مدیر گروه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: برهنگی از علائم بیماری‌های شدید روانی است و مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی یا «هیستریونیک» چه مرد و چه زن تمایل به برهنگی دارند و برخی از کسانی که در حرفه‌های بازیگری وارد می‌شوند یا به آن علاقه دارند جزء همین افراد هیستریونیک هستند.

فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تمایل به برهنگی به طور طبیعی به عنوان یکی از مراحل رشد در کودکان ۲ تا ۳ ساله وجود دارد اما پس از این سن غیرطبیعی است. در واقع کودک از طریق رفتار و واکنش‌های دیگران در می‌یابد که در هر جا نمی‌توان و نباید برهنه شد و پوشیدگی جزء ویژگیهای اجتماعی شدن است.

وی افزود: در جایی که این آموزش چندان قوی نباشد تمایل به برهنگی به صورت نهفته باقیمانده و فرد در بزرگسالی نیز در فرصت‌هایی که بیابد این تمایل را ابراز می‌کند.

برهنگی از علائم بیماری‌های شدید روانی است

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اضافه کرد: در کشورهای غربی بخش عمده‌ای از مردان و زنانی که تمایل به برهنگی در انظار عمومی دارند وارد کارهایی می‌شوند که با صنعت غیراخلاقی فیلم‌های برهنه یا رقص‌های برهنه مرتبط است و در این گروه بخش اخلاقی روان یا «سوپرایگو» رشد کافی نکرده است.

وی تصریح کرد: اما موضوع مهمتر آنکه وضعیت تمایل به برهنگی در بین چند گروه از مبتلایان به اختلال شخصیت و بیماری‌های شدید روانی دیده می‌شود.

وی گفت:‌ برای نمونه مبتلایان به اختلال شخصیت‌ ضد اجتماعی، که بخش عظیم مجرمان و زندانیان کیفری را تشکیل می‌دهند، تمایل به برهنگی دارند و همین طور مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی یا «هیستریونیک» چه مرد و چه زن تمایل به برهنگی دارند.

این فوق تخصص روانپزشکی تأکید کرد: گروه اخیر تمایل به جلب توجه دیگران را با لباس‌های غیرعادی و آرایش زننده، گفتار زننده و پیروی از مدهای افراطی دارند و برهنگی را هم برای جلب توجه دیگران انجام می‌دهند.

فدایی گفت: مردان این گروه هم به وسیله بازکردن دکمه‌های پیراهن تا روی ناف و بالازدن آستین‌ها و آرایش‌های عجیب موی سر و طرز گفتار به اصطلاح «لاتی و جاهلی» و پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های زننده از مردان بهنجار متمایز می‌شوند.

بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان به بازیگری به برهنگی تمایل دارند

وی خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که در حرفه‌های بازیگری وارد می‌شوند یا به آن علاقه دارند جزء همین مبتلایان به شخصیت هیستریونیک هستند.

مبتلایان به افسردگی در دوران شیدایی تمایل به برهنگی دارند

فدایی بیان داشت: بیماران مبتلا به اختلال شیدایی ـ افسردگی (دوقطبی) نیز در دوره شیدایی تمایل به برهنه‌گرایی پیدا می‌کنند. این بیماران به جز برهنه‌گرایی، نشانه‌های دیگری نیز مانند احساس بزرگ‌منشی، افزایش میل جنسی، ولخرجی، رفتارهای بدون مهار جنسی، تمایل به انجام کارهای لذت‌بخش بدون توجه به عواقب آن است که همه این موارد نیاز به درمان‌های روانپزشکی دارند و در غیر این صورت برای خود و دیگران موجب مخاطرات جدی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *