هـراز نـو: حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت همیشه به یاد مرگ بودن پویایی و زندگی می‌آورد زیرا انسان بعد از مرگ وارد جهان ابدی خواهد شد و ره توشه این سفر ابدی اعمال نیک او است و یاد مرگ عاملی مهمی در بازدارندگی از فساد است.

 

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در چهارمین همایش طبیب روحانی در تجلیل از مقام علمی و اخلاقی ایشان، که در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: بهترین عامل در طب روحانی یاد مرگ است.

 

وی افزود: دو نگاه نسبت به مرگ وجود دارد، برخی مرگ را پایان راه و عامل پوسیدن می‌دانند اما برخی مرگ را اوایل راه از پوست درآمدن می‌دانند، اگر برای انسان ثابت شد که با مرگ از پوست درآمده به باید به راه خود ادامه دهد به این نتیجه می‌رسد که باید برای این راه ره‌توشه تهیه کند.

 

این مفسر بزرگ در ادامه عنوان کرد: ایران بعد از اسلام مهد خردمندان و خردورزان است که می‌تواند امثال مولوی را تربیت کند که در اشعار خود مرگ را به مبارزه طلب کند، او را از قرآن گرفته که می‌فرماید شما می‌توانید مرگ را بمیرانید.

 

این فیلسوف بزرگ، افزود: قرآن می‌فرماید هر کس مرگ را می‌چشد روشن است که هر ذائقه مذوق را هضم می‌کند پس وقتی می‌گوید انسان مرگ را می‌چشد یعنی این‌که آن را هضم می‌کند، امام حسین(ع) در بحبوحه کربلا به یاران خود می‌فرماید: مرگ در چنگال شما له می‌شود و آن پلی است که شما را انتقال می‌دهد.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه بیان داشت: هر زمان باور کردیم که مرگ عامل پوسیدن نیست صدر و ذیل دانشگاه‌ها و مراکز بهداشتی اخلاق و ایمان می‌شود زیرا عاقل تلاش می‌کند برای بعد از مرگ خود توشه به همراه داشته باشد.

 

وی با اشاره به این‌که چگونه دائم به یاد مرگ باشیم، گفت: همیشه به یاد مرگ بودن پویایی و زندگی می‌آورد زیرا انسان بعد از مرگ وارد جهان ابدی خواهد و ره توشه این سفر ابدی اعمال نیک او است و یاد مرگ عاملی مهمی در بازدارندگی از فساد است.

 

این مفسر بزرگ، با اشاره به موضوع علوم عنوان کرد: گاهی موضوع علم فعل انسان است مانند موسیقی، بافندگی، ریسندگی و غیره که افعال دست‌ساخته بشر است می‌تواند خوب یا بد باشد اما هر علمی که موضوع آن فعل و قول خدا باشد علم دینی و خوب است، ما علما در حوزه قول خدا و شما دانشگاهیان در دانشگاه، فعل خدا را مطالعه می‌کنید.

 

این فیلسوف بزرگ در ادامه بیان داشت: شما دانشگاهیان نیز کار دینی انجام می‌دهید، با این اعمال اگر انسان غرور را کنار نهد خدا در او تجلی می‌کند، روحانی، پزشک و طبیب مانند مسافری هستند که باید ره‌توشه آخرت خود را جمع کنند و همه توجه داشته باشیم که از کجا آمده و به کجا می رویم.

 

وی با اشاره به این‌که باید قدر ماه‌های شعبان و رمضان را دانست، گفت: در فضای دینی فرقی بین حوزه و دانشگاه نیست کسی که لحظه به لحظه تفسیرگوی قرآن کریم است هر لحظه می‌گوید خدا چنین گفت آن استاد دانشگاه می‌گوید خدا چنین کرد.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه ابراز کرد: جهان فعل خدا است دانشگاه در فعل و حوزه در قول خدا تحقیق می‌کنند چرا وقتی که ما راه را شناختیم که می‌توانیم از فلک و ملک برتر شویم و خود را بسوزانیم.

 

این مفسر بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: امام راحل بر اساس آیات قرآن بعد از آن صدماتی که عراق به کشور ما زد اجازه ندادند که به این کشور صدمه زده شود و این شرافت ناشی از قرآن کریم است. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *