مراسم حج امسال را 5 هزار دوربین نظارتی به همراه 100 هزار مامور امنیتی نظارت و کنترل می‌کردند؛ مراسمی که هزاران کشته برجای گذاشت. در این شرایط سعودی‌ها به جای انتشار فیلم دوربین‌ها از فاجعه منا، اقدام به تولید یک انیمیشن کردند.

 حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ظهر سه‌شنبه در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران درباره حادثه منا اظهار داشت باید ابعاد حادثه به طور دقیق روشن شود که به چه دلیل این اتفاق روی داده است؛ وی در ادامه با انتقاد از رسانه‌های عربستان گفت: به جای نشان دادن فیلم‌های واقعیت (گرفته شده توسط دوربین‌های نظارتی) انیمیشن پخش می‌کنند که توهین به جوامع اسلامی است؛‌ اما ماجرای فیلم انیمیشن و دوربین‌های نظارتی که روحانی به آنها اشاره کرد، چیست؟

به تازگی شبکه تلویزیونی «العربیه» وابسته به رژیم عربستان سعودی در قسمتی از یک گزارش تصویری خبری کاملا ضدایرانی مربوط به فاجعه کشتار حجاج در منا، روایت خودخوانده‌ای‌ از علت این حادثه را به صورت انیمیشن کوتاه (موشن گرافیک) درآورده و به نقل از روزنامه «الشرق‌الاوسط»، حرکت حجاج ایرانی برای «رمی جمرات» در خلاف جهت حرکت دیگر حجاج را عامل بوجود آمدن این فاجعه دردناک خواند.

به نقل از روزنامه «الشرق‌الاوسط»، یکی از مقام‌های سازمان حج عربستان مدعی شد: حدود 300 زائر ایرانی برخلاف آموزش‌های داده شده عمل کردند و در جهت خلاف مسیر دیگر زائران به حرکت درآمدند. این اقدام ناهماهنگ حاجیان ایرانی موجب برخورد ناگهانی و ایجاد ازدحام در خیابان 204 مشعر منا شد. به‌ ادعای این مسئول، این مجموعه 300 نفری بامداد پنج‌شنبه مستقیم از مشعرالحرام برای «رمی جمرات» حرکت کردند، در صورتی‌که طبق آموزش‌های داده‌شده این افراد می‌بایست در چادرهایشان توقف می‌کردند تا زمان حرکت آن‌ها از مسئولان ذی‌ربط اعلام می‌شد ولی آن‌ها برخلاف دستورهای ارائه‌شده عمل کردند و در جهت مخالف حرکت دیگر زائران قرار گرفتند. این مسئول افزود: هنگامی‌که ازدحام ایجاد شد، این مجموعه 300 نفری در مسیر حرکت ده‌ها هزار حاجی توقف کردند و این توقف به افزایش ازدحام منجر شد.

روحانی به کدام انیمیشن توهین‌آمیز اشاره کرد؟/// در حال ویرایش
انیمیشن (موشن گرافیک) العربیه که در راستای «عملیات روانی» برای فرار از مسئولیت کشتار هزاران حجاج در منا منتشر کرد

فیلم انیمیشن (موشن گرافیک) العربیه

تمام این «صغری کبری» چیدن مسئولان عربستانی در حالی است که 5 هزار دوربین نظارتی تمام نقاط حضور حجاج را با لنزهای خود رصد می‌کنند و اگر تنها دلیل کشته شدن 4173 نفر از حجاج (به نقل از سایت وزارت بهداشت عربستان) حرکت حجاج ایرانی در جهت عکس مسیر دیگر حجاج است، به راحتی می‌توانند فیلم این فاجعه را منتشر کنند. چهار روز قبل از این حادثه، سایت روزنامه انگلیسی «دیلی میل» از اتاق کنترل مراسم حج که توسط نیروهای امنیتی عربستان کنترل می‌شود، گزارش فیلم و عکس منتشر کرد.

انیمیشنی که خروجی مرکز مانیتورینگ حج با 5 هزار دوربین شد/// در حال ویرایش
در گزارش سایت روزنامه انگلیسی «دیلی میل» آمده است که 5 هزار دوربین نظارتی به همراه 100 هزار نیروی امنیتی از مراسم حج مراقبت می‌کنند

روحانی به کدام انیمیشن توهین‌آمیز اشاره کرد؟/// در حال ویرایش
روحانی به کدام انیمیشن توهین‌آمیز اشاره کرد؟/// در حال ویرایش
همان‌طور که در دو تصویر بالا با فلش قرمز مشخص شده، قسمتی از چادرهای مستقر در منا تحت نظر دوربین‌های نظارتی است

دانلود

فیلم گزارش «دیلی میل» از اتاق کنترل مراسم حج

روحانی به کدام انیمیشن توهین‌آمیز اشاره کرد؟/// در حال ویرایش
روحانی به کدام انیمیشن توهین‌آمیز اشاره کرد؟/// در حال ویرایش
تصاویر دیگر از اتاق کنترل مراسم حج توسط نیروهای امنیتی عربستان

جالب آن‌که سایت انگلیسی زبان «العربیه» نیز پنج روز قبل از این حادثه، در گزارشی شبیه «دیلی میل» از اتاق کنترل مراسم حج توسط نیروهای امنیتی عربستان گزارش به همراه عکس منتشر کرده بود.

روحانی به کدام انیمیشن توهین‌آمیز اشاره کرد؟/// در حال ویرایش
در این گزارش آمده است که دوربین‌ها به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که هر زاویه‌ای از مراسم حج را پوشش می‌دهند

البته در حدود دو سال پیش نیز فیلمی از دوربین‌های مستقر در محوطه‌های مراسم حج نیز منتشر کرده بود که نشان می‌دهد اتفاقی هر چند کوچک از دید این دوربین‌ها مخفی نمی‌ماند.

فیلم دو سال پیش العربیه از دوربین‌های مستقر در محوطه‌های مراسم حج

فرافکنی عربستانی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که زمزمه‌هایی در دو روز اخیر به گوش می‌رسد مبنی بر تفتیش گوشی‌های موبایل حجاج ایرانی که از فاجعه منا فیلم‌برداری کرده‌اند و همچنین تهدید حجاج ایرانی که در عربستان هنوز حضور دارند و در رابطه با این اتفاق دردناک با رسانه‌های ایرانی مصاحبه می‌کنند.

با توجه به اخباری که از عربستان توسط حجاج ایرانی شاهد در زمان حادثه به گوش می‌رسد و  همان‌طور که در فیلم‌ها و تصاویر مشخص است، چادرهای منا تحت نظر تعدادی از 5 هزار دوربین‌ نظارتی قرار دارد و به طور قطع در زمان وقوع فاجعه ماموران امنیتی عربستان در حال رصد این اتفاق بودند و هیچ جای توجیهی برای ندیدن این فاجعه و نداشتن تصاویر آن وجود ندارد. با این مستندات این سوال به ذهن می‌رسد که چرا رژیم وهابی عربستان سعودی از پخش این تصاویر ابا دارد، اما حاضر است زحمت تولید یک انیمیشن (موشن گرافیک) را قبول کند تا ایرانی‌ها را عامل این کشتار معرفی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *