*محمدعیسی زاده

قانون انتخابات محوری ترین قانونی است که ملت می تواند در یک فرایند آزاد و همگانی، ارکان انتخابی نظام را برگزیند و سرنوشت خود را آنگونه که مدنظر قانون اساسی و سایرمقررات است رقم بزند. انتخابات آزاد وقانونمند بارزترین شکل مشارکت سیاسی ومظهرحضورمردم،مبنای مشروعیت سیاسی و مجرای تحقق حاکمیت ملی است و قانون انتخاباتی ایده آل، قانونی است که مشارکت همگانی، آزاد و فراگیر مردم را تأمین نماید. قوانین انتخاباتی در ایران دچار برخی موانع، کمبودها و خلاء ها بوده اند که به نظر می رسد با ارائه لایحه یا طرح جامع می توان در جهت رفع خلاء ها گام برداشت. با توجه به توسعه تکنولوژی و حضور ابزارهای جدید همانند شبکه های مجازی، قانون انتخابات که سه دهه از تولدش می‌گذرد بر اساس اصل بروزرسانی قوانین و مقررات، محتاج یک تحول بنیادین و البته ساختاری است.
تبلیغات انتخاباتی یکی از مهمترین وجوه انتخابات است که ترویج و در موارد لازم، اصلاح آن، گامی در راه توسعه آرمانهای دمکراتیک در میان دولت ها محسوب می شود. باید دانست این مهم، جز در پناه حقوق و اصول حقوقی امکانپذیر نیست و در غیر این صورت تبلیغات از جاده مستقیم و منطقی خارج خواهدشد. اصول تبلیغات عبارتنداز: اصل وجود آزادی های سیاسی، اصل دراختیار نهادن رسانه و امکانات، نظارت بر تبلیغات، برابری در فرصت ها و زمان تبلیغات.
فرایند تبلیغات و فرصت های تبلیغاتی یکی از مباحث مهم و سرنوشت ساز در کارزار انتخاباتی است. در نظام های انتخاباتی روش ها و فرصت های تبلیغاتی متفاوتی پیش بینی شده است؛ برای نمونه فرصت 18 ماهه تبلیغات انتخابات ریاست جموری آمریکا، فرصت 10 روزه در انتخابات ترکیه، مهلت 20 روز در آلبانی و 60روزه برای انتخابات اکراین.
وفق قوانین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، فرصت یک هفته ای برای نامزدهای انتخابات مجلس و 14 روزه برای تبلیغات مجلس خبرگان، آنهم با وجود 31 استان و هچنین دورافتادگی بسیاری از شهرستان ها و روستاها، ناکافی بودن زمان تبلیغات انتخابات و امکان سوء استفاده های قانونی را برجسته می کند، امری که می بایست در هرگونه قانون جدید احتمالی انتخابات برای آن چاره ای اندیشید.
تبلیغات و نظارت نهادهای ذیصلاح بر امر تبلیغات، عنصر مهمی را در نظام های انتخاباتی تشکیل می دهد و افزایش بازه زمانی تبلیغ( با توجه به طولانی بودن روند بررسی صلاحیت ها )، توسعه فکری و بصیرتی رأی دهندگان، عدالت انتخاباتی و افزایش مشارکت را تسهیل می بخشد.

5 thoughts on “ارزیابی تبلیغات انتخاباتی در پرتو اصول حقوقی حاکم”
  1. کاندیدایی که یک هفته مونده به زمان شروع تبلیغات تایید میشه چطور باید فعالیت کنه و خودشو به مردم بشناسونه؟؟
    واقعا عدالت نیست

  2. کاندیداهای مستقل باید به نفع دکترحسینی کناربرن تا شاهد پیروزی قاطع ایشون بایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *