هراز نیوز :فیس‌بوک کمپینی با نام «۲۰۱۲ اهمیت دارد» را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا به‌راه انداخته است. کاربران می‌توانند اولویت‌های خود را اعلام و انتخاب کنند و این خواسته‌ها در بیلبوردهای نیویورک در معرض دید قرار خواهد گرفت

پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا در حالی برگزار خواهد شد که آمریکا با یکی از بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی چنددهه‌‌ی اخیر خود مواجه است و نرخ بیکاری روند نگران‌کننده‌ای را طی می‌کند.

کمپین تبلیغاتی نامزدهای مختلف حزب جمهوری‌خواه همه حواسشان به اهمیت نقش شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنت است و کمابیش سعی دارند از قابلیت‌های اینترنت برای جذب مخاطبین استفاده کنند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2008، باراک اوباما پیشروترین نامزد انتخاباتی در استفاده از قابلیت سایت‌های وب.2 و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در اولین روز کاری خود در کاخ سفید، مک‌بوک خود را به میز کارش منتقل کرد. او از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین کاربران تلفن‌های همراه هوشمند بلک‌بری است و همین هفته‌ی اخیر ساعاتی را در شبکه‌ی اجتماعی «گوگل پلاس» چرخید و از امکان «هنگ اووت» که همان چت زنده‌ی این شبکه‌ی اجتماعی باشد استفاده کرد.

شبکه‌های اجتماعی و کاربرانش حالا در گوشه گوشه جهان، بارها در صدر اخبار قرار می‌گیرند و دگرگونی‌های بزرگ سیاسی و اجتماعی را رقم می‌زنند.

بازار بحث و گفت‌وگو و مچ‌گیری و طنز و انتقاد از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 آمریکا در شبکه‌های اجتماعی حسابی گرم است.

حالا «فیس‌بوک» که پرطرفدارترین و پرجمعیت‌ترین شبکه‌ی اجتماعی است، کمپینی به‌راه انداخته است تا از این همه بحث و مطالبه و شور و انرژی استفاده‌ی مفیدتری کند.

برای کاربران «فیس‌بوک» که ساکن ایالات متحده‌ی آمریکا هستند، کدام مطالبه مهم‌تر است؟ بهبود وضعیت اقتصادی؟ افزایش و کاهش میزان مالیات؟ آزادی بیان در اینترنت؟ مسایل زیست محیطی؟ تضمین امنیت ملی آمریکا؟ عدم مداخله‌ی نظامی آمریکا در کشورهای دیگر و شروع نکردن جنگی تازه؟ حذف مجازات اعدام در ایالتی که ساکنش هستند؟

خواسته‌های کاربران «فیس‌بوک» برای نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز ارسال خواهد شد.

 

جمله‌های بالا نمونه‌هایی از سوال‌های این کمپین از کاربران است. مهم‌ترین خواسته و مطالبه‌ی شما از رئیس‌جمهور بعدی کشور هرچه باشد، حالا شانس این را دارد که در بزرگ‌ترین بیلبوردهای تبلیغاتی «تایمز اسکوئر» شهر نیویورک، نصب شود و در معرض دید مردم و توریست‌های این نقطه‌ی پرتردد شهر قرار بگیرد.

 

خواسته‌های کاربران «فیس‌بوک» برای نامزدهای ریاست‌جمهوری نیز ارسال خواهد شد. فیس‌بوک عنوان «2012 اهمیت دارد» را برای این کمپین خود انتخاب کرده است.

فیس‌بوک می‌گوید نه فقط کاربران ساکن ایالات متحده‌ی آمریکا، که سایر کاربران کشورهای دیگر جهان و به‌ویژه کشورهایی که روابط بحرانی با آمریکا دارند نیز می‌توانند به این کمپین بپیوندند!

هر کاربر بعد از لایک کردن صفحه‌ی «2012 اهمیت دارد»، آیکون این کمپین را در تایم لاین خود خواهد دید. کاربر می‌تواند 3 خواسته‌ی اصلی و مهم‌ترین‌ها را برای خود انتخاب کند و خواسته‌های خود را با دوستانش یا به شکل عمومی در فیس‌بوک به اشتراک بگذارد. دوستان هرکاربر می‌توانند زیر خواسته‌ها نظر دهند و خواسته‌ها را لایک کنند.

 

فیس‌بوک این کمپین را با همکاری شرکت «تامسون رویترز» و «آر جی ای» به‌راه انداخته است. قرار است برگزیده‌ی خواسته‌های کاربران فیس‌بوک از رئیس‌جمهور بعدی کشور نیز در بیلوردهای بزرگ این دو شرکت که در بهترین نقطه‌ی تایمز اسکوئر واقع شده است، نصب و اعلان شود.

 

کمپین «2012 اهمیت دارد»، در صفحه‌ی خود نظرسنجی‌های متعددی را قرار داده است. نظرسنجی‌هایی که همه دو گزینه‌ای است و از کاربران می‌خواهد رای دهند که بین دو گزینه کدام ‌یک برای آن‌ها در انتخابات و در ابعاد مختلف زندگی کاری و شخصی‌شان مهم‌تر است.

 

تا به‌ حال کاربران میان اقتصاد و مسائل اجتماعی، رای بیشتری را به اقتصاد داده‌اند و نگرانی‌های اقتصادی را مشکل بزرگ‌تری ارزیابی کرده‌اند. رای کاربران به گزینه‌ی “امنیت ملی” در مقایسه با میزان رای به اقتصاد، ناچیز است و به چشم نمی‌آید.

کاربران رای بیشتری به نگرانی از بدهی‌های دولت آمریکا داده‌اند و در مقایسه با نگرانی از کمبود انرژی و افزایش بهای انرژی، اعلام کرده‌اند که بدهی‌های مالی را مشکل بزرگ‌تر و در اولویت می‌دانند. در یکی دیگر از نظرسنجی‌ها، کاربران میان دو گزینه‌ی بیمه درمانی و محیط زیست، بیمه درمانی را انتخاب کرده‌اند و در اولویت قرار داده‌اند.

فیس‌بوک معمولا سعی می‌کند تا این‌اندازه مستقیم وارد مباحث سیاسی نشود، اما اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2012 برای این شبکه‌ی اجتماعی تا آن‌جا بوده است که برخلاف رویه‌ی رایج خود این کمپین سیاسی را شروع کند.

 

نتایج یک نظرسنجی در ماه دسامبر سال 2011 میلادی نشان داده بود که نیمی از کاربران فیس‌بوک مطالب سیاسی در صفحه‌‌ی خود منتشر می‌کنند؛ با این‌حال بنا به همین تحقیق 14 درصد کاربران فیس‌بوک هم بعضی دوستان خود را به دلیل انتشار مرتب مطالب سیاسی حذف می‌کنند.

جام نیوز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *