یوشیهیکو نودا، نخست وزیر ژاپن در کنفرانسی خبری که روز جمعه برگزار شد اظهار نظر جون آزومی، وزیر دارایی ژاپن را «نظر شخصی» او خواند و گفت دولتش پیش از تصمیم گیری درباره این موضوع باید با صاحبان صنایع ژاپن گفتگو کند.

به گزارش یورونیوز همزمان وزیر امور خارجه ژاپن و یک سخنگوی ارشد دولت این کشور اعلام کردند که توکیو هنوز برای کاهش واردات نفت از ایران آمادگی ندارد.

کویچیرو گمبا، وزیر امور خارجه ژاپن همچنین از این که این تحریمها منجر به افزایش قیمت نفت شود ابراز نگرانی کرد.

یک روز قبل وزیر دارایی ژاپن پس از دیدار با همتای آمریکایی خود گفته بود کشورش واردات نفت از ایران، که ده درصد نفت وارداتی این کشور را شامل می شود، کاهش می دهد.

تیموتی گایتنر، وزیر دارایی آمریکا در هفته جاری برای تشویق ژاپن و چین به اعمال تحریم بیشتر علیه ایران به شرق آسیا سفر کرده است.

موج جدید تحریمها علیه ایران از حدود دو ماه قبل و پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شد. این گزارش از وجود احتمالی «ابعاد نظامی» در برنامه هسته ای ایران خبر می داد.

آمریکا علاوه بر بانک مرکزی ایران، صنعت نفت این کشور را هم تحریم کرده است. اتحادیه اروپا هم در آستانه نهایی کردن طرحی است که بر اساس آن کشورهای اروپایی از خرید نفت ایران منع می شوند. آمریکا در تلاش است که کشورهای دیگر را هم به درپیش گرفتن سیاستی مشابه ترغیب کند.

احتمال دارد، هند و کره جنوبی که از مهمترین مشتریان صنعت نفت ایران به شمار می روند به جمع تحریم کنندگان ایران بپیوندند. اما تحریم نفت ایران برای ژاپن اندکی دشوارتر است هرچند ایران فقط ده درصد نفت وارداتی ژاپن را تامین می کند. چرا که این کشور که سال گذشته یک فاجعه اتمی را پشت سر گذاشت، بیش از گذشته به واردات سوختهای فسیلی از جمله نفت وابسته است. اما از طرفی بانکها و موسسات ژاپنی که در جریان خرید نفت از ایران مشارکت کنند، به دلیل تحریم ایران از طرف دولت آمریکا، با خطر مسدود شدن اموال خود در آمریکا یا ممنوعیت فعالیت در این کشور مواجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *