معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در روز نخست کنفرانس هالیوودیسم و سینما، گفت: تفکر و نگرش هالیوود تابع رنگ و نژاد است.
خبرگزاری فارس: شمقدری: هالیوود تابع رنگ و نژاد است

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین کنفرانس هالیودیسم و سینما کارش را با برگزاری دو نشست هالیوود و بیداری جهان ونقش سینما در بیداری اسلامی عصر روز 13 بهمن ماه درسالن مرکز پژوهش‌های فرهنگی وزارت امور خارجه (سازمان مجامع ایرانیان) آغاز کرد.

 

در ابتدای نشست های روز اول جواد شمقدری (معاون سینمایی  وزارت ارشاد) و احمد نجفی (عضو شورای عالی سینما) به رویدادها و اتفاق های ماه گذشته در کشورهای منطقه و اروپا و آمریکا اشاره کردند و تاثیرات سینما را بر آن مورد نقد و نظر قرار دادند. آنها همچنین درباره اهداف دومین کنفرانس هالیودیسم و سینما نیز سخن گفتند.

 

هالیوود تابع رنگ و نژاد است

 

جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تشکر از حاضرین کنفرانس گفت: این کنفرانس قصد دارد تا طی مباحثی به روشنگری و افشای اهداف واقعی هالیوود بپردازد. تفکر و نگرش هالیوود تابع رنگ و نژاد است. زیرا غیر سفیدها در هالیوود حق حیات ندارد. بروز انقلاب های منطقه و اروپا و امریکا نشان دهنده میل مردم به تغییر شرایط است. این روند قابل پیش بینی بود زیرا مردم از شرایطی که حاکمان برای آنها فراهم کرده بودند خسته شده بودند. حضور مردم در این انقلاب ها نشان از روشنفکری جدیدی است که پا گرفته است. با این رویکرد وظیفه سینماگران صمیمی تر و سنگین تر است. سینما باید حضور گسترده ای در موضوع بیداری اسلامی  داشته باشد.

 

جواد شمقدری در خاتمه سخنانش به بیانات مقام معظم رهبری درباره هنر اشاره کرد و گفت: پیام های خوب و زیبا ماندگار نمی شوند مگر این که در قالب هنر باشند.

 

سرمایه گذاری بر ایده‌های نو

 

احمد نجفی دیگر سخنران این کنفرانس بود. وی با بیان خاطره ای از شرایط بد ایران در هنگام جنگ تحمیلی و صحنه‌هایی که به عینه شاهد آنها بوده است، گفت: کشورهای دیگر دنیا که خودشان صاحب فرهنگ و تمدن هستند نباید اجازه دهند تا فرهنگ‌ها و نگرش‌های هالیوودی به آنها تحمیل شود و جایگزین فرهنگ و نگرش‌های سنتی آنها شوند.

وی پیشنهاد داد بهتر است تا بر روی فیلم ها و ایده های نو و خلاقانه کشورهای مهجور، فقیر و آسیایی سرمایه گذاری شود.

 

دانیل شکتر دیگر سخنران این نشست بود. شکتر تهیه کننده تلویزیون، فیلم ساز مستقل، وبلاگ نویس و منتقد رسانه ای است که سخنرانی های بسیاری درباره رسانه در ایالات متحده و جهان نوشته است. تخصص او تولید برنامه هایی درباره میان جوامع، حقوق بشر است. گزارشگر از 49 کشور وبرنده جایزه جامعه ژورنالیست های حرفه ای در سال 2011 است. شکتر سخنانش را با جنبش اشغال با رویکرد نابرابری اقتصادی آغاز کرد. او در ادامه سخنانش به فیلم جدایی نادر از سیمین و جایزه گلدن گلوپ اشاره کرد و گفت: این فیلم بسیار خوش ساخت بود. این فیلم صادقانه به روابط خانوادگی  می پرداخت. او سخنانش را با سلطه صهیونیسم بر هالیوود به پایان برد.

 

در ساخت فیلم هایمان همکاری کنیم

 

احمد عثمان نیز با ابراز خوشحالی از حضورش در ایران گفت: از اینکه در جریان انقلاب مصر حضور فعال داشته ام بسیار به خود می بالم. در گذشته امکان ساخت فیلم درباره انقلاب و آزادی نبود اما خوشبختانه امروز شاهد این اتفاق هستیم.

وی همچنین گفت: بسیار خوب است که ما مردم مسلمان در ساخت فیلم های جدیدمان با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وبستر تارپلی، استاد دانشگاه، نویسنده، منتقد و ضد صهیونیست منتقد سیاست های توسعه طلبانه آمریکا، ریاست دو نشست روز نخست کنفرانس هالیودیسم و سینما را برعهده داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *