محمدرضا درویشی:جشنواره موسیقی جوان مهمترین گردهمایی است
هرازنو: محمدرضا درویشی معتقد است که جشنواره موسیقی جوان، مهمترین گردهمایی موسیقی در کشور است.
نشست اعلام برنامههای جشنواره موسیقی جوان با حضور علی ترابی – دبیر اجرایی جشنواره -، هومان اسعدی – دبیر علمی جشنواره -، حسین علیزاده – نوازنده و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی جوان -، محمدرضا درویشی – پژوهشگر و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره – و آذین موحد – عضو شورای سیاستگذاری جشنواره – ششم بهمنماه در تالار وحدت برگزار شد.
آذین موحد – نوازنده و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی جوان – در این نشست اظهار کرد: اگر جوانان ما در راستای صحیح درک موسیقی که نمادی از اندیشیدن است، حرکت کنند جایگاه هنر روز به روز بالاتر خواهد رفت.
او ادامه داد: امسال این شانس را داریم که در بخش موسیقی کلاسیک با 11 ساز مختلف، جشنواره را برگزار کنیم. با توجه به تعداد کم نوازندگان در سازهای بادی، امیدواریم امسال حضور فعالتر آنها را در مسابقه ببینیم. امیدوارم این موضوع جوانان را در زمینه سازهایی مانند پیانو، گیتار و فلوت تشویق کند.
حسین علیزاده – نوازنده و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی جوان – نیز در این نشست گفت: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان جایگاه بسیار خوبی در سراسر کشور پیدا کرده و به یک جشنواره معنوی تبدیل شده است. در مدت یک سالی که از برگزاری یک دوره تا دوره دیگر طول میکشد، واقعا روی این جشنواره کار و درباره ایرادها آن تجدید نظر میشود.
او اظهار کرد: فکر نمیکردم هومان اسعدی با این همه فشار کاری که روی خود حس میکرد و چندبار به استعفا فکر کرده، به کار خود ادامه دهد؛ اما او به علت اشتیاق و استقبال جوانان، از استعفا دادن منصرف شده است.
وی درباره دلیل اعلام زودهنگام فراخوان و نیز تبلیغات جشنواره، بیان کرد: جشنواره موسیقی جوان زیاد در بوق و کرنا نیست؛ اما از حالا این نشست برگزار و فراخوان اعلام شده است تا داوطلبان فرصت آماده شدن و فکر کردن داشته باشند.
علیزاده همچنین گفت: من در سفرهایم به نقاط مختلف ایران دریافتم، جشنواره در میان مردم زنده است و کسانی که حتی از شهرستانهای دور در آن شرکت کردهاند، هنوز میل به ادامه دادن دارند.
او افزود: شکوفایی برترینهای این جشنواره و استعدادهای جوان کشور فقط از طریق انجمن موسیقی امکانپذیر نیست و تمام ارگانهای فعال در حوزه موسیقی باید این جشنواره را مهمترین بدانند.
در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا درویشی – عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی جوان – با بیان اینکه از موضع موسیقی نواحی این جشنواره صحبت میکند، گفت: صرف نظر از اینکه عنوان جشنواره بهطور کلی برای چنین گردهمایی و همایشی تا چه اندازه درست است، این جشنواره مهمترین گردهمایی موسیقی در کشور است. با درگذشت استادان موسیقی ایران، بویژه در بخش موسیقی نواحی، جشنوارهای که به این نوع موسیقی اختصاص داشت، اگر با شکل و شمایل سابق برگزار شود، دیگر فروغ چندانی نخواهد داشت.
او همچنین بیان کرد: خوشحالم که از سال گذشته بخش موسیقی نواحی ایران به این جشنواره افزوده شده است. جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره معمولی نیست، بلکه یک نوع سرمایهگذاری در فرهنگ و موسیقی کشور در میان نسل امروز و نسلهای آینده است.
درویشی اظهار کرد: رپرتوآری که برای هر سه بخش این جشنواره تعیین شده، نشان میدهد در عین هرج و مرجی که امروز موسیقی ایران را دربرگرفته است، کارشناسان و موسیقدانان، جوانان را توسط این آیین راهنمایی و موظف به طی مسیری غیر از مسیر مغشوش کنونی میکنند. رپرتوآر، یک نوع راهنما برای جوانانی است که در معرض گم کردن راه برای پیدا کردن مسیر آینده هستند که اگر بخواهند مسیر درست را پیدا کنند، این قبیل آثار میتواند راهنمایشان باشد.
در ادامه، علی ترابی – دبیر اجرایی جشنواره – ملی بودن جشنواره جشنواره موسیقی جوان را به بودجه مربوط ندانست و دلیل آن را اضافه کردن بخش نواحی به جشنواره اعلام و بیان کرد: این جشنواره در بخش اجرایی بسیار کمهزینه است و بیشتر بودجه آن به جایزه برگزیدگان تخصیص مییابد. امیدواریم با پشتیبانی آقای مرادخانی – معاون هنری وزارت ارشاد – بودجه بیشتری بگیریم.
او ادامه داد: در بخش موسیقی نواحی دچار ابهام هستیم، زیرا امسال ابعاد آن بسیار گسترده شده است و باید بعد از پیش ثبت نام، بودجه آن تعیین شود.
در بخش دیگری از این نشست، هومان اسعدی – دبیر علمی جشنواره – درباره پرسشی مبنی بر تغییر ردههای سنی شرکتکنندگان در دهمین دوره این جشنواره، گفت: با توجه به بهکار رفتن کلمه «جوان» در این جشنواره و نیز توجه به سن آموزش موسیقی در ایران، منطقیتر بود که بازه سنی 15 تا 29 سال را برای شرکتکنندگان در نظر بگیریم که به بالا رفتن سطح جشنواره کمک و آن را کیفیتر میکند.
او اضافه کرد: تبصرهای هم برای افراد زیر 15 سال وجود دارد که اگر آمادگی اجرای رپرتوآر را دارند، درخواست دادن آنها برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان بدون مانع است و پس از بررسی تصمیمگیری میشود که میتوانند شرکت کنند یا خیر.
همچنین علیزاده درباره نبودن همنوازی در جشنواره موسیقی جوان، گفت: این جشنواره یک جشنواره نمایشی نیست. درباره گروهنوازی نیز اگر بودجه لازم را داشته باشیم، قطعا بخش مهمی از جشنواره تشکیل خواهد داد.
او ادامه داد: اگر در تکرار جشنواره، معیار خوبی برای تکنوازی ایجاد شود، آنگاه میتوان همنوازی را هم اضافه کرد. این جشنواره مانند یک دانشگاه و هنرستان موسیقی عمل میکند و قرار نیست اگر چیزی امکانش وجود ندارد، بهصورت تبلیغاتی بیان شود. اگر ما هنوز اقدامی در این زمینه نکردهایم، حتما در جلساتمان دربارهاش صحبت میکنیم.
درویشی نیز در اینباره اظهار کرد: این جشنواره به جای ظاهر، قصدش پرداختن به باطن موسیقی است و اگر قرار باشد در بخش موسیقی دستگاهی، گروهنوازی داشته باشد باید در بخش موسیقی کلاسیک نیز اینگونه باشد. در حالی که در ارکسترنوازی و موسیقی مجلسی موسیقی غربی، چندنوازی در یک ارکستر سمفونیک بزرگ وجود دارد، اما در موسیقی نواحی ایران، در موارد خاص و در قالب سنت، اصل بر تکنوازی مبتنی بر بداههنوازی است.
او افزود: موضوع مخالفت یا موافقت نیست، اگر کسی به همنوازی و گروهنوازی تمایل دارد، میتواند در جشنواره فجر به این کار بپردازد. جشنواره فجر یک جشنواره بسیار بسیار محترم و سیاسی است، اما جشنواره موسیقی جوان کاملا فرهنگی است و میخواهد به ریشهها بپردازد و به واقعیت نوازندگی افراد کار دارد.
به گزارش ایسنا، علیزاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تأکید بر ردیفسازی میرزا عبدالله در جشنواره، گفت: امسال ردیف علیاکبر شهنازی، میرزا حسینقلی و میرزا عبدالله در جشنواره وجود دارد و برای تمام آنها از کارشناسان متخصص دعوت شده است. اینگونه نیست که این جشنواره بخواهد از یک ردیف خاص پیروی کند. همچنین هیچ اختلاقی روی ردیفهای موسیقی نیست و از همه ردیفها استفاده میشود و در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد. در این جشنواره درک ردیف مهمتر از حفظ ردیف است. اگر کسی آن را درک کند، آهنگسازی و بداههنوازی او نیز بسیار عالی خواهد بود.
او همچنین بیان کرد: تمام دستاوردهای موسیقی سازی در قرن گذشته، هیچ ربطی به موسیقی آوازی نداشته است. موسیقی سازی ما رپرتوآر بسیار وسیعی دارد. در حالی که در رپرتوآر موسیقی آوازی بسیار ضعیف هستیم. در تمام این سالها سعی کردهایم اساتید آواز را جمع کنیم و به وحدت برسانیم که ردیف موسیقی آواز را تدوین کنند، اما نشده است.
در ادامه این نشست، اسعدی درباره اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره، گفت: برای انتشار فراخوان از اوایل مهرماه جلسات متعددی برگزار و در هر حوزه از سه تا پنج نفر متخصص دعوت به همکاری شد. در این دوره، شورای سیاستگذاری به آن معنا که قبلا داشتیم، نداریم، زیرا اعضا بیشتر شده و تعداد آنها به بیش از 100 نفر رسیده است.
او همچنین درباره حضور استاد شجریان در میان اعضای شورای سیاستگذاری، توضیح داد: از او نیز دعوت شده است و اگر حالشان خوب باشد در خدمتشان هستیم. البته سال گذشته، او در برنامهریزی بخش آواز حضور داشت و فراخوان امسال در بخش آواز مانند سال گذشته عمل میکند.
در ادامه، علیزاده در رابطه با تأثیرات این جشنواره بر شرکتکنندگان، گفت: پتانسیل موسیقی کشور بسیار فوقالعاده است و در مقایسه با سالهای گذشته میبینیم که تعداد موسیقیدانان جوان و خوب، زیاد شده که این ثمره جشنوارهها، دانشگاهها و آموزشها است. آرزومندیم این جوانان به جایی برسند، اما قادر نیستیم در کشور قوانین را عوض کنیم.
وی درباره همکاری نکردنش با جشنواره موسیقی فجر، با بیان اینکه من بهعنوان یک ایرانی از روی دلسوزی انتقاد میکنم، تصریح کرد: جشنواره جوان و کسانی که با آن همکاری میکنند، دغدغه موسیقی را دارند. اگر دولت نیز آنگونه که لازم است برای موسیقی کار کند، فرقی میان ملت و دولت احساس نمیشود؛ اما خود دولت با ارزشهای موسیقی کار نمیکند و این مرزبندی را بهوجود میآورد.