خودروهای وارداتی به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی در ایران عرضه می‌شوند؛ قیمت‌هایی که گاهی بیش از 250 درصد گران‌تر از قیمت آن خودرو در کشورهای همسایه است.

 افزایش بیش از دو برابری قیمت خودروهای وارداتی در ایران نارضایتی مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است؛ با این حال واردکنندگان می‌گویند که دلیل این تفاوت قیمت، عوارض و تعرفه‌های وضع‌شده بر واردات خودرو است.

در این زمینه مدیرعامل ایرتویا در پاسخ به اینکه قیمت خودروی تویوتا کمری GLX در گمرک 23 هزار و 200 دلار معادل حدود 75 میلیون تومان است، چرا این خودرو به قیمتی بیش از دو برابر در داخل کشور فروخته می‌شود؟ اظهار کرد: خودروی کمری GLX در آپشن‌های مختلفی مانند دو ایربگ و شش ایربگ وارد می‌شود.

عبدالرضا فهیمی با بیان اینکه کمری دو ایربگ به قیمت 169 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: واردات خودرو مشمول 129 درصد تعرفه موثر است و به همین دلیل این تفاوت قیمت بین قیمت خرید و عرضه خودروها ایجاد می‌شود.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به عنوان مثال در خودروی کمری GLX، قیمت خرید خودرو براساس نرخ گمرکی 23 هزار و 200 دلاری و ارز آزاد 3300 تومانی، حدود 75 میلیون تومان است.

وی افزود: علاوه بر قیمت خرید، واردات این خودرو مشمول 55 درصد گمرکی، پنج درصد عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس، 10 درصد عوارض شماره‌گذاری، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت مجدد برای شماره‌گذاری و هزینه‌های این‌چنینی است.

فهیمی با بیان اینکه همه این‌ هزینه‌ها که محاسبه شود، تعرفه موثر واردات خودرو حدود 129 درصد می‌شود، تصریح کرد:‌ این به معنی آن است که 1.25 برابر قیمت خرید یک خودرو، هزینه‌های مربوط به تعرفه و دیگر عوارض دولتی آن بوده و سقف سود مجاز واردکننده خودرو نیز هفت درصد است.

مدیرعامل ایرتویا در پاسخ به اینکه لکسوس RAV4 قیمت گمرکی‌اش 28 هزار دلار است اما چرا به قیمت 220 میلیون تومان عرضه می‌شود؟ اظهار کرد: لکسوس پنج تا شش تیپ مختلف از پایه تا فول‌آپشن دارد که البته قیمت گمرکی 28 هزار دلار، متوسطی از قیمت آنهاست.

وی ادامه داد: RAV4 در تیپ‌های مختلف آن به قیمت‌های بین 175 تا 225 میلیون تومان عرضه می‌شود و البته قیمت پایه گمرکی تمام این خودروها یکی است.

فهیمی در پاسخ به اینکه چرا گمرک قیمت پایه دقیق خودروها را محاسبه نمی‌کند؟ اظهار کرد: وقتی اطلاعات قیمتی خودروها ریز می‌شود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. مثلا قیمت RAV4 پایه و کم‌آپشن 20 هزار دلار و مدل فول‌آپشن 32 هزار دلار است، در این شرایط این امکان وجود دارد که واردکننده غیر رسمی، خودروی 32 هزار دلاری را وارد و قیمت آن را 20 هزار دلار اظهار کند و گمرکی کمتری بدهد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما برای اینکه جلوی چنین اقداماتی را بگیریم یک قیمت متوسط از قیمت تیپ‌های مختلف این خودرو را به گمرک داده‌ایم در حالیکه اگر این خودرو ‌آپشن بیشتری داشته باشد قیمت آن گران‌تر و اگر آپشن کمتری داشته باشد قیمت آن کمتر خواهد بود.

منبع: ایسنا
One thought on “تویوتای 75 میلیونی چرا 170 میلیون تومان؟”
  1. این اعتراض بایست از سوی خریداران باشگاهین استقلال وپرسپولیس مطرح میشد. صنعت خودرو سازی به ادعای انان متضرر است پس از کجا پول خریداری باشگاهها حاصل میشود؟؟؟ ظاهراباید پیدا کنیم پرتقال فروش را.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *