دستگاه قضایی ایتالیا روز سه شنبه، بازداشت فرانچسکو اسکتینو، کاپیتان کشتی کوستا کونکوردیا را به حصر خانگی تغییر داد. این کشتی روز جمعه، سیزدهم ژانویه در نزدیکی جزیرۀ جیلیو در ایتالیا با صخره ها برخورد کرد که تاکنون دستکم یازده نفر از میان مسافران و خدمۀ آن جان خود را در این سانحه از دست داده اند.

به گزارش یورونیوز برونو لپوراتی، وکیل مدافع فرانچسکو اسکتینو، که مطبوعات ایتالیا به او لقب منفورترین فرد در ایتالیا را داده‌اند، می گوید:“موکل من همچنان به نقش خود در کنترل کشتی پس از وقوع حادثه تاکید می کند و براساس آنچه او می گوید اقدامات وی موجب نجات جان صدها و بلکه هزاران نفر از مسافران شده است.”

فرماندۀ کشتی کوستا کونکوردیا متهم است که با اقدامات اشتباه جان مسافران را به خطر انداخته و پیش از خروج مسافران، این کشتی را ترک کرده است. جستجو برای ناپدیدشدگان این کشتی که گارد ساحلی توسکانا تعداد آنها را دستکم 23 نفر اعلام کرده است، هنوز پس از پنج روز ادامه دارد.

کاسیمو نیکاسترو، فرماندۀ عملیات امدادرسانی با تاکید بر ادامۀ جستجو تا یافتن تمامی ناپدیدشدگان می گوید:“ما فکر می کنیم باید در همان محدوده ای که پنج جسد دیگر را امروز، سه شنبه از آب بیرون کشیدیم به جستجو ادامه بدهیم چرا که شانس بیشتری برای یافتن افراد بیشتر داریم.”

با اینحال، شرایط جوی منطقه و خطر فرو رفتن بیشتر این کشتی 114 هزار تنی در عمق بیشتر عملیات جستجو در داخل این کشتی واژگون شده را با سختی روبرو کرده است.

این کشتی تفریحی حامل بیش از چهار هزار و دویست نفر بود که بیش از 1200 نفر از این میان خدمۀ این کشتی را که از یازده طبقه تشکیل شده، بودند. بر اساس اعلام گارد ساحلی جزیرۀ جیلیو، سیزده نفر از ناپدیدشدگان توریست آلمانی و چهار نفر نیز از اتباع فرانسوی هستند. نام پنج ایتالیایی و دو آمریکایی نیز در میان لیست ناپدیدشدگان دیده می‌شود.

احتمال نشت 2500 تن گازوییل این کشتی به سواحل غرب ایتالیا همزمان نگرانی از بروز یک فاجعۀ زیست محیطی را در آبهای این منطقه افزایش داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *