فضاي مجازي براي نخستين بار توسط ويليام گيمسبون- نويسنده کانادايي رمان هاي علمي- تخيلي- در سال 1982 مورد استفاده قرار گرفت.
از” وايبر”چه مي دانيد ؟فضاي مجازي براي نخستين بار توسط ويليام گيمسبون- نويسنده کانادايي رمان هاي علمي- تخيلي- در سال 1982 مورد استفاده قرار گرفت، فضاي مجازي براي گيبسون در حقيقت فضايي تخيلي است که از اتصال رايانه هايي پديد آمده است که تمامي انسان ها، ماشين ها و منابع اطلاعاتي در جهان را به هم متصل کرده اند. اين معنا به صورت تقريبي مشابه معنايي است که ما امروزه از کاربرد لفظ فضاي مجازي در نظر داريم.
شبكههاي اجتماعي تلفن همراه روزبهروز همهگيرتر ميشوند اما يكي از اولين و معروفترين اين شبكهها وايبر است كه افراد زيادي از دوست و آشنا گرفته تا اقوام و فاميلهاي دور و نزديك را در آنها ميبينيم، اما حضور در اين شبكهها چندان هم ايمن نيست و مشكلاتي را ايجاد ميكند.
دليل روي آوردن به وايبر
يكي از دلايل حضور افراد براي عضويت در گروههاي مختلف وايبر اين است كه با حضور در اين فضاي مجازي ميتوانند با افراد بيشتري در تعامل باشند، ارتباطات اجتماعيشان را گستردهتر كنند، به مسافرت بروند و دستهاي از كمبودهايشان برطرف شود. گاهي اوقات هم شرايط زندگي به گونهاي است كه فرصتي براي معاشرت با افراد و دوستان باقي نميماند و ناچاريم براي آگاهي از حال و احوال اطرافيان به فضاي مجازي پناه ببريم
اولين قربانيان وايبر چه کساني هستند:
با همه گير شدن شبکه هاي اجتماعي تلفن همراه به خصوص وايبر که محبوب ترين و معروف ترين اين شبکه ها است ديده مي شود که کودکان و نوجوانان در گروهايي عضو هستند که به هيچ وجه مناسب آنها نيست .در بعضي مواقع اين گروهها ،گروه اقوام و فاميل است که والدين نيز صرفاً به دليل اينکه اين گروهها گروه فاميلي است نسبت به آن کاملاً بي توجه هستند ولي غافل از اينکه در اين گروها مطالبي رد و بدل مي شود که مناسب اين گروه سني نيست. تصاوير رد و بدل شده ، جک ها ، و حرف هاي زده شده باعث به وجود آمدن مشکلات بسياري در حال و آينده اين کودکان و نوجوانان خواهد شد که يکي از شاخص ترين اين مشکلات بلوغ زود رس است که ممکن است باعث بروز مشکلات جبران ناپذير براي اين کودکان گردد.
از مشکلات ديگري که ممکن است کودکان در استفاده بيش از حد از اين فضاها ي مجازي با آن رو به رو شوند مي توان به از دست دادن تمرکز ، ايجاد مشکلات تحصيلي ، دوري از فضاي واقعي و غوطه ور شدن در فضاي مجازي ، از دست دادن زمان براي بودن در کنار خانواده و همسالان و .. اشاره کرد .
شرايط کودک امروز با کودکان گذشته تغير کرده ديگر اين والدين نيستند که تعيين مي کنند فرزندانشان چه ساختار ذهني و فرهنگي داشته باشند بلکه عوامل بسيار ديگري در اين زمينه دخيل است و والدين بايد نقش خود را به شکلي ديگر ايفاء کنند.
اثرات منفي استفاده از وايبر
1-وابستگي رواني به وايبر:مشكلي كه با عضويت در گروههاي وايبر پيش ميآيد، وابستگي رواني به اين گروههاست. بسياري افراد از نظر رواني طوري به گروه وابسته ميشوند كه نميتوانند يك لحظه هم از آن دست بكشند، بنابراين در موقعيتهاي مختلف به دنبال اين هستند كه خودشان را به گروه برسانند و تبادلنظرات را از دست ندهند، در چنين شرايطي زندگي عادي فرد مختل شده و مشكلاتي برايش پيش ميآيد.
2-درماندگي در فضاي مجازي:گروههاي وايبر براي بعضي افراد كه اعتمادبهنفس پايين دارند ممكن است سبب بروز آسيبهايي شود. از آنجا كه اين افراد نميتوانند در فضاي واقعي خشم و ناراحتيشان را اعلام كنند ممكن است براي بروز اين احساسات به فضاي مجازي پناه ببرند، درنتيجه هر بار كه مشكلاتي برايشان پيش ميآيد به فضاي مجازي اكتفا ميكنند كه بار منفي دارد چون در اين فضا قرار ميگيرند و نميتوانند در دنياي واقعي با آدمها روبهرو شوند. به اين ترتيب فردي با اعتمادبهنفس پايين به دليل اينكه نميتواند مسائلش را بيان كند دچار درماندگي ميشود.
3-رعايت نشدن حريمهاي خانوادگي:در بعضي گروهها حريمهاي شخصي و خانوادگي رعايت نميشود كه اين موضوع در زندگي مشترك مشكلاتي ايجاد كرده و سبب از هم پاشيدگي نظام خانواده ميشود.
4-آسيب به گروه هاي سني نوجوان و جوان:وايبر ميتواند براي گروههاي سني مختلف پرخطر باشد اما ممكن است به نوجوانان آسيب بيشتري وارد كند. شايد نوجوانان وارد دنيا و ارتباطي شوند كه دلخواه پدر و مادر نيست و در اين گروهها تصاوير، جوك، جملات و حرفهايي رد و بدل شود كه براي يك نوجوان مناسب نيست. از اين رو در مورد نوجوانان عضويت در گروههاي وايبر را پرخطر ميدانيم و اين موضوع ميتواند با بدآموزيهايي همراه باشد. برخي از تهديدهاي موجود براي اين گروه سني بدين قرار مي باشد:
* رواج «تفرّد»و کاهش شديد روحيهي مسئوليتپذيري در بين جوانان
* تضعيف اعتقادات و گسترش شبهات فکري: از جمله اين که طرح و نشر انواع شبهات در آن، موجب تزلزل در باورهاي کاربران سست عقيده و کماطلاع ميگردد.
* رواج سطحينگري فکري: کاربران بدون بررسي و تحقيق در مباني و زواياي پنهان انديشههاي نو ظهور، به سبب کثرت و رواج بيحدوحصر آن در فضاي سايبر، از آن متأثر ميشوند
راهکار:
* والدين گرامي بايد به اين نکته توجه داشته باشند که به خاطر چشم و هم چشمي با سايرين به خريد تلفن همراه و با تبلت براي گروه سني از کودکان که نيازي به آن ندارند اجتناب کنند و آگاهي هاي لازم را به کودکشان بدهند که در اين سن که او قرار دارد نيازي به اين ابزار ندارد و اگر اين ابزار را براي فرزندشان تهيه کرده اند مي توانند از اين وسيله به نفع پيشرفت فرزندشان استفاده کنند.
اين گونه از تلفن ها قابليت هاي بالايي دارند که مي توانند در زمينه پيشرفت تحصيلي فرزندانشان موثر باشد يا باعث شکوفايي ساير استعداد آنها شود .
* بهتر است استفاده از فضاهاي مجازي و اينترنت داراي زمان خاص و برنامه ريزي مناسب باشد و والدين سعي کنند که فرزندانشان را در اين دنياي مجازي به حال خود رها نکنند و نظارت کافي را بر آنها داشته باشند.
*در تمامي فروشگاهها، سوپر مارکت ها، رستورانها -منظور مراکزي که صدها پدر و مادر و کودک روزانه مشتريان اوليه و دائمي آنها هستند کتابچه ها يا جزوء هاي که توسط کارشناسان امر براي آگاهي و اطلاع رساني از اصول اوليه “امنيت کودک در فضاي مجازي” تهيه شده است را توزيع کنند
*درمجموع براي پيشگيري از بروز مشكلات در وايبر به زوجها توصيه ميشود در گروههايي عضو شوند كه از نظر بار علمي و ارزشهاي اخلاقي اطلاعات خوبي در اختيارشان قرار دهد يا با اطلاعرساني از زمان و مكان برگزاري سمينارها به غني شدن زندگيشان كمك كند. توصيه ديگر اين است كه زوجها از بهكار بردن كلمات خودماني درون خانواده در گروهها پرهيز كرده و در مجموع هوشيارانهتر و محتاطتر رفتار كنند. بعضي گروهها ارزشمند نيستند و بهتر است با مشاهده نامناسب بودن شرايط، گروه را ترك كنيد تا مشكلات جدي برايتان پيش نيايد و به اختلاف با همسر و از هم پاشيدگي زندگي خانوادگي منجر نشود
تهيه کننده: معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان مازندران –اداره برآورد و مطالعات اجتماعي
شما خودت پیشگیری کن نــــــــــرو
بعد به بقیه توصییه کن