رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه فاضلاب جنوب تهران که برای صیفی‌کاری و آبیاری زمین‌های کشاورزی به کار می‌رود و به فضولات انسانی آلودترین آب جهان است گفت: گرفتاری جامعه استرس‌زا بیشتر از آلودگی آب است.

خبرگزاری تسنیم: پرفسور محمداسماعیل اکبری در نشست خبری هفته سرطان به مناسبت برگزاری یازدهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان که از 5 تا 7 اسفند اظهار داشت: یکی از کارهای خوب کشور تامین و اصلاح فاضلاب تهران است زیرا فاضلاب تهران به همراه فضولات انسانی در جنوب شهر تهران به رودخانه‌هایی ریخته می شود که آب آن آلوده‌ترین آب جهان است و متاسفانه برای صیفی‌کاری و آبیاری کشاورزی زمین‌های ورامین و حسن‌آباد استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین سبزیجاتی که با این آبها آبیاری می‌شود شاید بتوان میکروب آن را از بین برد ولی به نسبت آلودگی سنگین آن را نمی‌توان پاک کرد بنابر این هرچه درباره اصلاح فاضلاب تهران تشویق کنیم کار بسیار ارزشمندی است.

معاون اسبق وزارت بهداشت در ادامه به وضعیت پخت نان در کشورمان اشاره کرد و افزود: مصرف نان در کشور بسیار بالا است و این در حالی است که یک ساختار بسیار قدرتمند اقتصادی پشت نانوایی‌ها قرار دارد ولی اگر مردم به کمک دولت بیایند مسلما می‌توان نمک و جوش شیرین نان‌ها را کاهش داد اگر دولت بیاید و هر نانوایی که نمک بالا استفاده می‌کند تخلفش را آشکار کند.

وی همچنین به ضرورت پایین آمدن نیترات در آب نیز اشاره کرد و گفت: یک زمانی آب سد لتیان از پاک‌ترین آبهای جهان بود ولی امروز دیگر این آب جای پُز دادن ندارد. همچنین در اصفهان نیز 60 درصد آب مصرفی از چاه‌ها است که همه آنها هم اکنون آلوده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی به اهمیت مسائل خلق و خوی و روحی افراد نیز اشاره کرد و افزود: حرمت خلق و خو و مسائل روحی بیشتر از مسائل جسمی است و اگر جامعی استرس‌زا داشته باشیم گرفتاری آن از آلودگی آن کمتر نیست.

اکبری همچنین به مسائل معنویت در پزشکی اشاره کرد و بیان داشت: ما توانستیم در این مرکز تحقیقات مباحث معنویت در پزشکی را پیش ببریم به طوری که از سبک زندگی آغاز کردیم و حتی معنویت درمانی را در تغییر ژنتیک را پیش بردیم و آخر خط معنویت در پزشکی را در جهان مطرح کردیم. به طوری که معنویت درمانی حتی می‌تواند سرطان‌ها را کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه تا سال 2000 میلادی دنیا در مرکز دین و معنویت در پزشکی کار خاصی نکرده بود ولی از سال 2000 تا 2012، 8 برابر 30 سال گذشته کار علمی دین و سلامت منتشر شده به مدل روز تبدیل شده است خاطرنشان کرد: ما فنی‌ترین ساختار از نظر فقه اهل‌بیت و عصمت در زمینه معنویت درمانی را داریم ولی باید بتوانیم از این توانمندی‌ها به درستی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *