«مارک رایلنس» منتخب بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هشتادوهشتمین دوره اسکار، از «کریس راک» مجری امسال که به «اسکار سفید» اعتراض داشت، حمایت کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مارک رایلنس بازیگر باسابقه سینما که توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اسکار 2016 را به خاطر هنرنمایی در «پل جاسوسان» از آن خود کند، از انتقادات تند «کریس راک» مجری سیاهپوست مراسم اسکار این دوره حمایت کرد.
«راک» کمدین آمریکایی و مجری سیاهپوست اسکار امسال، در آغاز مراسم با اشاره به موضوع جنجالی نادیده گرفتن بازیگران سیاهپوست و نامزد نشدن حتی یک بازیگر غیرسفیدپوست در چهار بخش بازیگری جوایز آکادمی اسکار، با زبانی طنز عنوان کرد که «آیا هالیوود نژادپرست است؟ شما هالیوودیها نژادپرستان خوبی هستید.»
او ادامه داد: ما (سیاهپوستان) فرصت میخواهیم؛ به بازیگران سیاهپوست فرصتی برابر با بازیگران سفیدپوست بدهید. «لئو» (لئوناردو دیکاپریو) هر سال چند نقش عالی بازی میکند اما «جیمی فاکس» چطور؟»
مارک رایلنس بازیگر فیلم « پل جاسوسان» که در این اثر همبازی «تام هنکس» بوده، زمان دریافت جایزهاش روی سن آمد و در حمایت از راک گفت: میدانم که باید اینجا شو اجرا کنم، اما احساس میکنم برنده بیشتر از اینکه برتر از دیگر نامزدها باشد، یک سخنران است. بنابراین خیلی آن را جدی نمیگیرم.
به گزارش گاردین، او در ادامه سخنانش به نامزد نشدن بازیگران سیاهپوستی چون «ادریس البا» در اسکار 2016 اعتراض کرد و با تحسین کریس راک، از جریان عدم تنوع نژادی در سینمای هالیوود انتقاد کرد.
بازیگر «تالار گرگ» همچنین اظهار داشت: فکر میکنم بازیگران آفریقایی آمریکایی به لطف آنچه کریس راک امشب انجام داد و حرفهایی که فعالان اجتماعی برای در محور توجه قرار دادن مراسم این جایزه زدند، در موقعیت قویتری قرار گرفتهاند. امیدوارم این آگاهی که با طنز، توسط کریس راک و با اعصانیت، توسط دیگران به وجود آمده باعث افزایش تنوع در سینما شود.
رایلنس همچنین گفت: به نظر من این مقوله در مورد زنها هم معضل بزرگی است. طی ماههای اخیر درک این که چطور فرم کلی روایت فرهنگ ما تحت سلطه مردان است، برای من هم مساله بزرگی شده بود. میدانم که در دنیای شکسپیر که من در آن کار کردهام، هیچ نقشی در نمایش «شاه لیر» برای بازیگران بزرگ زن وجود ندارد.
این بازیگر هالیوودی در پایان سخنانش به نقش مخاطبان در پیشبرد این جریان ضدنژادپرستی اشاره کرد و گفت: مساله مشارکت مخاطبان در این جریان است. اینکه آنها تنها به موقعیت امن خود فکر نکنند و شانس خود را برای دیدن فیلمهایی که درباره موضاعات با آدمهایی از اقلیت جامعه هستند، امتحان کنند.