل گیری و استمرار انقلاب اسلامی است.
آن نیرویی که مردم را به خیابانها آورد و آن راهپیمایی های بزرگ و میلیونی را شکل داد، تأثیرگذاری طلاب بود که فکر و نیت امام (ره) را در دورترین نقاط کشور نیز منتقل کردند. امروز هم رسالت ما در محضر ولی فقیه بودن هست تا عزیزانم امروز رهبر ما مظلوم واقع نشود و نخواهد ماند تفکر خادمیت محضر ولی امر مسلمین در جان ها و دلهایمان قرار دارد و اگر حضرت ایشان دستور بدهد جان ناقابل خود را تقدیم شان خواهیم کرد.
شما در چند روز گذشته در رسانه ها و شبکه های مجازی یک پیغامی را پخش کردند که آنهایی که تفکر انقلابی داشتند و دلسوخته نظام از این جریان ناراحت شدند . یک عزیز جانبازی به آن عزیز سخنران عنوان داشند به امام مان ، رهبرمان و مولای مان بگویید که این قدر سخن از رفتن نزند . این جا البته تقسیر زیاد است . البته مهم ترینش تقوای امام خامنه ای عزیز و ذوب خدا شدن و آمادگی کامل برای حضور در محضر خدا و عوالم پس از دنیا که بهرین رویکرد انسانی و عبودیت هست و این دیدگاه می تواند بستری را آماده کند تا دور و بری ها متوجه باشند تا کمی به فکر مرگ و مردن باشند وتوجه به مرگ باعث سالم سازی بسیاری از تفکرات و حرکات خواهد شد . شخص مؤمن همیشه به یاد مرگ است . اگر کسی به یاد مرگ نباشد به یاد خدا نیست . و می خواهد متنبه کند و متذکر کند تا همیشه باید به یاد مرگ بود نه به دنبال تعلقات دنیوی خویش و غرق منیت های خویش و مردم شما هم باید عزیزمان را دعا کنید . خانواده ی شهدا رهبرمان را دعا کنید . امروز عزت و صلابتی که هست به واسطه ی انفاس قدسی رهبر عظیم الشأنامان هست . اما علت اصلی مخالفت نظام سلطه و جمهوری اسلامی که این همه با ما سر مخالفت دارد ایستادگی ایارن در مقابل نظام ظالمانه ی جهانی است . ما نظام جهانی را قبول نداریم زیرا که زورگویی را نمی توانیم تحمل کنیم .
آنچه را که رهبر عظیم مان می فرماید مطابق با آیات نورانی است . «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» این که اسلام رحمانی می گویند اسلام رحمانی با انهایی که در مسیر مودت و محبت هستند هم سو هستند . تفکرشان رحمانیت است . وگرنه باید با استکبار جهانی ستیز کرد و در مقابلشان ایستادگی کرد . اگر یک قدم را ما عقب بکشیم انها دمار از روزگارمان در می آورند . چه کردند ؟ چند روز گذشته دوباره تحریم های جدید را به کنکره اعلام می کنند . این سفاکی گری است . این چهره ی خبیث آمریکا است .
سیاست مداران و مسئولین دیپلماسی باید مطابق با فرمایش رهبری و دستور ایشان با بین الملل روابط ایجاد کنند و حضرت ایشان هم فرمودند از ارتباط سالم بی شیطنت و حقه بازی و دقلبازی استقبال خواهند نمود مسئولان دقت کنند این است رحمانیت اسلام که به عزیزان اهل تسنن و تشیع اطلاق می شود و عزیزانی که با ما در مسیر تفکری ترویج اسلام پیغمبری (ص) باشند ، هست . بنده به بعضی از عزیزان و مسئولان کشوری توصیه می کنم این مردم عزت آفرین هستند . این مردم سعادت آفرین هستند . این مردم با سلام و صلوات ما را انتخاب می کنند و با همان سلام و صلوات ما را کنار می زنند . اگر خدایی ناکرده تفکر مقابله با ولی امر مسلمین را داشته باشید مردم آگاه هستند و بصیر هستند و سخنرانی های تان را می بینند . می بییند که چه صحبت هایی را می کنید نیائید درست بعد فرمایشات رهبری عزیزمان بر خلاف آن سخن نگوئید این صحبت ها ما را رنجیده خاطر می کندو مردم می بینند که صحبت تان با عمل تان فاصله است و این را دقت کنیم . متوجه نشست و برخواست ها و فرمایشات تان باشید مردم به ریز دارند آداب و معاشرت هایتان را رصد می کنند.
تفسیر برجام به زبانهای متعدد گاهی به زمنی ورزشی و مسابقات ورزشی در صورتی صحیح هست که بردی در کار بود و یا حتی تساوی ما که ره چی می بینیم بر خلاف گفتمان گذشته هست و هیچ یک از فرمایشات رهبری عمل نگردیده تازه مذاکره کنندگان مقابل بالکل زیر همه مذاکرات را زده اند و هیچ یک از تعهدات خود را عمل نکرده اند پس اجازه بدهید برنامه ها اجرا شود و عمل بکنند جشن و تبریک را به موقع انجام خواهیم داد.
متوجه آمارهایی که می دهید باشید . امروز عرض کردم الحمدلله به برکت نظام خدمات شایسته و بایسته ای انجام شده ولی این را هم دقت کنیم که این مردم ما با سختی و مشکلات در ظل منویات رهبری تحمل می کنند و در مسیر هم دلی و هم زبانی است . اگر بنده به عنوان خادم مردم در پشت این تریبون سخنی را نمی گویم چون مولای مان فرموده هم دل باشید . اگر هم دلی بین مردم و دولت به هم بخورد شما لطمه می بینید . چون شما در مرحله ی انتخاب هستید و این مردم باید شما را انتخاب کنند . فکر نکنید چون در یک استان با مردم بسیار محترمی و عظیم الشانی عده ای انتخاب شدند کل کشور در ید بیضای شماست . فکر نکنید میتوانید از مسیر رهبریت جدا شوید . اگر کسی تفکر جدا شدن از مسیر رهبریت را داشته باشد از نگاه مردم از مسیر جدا خواهد شد و این مردم دست رد به سینه شان خواهند زد. و توصیه می کنم که ان شاءالله دقت کنیم آنچه را که رهبر عظیم الشأنامان می فرماید مطابق با دستور ایشان انجام دهیم .
متأسفانه دو سه روز گذشته عده ای مردم مظلوم در بازار حجه ی یمن قتل عام شدند . محکوم می کنیم . سعودی های ملعون دست از شیطنت و خباثت خود برداید . این ها یک روزی دمار از روزگارتان در خواهد آورد . خون مظلوم را شما ببینید . کجا بود آن همه سفاکی گری ما دست از غزه و فلسطین بر نخواهیم داشت و ما تفکرمان همان تفکر گذشته است و از همه مسلمانان جهان دفاع خواهیم کرد و مدافع حرم و حریم ولایت هستیم از سوریه و لبنان و فلسطین گرفته تا یمن و نیجیریه و همه کشورهای اسلامی .
آنهایی که شعار نه غزه و نه لبنان را میدادند امروز کجا هستند . ما جریان کنفرانس های از قبیل برلین را از سوی عده ای از گماشتگان غرب را فراموش نکرده و نخواهیم کرد و فکر نکنند که سران فتنه می توانند دوباره سر برآورند و توصیه می کنیم به انهایی که در صدد این هستند که آنها را دوباره در این نظام مستقر کنند این مردم انتخاب نخواهند کرد . هنوز جریان لطمات فتنه 88 را فراموش نکردیم و وای به حال آن لحظه ای که مولایمان اذن دهد تا مثل نهم دی ماه در مسیر طبیعت از ولایت جامعه ولایتمداری بر قامت خود بنمائیم. هنوز آن خون ها را فراموش نکردیم . ان شاءالله در مسیر قرآن و در مسیر سعادت بخشی و فرح بخشی باشیم .
با توجه به نقش ممتاز و بی بدیل حوزه علمیه قم در پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون انگیزه ها و طرح هایی برای «انقلاب زدایی» از حوزه علمیه وجود دارد و اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه علمیه، «انقلابی» بماند زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت و باید با فکر و تدبیر و برنامه ریزی حکمت آمیز، با این خطر مقابله کرد تا حوزه علمیه قم همواره یک حوزه انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و بینش و حرکت انقلابی در آن توسعه یابد.
و اما در مورد شیوه های مخالفت با انقلاب که موضوع بسیار مهمی هست باید عرض نمایم که گاه به صراحت با اصل انقلاب مخالفت می شود اما گاهی غیرمستقیم با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت می شود که باید در این زمینه حساس بود و تأکید مکرر بر ضرورت هوشیاری در مقابلِ استکبار و امریکا به همین علت است و علت اصلی مخالفت نظام سلطه با جمهوری اسلامی را ایستادگی ایران در مقابل نظام ظالمانه جهانی برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر این ایستادگی نباشد هر اسم و شکلی داشته باشید، نظام سلطه با شما مخالفتی نخواهد داشت.
امام حکیم و بصیر و هوشیارِ ملت را از دیگر شیوه های مخالفت غیرمستقیم با انقلاب و نظام اسلامی می باشد و معنای حقیقی تقابل سیاسی و تبلیغی با مبانی و تأکیدات امام خمینی (ره) ، ضدیت با اسلام سیاسی و اسلام نابی است که اولین بار پس از صدر اسلام در ایران به تشکیل حکومت پرداخته است.
مجموعه های دست اندرکار حوزه به ویژه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم می توانند با گسترش برنامه ریزی شده ارتباط منظم و محتوایی با بدنه حوزه، تشکیل گروههای فکری برای دستیابی به راههای صحیح ترویج تفکرات انقلابی، شناسایی و حل مشکلات و شبهات ذهنی طلاب در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند.
با برنامه ریزی لازم و در پرتو فضل الهی صدها مدرس موفق و انقلابی تربیت می شوند و با تکیه بر رابطه قلبی و معنوی طلاب و مدرسین، در حوزه های علمیه، تفکر و روحیه انقلابی هرچه بیشتر ترویج خواهد شد و با وجود برخی پدیده های نامطلوب در گوشه و کنار، جهت گیری کلی حرکت کشور، خوب و رو به پیشرفت است و افق آینده به لطف پروردگار در همه زمینه ها روشن است.