هـراز نـو / ندا نائیجی

مهربانی و شفقت یکی  از ویژه گی های ذاتی بشر است که با آن متولد می شود. انسان مشفق با مهر و عطوفت و بدون در نظر گرفتن منفعت شخصی، به کمک اقدام می کند.

در واقع مهربانی کردن توجه و ارزش دادن به هم نوع است و برای نهادینه شدن این نظام ارزشی، لازم است تا زمینه های فرهنگی و معنوی در بستر جامعه محیا شود تا افراد در فرآیند جامعه پذیری با آن آشنا شوند.

یکی از جلوه های نوین فرهنگ مهرورزی “دیوار مهربانی” است که هم اکنون در اغلب شهرهای ایران مروج مهر و نیکی و اتحاد و یکدلی در میان افراد شده است.

شهرستان آمل هم با همت و اراده نیکوکارانش از این امر برخوردار گشته و در یک اقدام خیرخواهانه و خدا دوستانه یخچال و داروی مهربانی هم به مجموعه مهربانی ها افزوده شده است.

دیوار که نماد تفکیک و جدایی بود اکنون به نماد سخاوت و بخشش محبت تبدیل شده و افراد بی بضاعت و کم بضاعت می توانند بخشی از مایحتاج خود را از این طریق دیوار و یخچال مهربانی فراهم کنند. حالا هر روز در آمل جشن نیکوکاری و مهرورزی برپاست.

گفت و گوی زیر با حاج حسن بابایی و حاج محمدرضا لطفی ، دوتن از هیئت امنای گروه نیکوکاری حضرت فاطمه الزهرا (س) که از مجریان طرح مهربانی در آمل بودند، می باشد که جالب و خواندنی است.

IMG_0005

گروه نیکوکاری حضرت فاطمه الزهرا (س):

دو ماه از آغاز گروه نیکوکاری حضرت فاطمه الزهرا در آمل میگذرد. این گروه34 عضو و 5 نفر عضو هیئت امنای آن می باشد.

اعضا به صورت ماهانه مبلغ 5 هزار تومان پرداخت می کنند که صرف کمک به افراد بی بضاعت شامل هزینه های درمان، تحصیل ، جهیزیه و…. می شود.

هم چنین يكي از برنامه هاي جالب در اين طرح، در صورت فوت هریک از اعضا ، سایر اعضای این مجموعه موظف هستند به نیت فرد متوفی نماز لیله الدفن، قرائت یک حزب قرآن، یک روز نماز و یک روز روزه به طور سالانه به جا آورند و در صورت عدم توانایی فرد جهت قرائت قرآن و یا گرفتن روزه، ذکر 1000 صلوات به نیت متوفی کفایت می کند.

در واقع اعضا علاوه بر انجام کار خیر و کمک به افراد مستمند از ثواب قرائت نماز، قرآن و گرفتن روزه به نیابت از خودشان پس از فوت بهره مند می گردنند.

آغاز طرح مهربانی:

برای گسترش و فرهنگ سازی در حوزه نیکوکاری تصمیم گرفتیم تا دیوار مهربانی را در آمل راه اندازی کنیم. خوشبختانه این طرح مورد استقبال مردم آمل قرار گرفت و حجم عظیمی از پوشاک را برای دیوار مهربانی در اختیار ما قرار دادند.

این پوشاک هم چنین در اختیار مناطق محرومی چون اسپیاری، مسجد علامه و دباغاچال قرار گرفته است و پیشنهاد داده ایم تا برخی مساجد دیوار های خود را در اختیار این کار خیر قرار دهند تا هر منطقه از دیوار مهربانی برخوردار باشد تا دسترسی پوشاک برای نیازمندان آسان شود.

مدیریت لباس ها:

خواسته ما از مردم این است که لباس ها را شسته و تمیز به ما تحویل دهند.بعد از تحویل لباس، به دسته بندی آن ها می پردازیم و آن ها را متناسب فصل به تابستانه و زمستانه تقسیم می کنیم و اگر لباسی تمیز نبود آن را شست وشو كرده و سپس بر روی دیوار قرار می دهیم.

یخچال مهربانی:

بعد از دیوار مهربانی و استقبال پرشور مردم، تصمیم به راه اندازی یخچال مهربانی در کنار دیوار مهربانی گرفتیم.

از شنبه 5دی ماه کار خریداری یخچال آغاز و 5شنبه کارهای نصب و راه اندازی یخچال به اتمام رسید .

هزینه خرید یخچال از گروه خیرین گمنام، تعدادی از افراد بازار چهارسوق و اعضای گروه نیکوکاری حضرت فاطمه تامین شده است.

یخچال شامل مواد غذایی خام و پخته  می شود و تصمیم داریم در قدم بعدی با تالارها و سالن های غذاخوری وارد گفت و گو شویم تا مازاد غذایشان را در اختیار یخچال مهربانی قرار دهند.

IMG_0017

داروی مهربانی:

هدف از این طرح جمع آوری داروهای اضافه از منازل و تحویل آن به کارشناس هلال احمر است.

تایید سلامت دارو به عهده هلال احمر است و در نهایت دارو را در اختیار نیازمندان قرار می دهند.

خوشحالی مردم :

با همت و همکاری اعضا و مردم شهر توانستیم این طرح ها را اجرایی کنیم و خوشحالی مردم برای مابسیار باارزش است.استقبال مردم و انگيزيشان براي كمك،ما را ترغيب به انجام طرح هاي جديد و  ادامه راه مي كند.

خدا قوت به اعضاي هيئت امناي اين طرح و مردم آمل كه نشان دادند در كار خير پيشگام هستند و همواره دغدغه كمك به هم نوع و هم شهري خود را دارند.

مهرباني را اگر قسمت كنيم         من يقين دارم به ماهم مي رسد

آدمي گر ايستد بربام عشق          دست هايش تا خداهم مي رسد.

  IMG_0011

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *