به گزارش خبرگزاری فارس  عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره چگونگی طرح سئوال از رئیس جمهور، دو نماینده‌ای شدن برخی شهرها، ترکیب آینده مجلس، نیامدن بودجه سال 91 به مجلس، کمیسیون اصل 44، بازار نابسامان سکه و طلا، بررسی حوادث بعد انتخابات و اخلاق انتخاباتی کاندیدهای انتخابات مجلس با خبرنگار فارس به صحبت پرداخت.
یوسفیان‌ملا در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در مازندران در مورد طرح سؤال از رئیس جمهور که حدود چند ماهی نمایندگان مجلس را به خود مشغول کرده، بیان داشت: در قانون آمده سئوال از مقام عالی کشور از وزیر گرفته تا رئیس جمهور ابتدا باید به کمیسیون‌های مربوطه رفته و پاسخ‌هایی برای آن توسط نمایندگان تهیه شود، مثلا اگر نمایندگان مجلس از وزیر بازرگانی سئوال دارند باید کمیسیون اقتصادی سئوالات را بررسی کند.
وی عنوان کرد: در ادامه کمیسیون اقتصادی پاسخ موردنظر را می‌دهد اگر نمایندگان قانع شدند طرح سئوال پایان می‌یابد، ولی اگر قانع نشدند وزیر یا مقام مسئول احضار شده و برای پاسخگویی به مجلس می‌آید.

* سئوال از رئیس جمهور حد نصاب قانونی به خود دارد
یوسفیان‌ملا اضافه کرد: چون طرح سئوال از رئیس جمهور حد نصاب قانونی به خود دارد بعضی از نمایندگان امضایشان را پس می‌گرفتند و آن مسئله از حدنصاب می‌افتاد نه اینکه هیئت رئیسه برای سئوال از رئیس جمهور امتناع می‌کرد.
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید اینکه وقتی هیئت رئیسه مجلس می‌خواست برای اعلام وصول طرح سئوال اقدام کند عده‌ای امضای خود را پس می‌گرفتند و آن را از حدنصاب می‌انداختند، اضافه کرد: البته هم‌اکنون این موضوع حدنصاب‌هایی دارد و این امر به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع شد.

* هر سئوال به تنهایی باید به امضای یک چهارم نمایندگان مجلس برسد
یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه بر مبنای قانون اساسی کشور هر سئوال به تنهایی باید به امضای یک چهارم نمایندگان مجلس برسد، گفت: در سئوال‌هایی که مطرح شده چند مورد به حدنصاب رسید که هم‌اکنون این سئوالات به کمیسیون‌ها رفته و وقتی به کمیسیون‌ها ارجاع شود یعنی قابل رسیدگی است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه “قرار بود تا پایان آذر ماه بودجه سال 1391 به مجلس بیاید ولی هنوز خبری از آن نیست”، پاسخ گفت: در ارائه بودجه 91 از دولت به مجلس تاخیری ایجاد شده که با ایجاد تاخیر مشکلات جدیدی نیز خودنمایی می‌کند، زیرا نمایندگان در ادامه حداقل یک هفته برای تبلیغات انتخاباتی باید به حوزه‌های انتخابیه خود بروند و در آن هفته نیز نمی‌توانند از صدا و سیما و رادیو استفاده کنند.
وی ادامه داد: قانون مجلس می‌گوید وقتی نمایندگان برای قانون بودجه آغاز به کار کردند زمان تعطیلی برای آنها وجود ندارد و در سه شیفت صبح، بعدازظهر و شب نمایندگان باید به بودجه رسیدگی کنند.

* بودجه سال 91 پس از 12 اسفندماه سال جاری رسیدگی می‌شود
یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه بودجه سال 91 برای بعد انتخابات یعنی پس از 12 اسفندماه سال جاری رسیدگی می‌شود، اظهار داشت: در آن زمان کار رسیدگی بهتر است و بودجه سالم‌تری را خواهیم داشت زیرا آن افرادی که در انتخابات رای نیاوردند اصرار ندارند تا پیشنهادشان عملی شود و آن دسته از نمایندگانی که رای آوردند با خیال راحت در مورد آینده چهارساله خود، به بودجه می‌پردازند.

* تاخیر در ابلاغ بودجه از دولت به مجلس مضر است
وی ابراز امیدواری کرد تا امسال بودجه سالمی برای سال 91 نوشته شود، گفت: تاخیر در ابلاغ بودجه از دولت به مجلس مضر است، زیرا در بودجه جاری که حقوق و مزایا است مشکل چندانی نداریم؛ ولی در جذب بودجه‌های عمرانی با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور مشکل ایجاد می‌شود چون اگر بودجه زودتر ابلاغ شود برای جذبش مشکل کمتری احساس می‌شود.
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در مورد بررسی حوادث بعد از انتخابات و فتنه 88 که برعهده کمیسیون اصل 90 قرار گرفت، ابراز داشت: گزارش‌های این کمیسیون تهیه شده و در صحن مجلس نیز قرائت شد.

* از نحوه واگذاری در کشور راضی نیستیم
وی در مورد سئوال خبرنگار فارس که پرسیده بود “کار کمیسیون اصل 44 و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به کجا کشید؟” یادآور شد: ما در مجموع از نحوه واگذاری در کشور راضی نیستیم، با توجه به سال جهاد اقتصادی انتظار ما در بخش واگذاری و اجرای اصل 44 بیش از اینها بود که بخشی از مشکلات نیز به مسایل داخلی واحدها و شرکت‌های تولیدی و صنعتی باز می‌گردد.
یوسفیان‌ملا اضافه کرد: خیلی از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره حاضر نمی‌شوند شرکت‌شان واگذار شود، زیرا خودشان دولتی هستند و فردا اگر سهام دست مردم برود معلوم نیست آن مدیرعامل یا هیئت مدیره در جای خود بماند یا نه، یعنی اینهایی که الان به عنوان شرکت دولتی استقلال در خود احساس می‌کنند نمی‌خواهند به شرکتی خصوصی تبدیل شوند.

* نخستین مانع برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مدیران عامل آنها هستند
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1390 کل کشور نخستین مانع برای واگذاری را این افراد دانست و تصریح کرد: با این وجود شرکت‌هایی که الان در بورس می‌آیند شرکت‌هایی ریشه‌دار و به‌درد بخور نیستند و ما انتظارمان این است که واگذاری‌ها در حد بالا انجام شود.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مورد فساد در بازار سکه و ارز کشور خاطرنشان کرد: کل نقدینگی کشور 220 هزار میلیارد تومان است یعنی این مبلغ آن اسکناس رایجی که در جیب مردم وجود دارد را شامل می‌شود که یک بخش عمده‌ای از آن دست عده‌ای خاص است که نه در بخش تولید، کشاورزی و سرمایه‌گذاری فعالیت دارند البته من از این پول‌ها به پول‌های ملخی تعبیر می‌کنم که همانند آفت ملخ به مزارع بزرگ حمله می‌کنند.

* پول‌های ملخی به بازار سکه و ارز حمله کردند
یوسفیان‌ملا ابراز داشت: این پول‌ها همانند ملخ به سوی مسکن رفته و مشکلات زیادی ایجاد کردند  و یا به سمت خودرو رفته و مشکل ساختند البته هم‌اکنون در مسئله خودرو بازار اشباع شده و این امر تاحدودی به روز شد و مسکن نیز خوشبختانه راکد است و خرید و فروش نمی‌شود.

* با اقدام شورای اقتصاد روند فعالیت پول‌های ملخی تقویت شد
وی با بیان اینکه پول‌های ملخی هم‌اکنون به سوی سکه و ارز روانه شدند، گفت: از آن سو نیز سود بانکی از 19 درصد به 12 تا 15 درصد کاهش یافته و سپرده‌ها از حساب افراد برداشت شد و با این اقدام شورای اقتصاد روند پول‌های ملخی تقویت شد و الان در مزارع سکه و ارز به سر می‌برد.

* یک نماینده به تعداد نمایندگان مازندران افزوده می‌شود
یوسفیان‌ملا در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد “وضعیت مازندران در دو نماینده شدن برخی شهر چگونه است و چرا این امر در کلان شهرها بیشتر به چشم می‌آید؟” ابراز داشت: با توجه به قانون اساسی هر 10 سال یک بار وضعیت تعداد نماینده‌ها تغییر می‌کند که این مسئله در سال 1376 بازنگری شد و امسال قرار بود دوباره بازنگری شود.
وی افزود: سهمیه کل استان مازندران یک نماینده است که تعداد فعلی 12 نماینده به 13 نماینده تبدیل می‌شود، ولی هنوز تصمیم گرفته نشد و این لایحه دیگر برای این دوره منتفی است.

* لایحه افزایش نمایندگان برای این دوره مجلس منتفی است
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی در پیش‌بینی وضعیت ترکیب مجلس آینده عنوان کرد: معمولاً بین 80 تا 100 نماینده دوره قبلی دوباره رای می‌آورند و به خانه ملت می‌آیند، زیرا این امر در هشت دوره مجلس به یک روال تبدیل شده است.
وی یادآور شد: به هر حال آنهایی که در دسته‌ها و احزاب هستند اگر رعایت اصول و نزاکت حزبی و تشکیلاتی داشته باشند مشکلی برای عدم موفقیت‌شان مشاهده نمی‌شود، ولی اگر رعایت تشکیلات حزبی را نکنند ممکن است مردم به سراغ افرادی خارج از لیست‌ها بروند و به کاندیدای مستقل رای دهند.

* باید اعتماد عمومی جلب شود تا حضور حداکثری را شاهد باشیم
یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه همانند ادوار گذشته مجلس، این دوره نیز مستقل عمل می‌کنم، گفت: همیشه بعد از اعلام حضور و کاندیداتوری‌ام جریان‌های سیاسی به ما روی آورده و دوستان لطف داشتند و نام ما را در بین اصولگرایان جای می‌دادند.
وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات نهمین دوره مجلس در مورد اخلاق کاندیداها متذکر شد: میدان رقابت انتخاباتی باید با رعایت اخلاق اسلامی، موازین شرعی، رفتار مناسب اجتماعی و سیاسی همراه باشد و هر نامزدها اهداف، برنامه‌ها و وضعیت خود را ارایه کند و به قول بازاری‌ها بیایند و بگویند که “ماست ما شیرین‌تر است” و به فکر تخریب و بدبین کردن مردم نسبت به دیگر کاندیداها نباشند.
یوسفیان‌ملا با اشاره به حضور حداکثری مردم با توجه به برگزاری نخستین انتخابات بعد فتنه 88 اذعان داشت: اگر مردم هم فضای انتخاباتی را سالم ببینند بیشتر از گذشته پای صندوق‌ها می‌آیند، باید اعتماد عمومی جلب شود تا حضور حداکثری را شاهد باشیم.
==================
گفت‌وگو از قربانعلی مسافر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *