هراز نیوز – روزبه نصیری – حرف  « آ »  در زبان  ایرانیان  قدیم  کاربرد  «ضد » داشته  و « مُل  » به  معنی  مرگ  و « آمل  » ترکیبی  از ضد مرگ  مانند امرداد و مرداد  است  . آمل به  معنی بی مرگ است  .مردمان کوهستان،  آمل را « مازرون»  می  گویند

درداستان ها  و روایات  تاریخی  ،  مرکز  حکومت  فریدون جم در بلندی  های البرز خصوصاً  در دشت  آن  دیو سپید پای در بند  یعنی دماوند،  محل مبارزه و  جنگ  بین  حق  جویان  و ضحاک  مار به دوش بوده است .  که  این  خود حکایتی  از روحیه  دلاوری و سلحشوری  مردم  این دیار دارد  . آرش  کمانگیر از این  شهر سرحدات  ایران  را از  توران  جدا  ساخت  .

پس از اسلام  ، آمل  پایتخت  علویان بود در سال  250 هجری داعی کبیر آن را مقرّ  حکومت  قرارداد  و نخستین حکومت  شیعی  علوی در آمل شکل  گرفت  تا این شهر  خواستگاه فرزندان پیامبر  عظیم  الشأن اسلام  شود و به  حق در آن زمان  ام القرای تبرستان نامیده  شد  .

این سابقه  درخشان در عشق و  محبت به  ساحت  اهل  بیت  و طهارت   همراه با شوق  و ذوق  مردم این دیار برای علم آموزی و  عالم  پروری  سبب گردید تا اولین مدرسه  علمیه کشور  در جوار مسجد مقدس  امام حسن  عسگری(ع ) به نام  این   امام  همام  ساخته شود .

آملی ها در جریان مبارزات مردم مسلمان ایران در برابر  رژیم  طاغوت  پیشگام  بودند تا جایی  که اولین  حکومت مردمی در استان  مازندران با هدایت  حکیم  فرزانه  حضرت آیت ا…  جوادی  آملی در این  شهر  شکل گرفت  .  مردم  این دیار ،  ولایتمداری  خویش را با اهدای بیش از  1000 شهید در طول  پیروزی  انقلاب  و دفاع   مقدس  و خلق  حماسه ششم  بهمن به اوج  رساندن  تا لقب  هزار سنگر، نماد  حماسه  و  پایداری  آمل  شود  تا این شهر  مفتخر  به دریافت بالاترین و با ارزش  ترین سند عزّت  در طول  تاریخ  انقلاب  اسلامی  از آغاز  تاکنون  گردد . آمل  تنها شهری است  که در وصیت نامه سیاسی الهی  امام راحل  از آن  تجلیل  شده است  و بیانات  مبسوط  ولی امر  مسلمین جهان در ششم  بهمن  سال 1388  شهره آفاق گشت  .

از مشاهیر  و مفاخر و اندیشمندانِ  پس از ظهور اسلام  در آمل  می شود از بزرگترین منجم و پدرعلوم  نجوم دارالحکمهﺀ  بغداد در زمان مأمون از پسر  پیروزان  به  نام ابوعلی  یحیی  بن  ابی  منصور  طبری ، از ریاضی  دانان  نام آور  دارالحکمه  ابوحفص  عمر بن  فرخان  طبری ، در طب  و  حکمت  و فلسفه  علی بن ربّن  طبری ، از مورخان و مفسران بزرگ  جهان اسلام محمد بن  جریر  طبری یاد  کرد  .

اُستادِ ابوعلی سینا، ابوعبدا….ناتلی  آملی  بود و ابوالعباس قصاب  آملی خرقه  به  عارف نامدار  ابوسعید ابی  الخیر پوشاند  .

برترین  شاعر دربارِ هندوستان  طالب  آملی که سال  آینده  کنگره  ملّی  آن در  آمل  برگزار  خواهد شد و  علامه  میر حیدر  آملی که  هانری  کُربن از شهیرترین  شرق  شناسان غربی  آن چنان  مجذوب او شده بود  در این دیار  پرورده  شده اند  .

در عصر   حاضرشیخ  الفقها، مرجع  بزرگ  جهان اسلام حضرت آیت ا…. العظمی  میرزا هاشم آملی ، مفسر  و فیلسوف  بزرگ   جهان اسلام،  حضرت آیت ا…  العظمی  جوادی  آملی و  علامه  ذوالفنون  حسن  زاده آملی ستارگان  درخشان  آسمان  علم و معرفت از مفاخر  این دیار سبز  می باشند  .

2 thoughts on “آمل بی مرگ است !”
  1. ایول آقا روزبه… با آرزوی موفقیتهای بیش از پیش برای شما دوست عزیز 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *