هراز نو : مطالبی که از نظر خوانندگان گرامی می¬گذرد، به قلم یکی از استادان دانشکده علوم قرآنی آمل – که از بدو تاسیس، با این دانشکده همکاری علمی داشته- به رشته تحریر در آمده است تا گویای شمه¬ای از وضعیت اسف¬بار علمی و مدیریتی این مرکز علمی در شهرمان آمل – که خاستگاه عالمانی سترگ چون حضرات آیات حسن¬زاده آملی و جوادی آملی حفظهماالله است- باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
خوانندگان عزیز مستحضرند که به دلیل کاهش جمعیت و نیز توسعه بی-رویه آموزش عالی، رشته¬های دانشگاهی در چند سال اخیر با پدیده صندلی¬های خالی و افول چشمگیر داوطلبان مواجه گردیده و حتّی برخی از رشته¬ها به تعطیلی کشیده شده¬اند. دانشکده علوم قرآنی آمل نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به رغم برخورداری نسبی از امکانات و فضای آموزشی، هر سال با پذیرش حدود 40 دانشجوی دختر و پسر در مقطع کارشناسی به حیات خود ادامه می¬داد.

در چنین شرایطی، با تلاش¬ها و رایزنی¬های فراوان، سرانجام از مهرماه 91 مقطع ارشد در دو رشته تفسیر و علوم قرآنی برای دانشکده آمل تصویب شد که روح و حیات تازه¬ای در کالبد نیمه¬جان آن دمید. امّا در کمال ناباوری، از همین زمان، زمزمه¬هایی مبنی بر انتقال مقطع ارشد از آمل به ساری به¬گوش رسید که خوشبختانه با مخالفت وزارت علوم به نتیجه نرسید.

ماجرا از این قرار بود که برخی از مسئولان کنونی دانشکده علوم قرآنی آمل از مدّتی قبل تلاش¬هایی را برای تاسیس دانشکده مشابهی در ساری آغاز و رایزنی¬های گسترده¬ای را در این خصوص انجام داده و هماهنگی¬هایی را با مسئولان سازمان مرکزی دانشگاه و برخی مسئولان استانی و منطقه¬ای به¬عمل آورده بودند.

این در حالی است که توسعه کمّی و تاسیس دانشگاه و مرکز آموزشی جدید در شرایط کنونی هیچ توجیه کارشناسی ندارد؛ چرا که به فرض ساخت و تجهیز مرکز جدید -که امری طاقت¬فرسا و مستلزم صرف انرژی فراوان و بودجه هنگفت خواهد بود- این مرکز نه تنها با استقبال مواجه نخواهد شد، بلکه باعث تقسیم جمعیت داوطلبان بین دو دانشکده و سبب کاهش رونق و مرگ تدریجی هر دو دانشکده شده و این جز به معنای اتلاف منابع نیروی انسانی و بودجه بیت¬المال نخواهد بود. البتّه اقدامات یادشده با مخالفت وزارت علوم، از قرار مسموع، موقّتًا به حال تعلیق درآمده است، ولی تلاش¬های پیدا و پنهان در این زمینه کم و بیش وجود دارد.

امّا تلاش گسترده برای انتقال محلّ خدمت به محلّ تولّد و سکونت! تنها یکی از بندهای درخشان دوران مسئولیت این عزیزان است! افت شدید علمی، ایجاد فضای امنیتی در دانشکده، سخت¬گیری¬های بی¬مورد، تهدید فزاینده دانشجویان و احضار آنان به کمیته انضباطی به بهانه¬های واهی، حذف برخی از استادان باسابقه و خوشنام به دلیل انتقاد از ضعف¬های مدیریتی، مخالفت با استخدام و جذب اعضاء هیات علمی بومی، نادیده¬گرفتن شأن و جایگاه کارکنان و موارد بسیار دیگر، از آثار مدیریت هشت ساله آقای رئیس است! حضرت ایشان که در کسوت روحانیت، می¬بایست الگوی بی¬اعتنایی به پُست¬ها و مسئولیت¬های دنیایی باشد، همین که احساس نمود ممکن است کسی جایگزین ایشان شود، به اقداماتی دور از شأن و انتظار جهت حفظ منصب ریاست دست یازید و در سایه اهمال و بی¬خبری هیات امناء دانشکده و مسئولان شهری، بدون آنکه با کوچکترین مقاومتی روبرو شود، به هدف خویش نایل گشت.

امید است که با روشن¬بینی و رویکردی عالمانه، فارغ از حبّ و بغض¬های سیاسی و حزبی یا قومی و منطقه¬ای، عملکرد هشت ساله مسئولان دانشکده مورد بازبینی جدّی قرار گیرد و با انتصاب مسئولانی عالِم و عادل، روح تازه¬ای در فضای علمی دانشکده دمیده شود.
یکی از استادان دانشکده علوم قرآنی آمل

117 thoughts on “در دانشکده علوم قرآنی آمل چه می گذرد؟”
  1. این ساروی ها هر کجا مدیر بودند سعی کردند تمامی امکانات را به نفع شهر خودشان مصادره کنند.

  2. خوب چه طور با این احوال دانشگاه قرار یه شعبه دیگه هم انتهای کوچه پمپ بنزین هراز (آفتاب 50 ) تاسیس کنن.
    پس کو دانشجوهاش ؟

  3. فرمایشات این استاد محترم مورد تایید ما استادان دانشکده است.
    البته ما این امر را به دلیل ضعف مسئولان آملی میدانیم که با وجود اساتید فراوان آملی دارای مدرک دکترای علوم قرآنی ، باز هم ساروی ها رییس آنجا هستند.
    از شش عضو هیأت علمی و رییس و معاون چهار نفر ساروی اند

  4. شما فکر می کنید در بقیه دانشگاه ها چه می گذرد؟
    گر حکم شود که مست گیرند
    در شهر هر آنچه هست گیرند

  5. به نظرم یکطرفه نباید به قاضی رفت.
    به خاطر مسائل شخصی زیر سؤال بردن تمامی مسئولین که خدمتگزاران به قرآن هستند کاری دور از شان و منزلت یک استاد هست.

  6. سلام.یکی از بستگان ما (آملی)با مدرک دکترای علوم قرآنی خواست آنجا هیأت علمی شود قبول نکردند. خواست حق التدریس درس دهد گفتند نیاز نداریم. الان عضو هیات علمی دانشگاه مازندران(بابلسر) است

  7. اگر وضعیت کنونی دانشکده علوم قرآنی آمل به همین قراری هستش که شما می‌فرمایید، خدا مسوولین اونجا رو هدایت کنه؛ و اگر نه که خدا تهمت زنندگان و سکوت کنندگان در برابر تهمت‌های ناروا رو به خوبی جزا می‌ده…

  8. اونطور که از شناخت نزدیک این دوستان برمیاد….وارسته تر و اخلاقی تر ازین هستن که متصف به همچین صفاتی باشند…اما هرچه که باشد از سایت هراز نیوز بعید بود صحبت هایی که رو مستقیما به کسی اشاره داشته باشه رو بدون اینکه مدرک و دلیل متقنی داشته باشه منتشر کنه ….و این قضاوت از عدالت به دوره….و اما این استاد محترم اگر واقعا درد دین داشت قطعا در شیوه نگارش فاکتورهای اخلاقی و عرفی رو رعایت میکرد و ….نه اینکه جدال بچگانه و جاهلی ساروی و آملی و بابلی و ….. رو لحاظ کنه..در امور علمی ملاک فقط علم است و اخلاق است و بس…

  9. جالبه فقط نظرات موافق مطلب رو ثبت میکنید شما؟؟؟

  10. رئیس هم باید جاذبه داشته باشه هم دافعه. احتمالا این استاد گرامی فقط به دنبال جاذبه هستن

  11. سلام
    با تشکر از رسانه فراگیر هراز نیوز که بالاخره این سکوت را شکستند و خبری از این مجموعه خاموش شهر به ما رساندند. گر چه آنچه این استاد عزیز نوشتند جامع بود اما با استناد به این بیت که ریشه در روایات نیز دارد: لطف حق با تو مداراها کند چون که از حد بگذرد رسوا کند باید گفت که وضع دانشکده علوم قرآنی آمل اسف بار تر از آن چیزی است که از قلم این استاد بیان شد.
    گرچه هر از چند گاهی از این مجموعه خبری می شنیدیم و به خاطر علاقمندی به کسب موفقیت های این مجموعه پی گیر اخبار آن بودیم اما ظاهرا این مجموعه در درون خود سیلاب و طوفانی دارد.
    مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز
    ورنه در مجلس رندان خبری نیست که نیست
    آنچه باعث تاسف است این است0(به استناد متن نامه) شخصی روحانی عهده دار مدیریت این مجموعه است.
    روحانیتی که در طول تاریخ پرچم دار آرادی دین خواهی عدالت و ظلم ستیزی بوده متاسفانه امروزه برخی از آنها درگیر کسب نام شدند و سودای سیاه “دکتر” شدن را در سر پروراندند و رهاورد سالها تحصیل در حوزه درس علم و اخلاق امام باقر و امام صادق علیهما السلام و تهجد در حجره های ساده و بی پیرایه حوزه و قناعت و زهد و زی طلبگی را در پای تنها یک لفظ(دکتر) ذبح نمودند.
    نکته پایانی عرض حقیر این است که اگر چه در دولت عدالت محور علویو مهدوی، اصل بر شایسته سالاری است نه غوغا سالاری
    اما به جرات می توان گفت، در این شهر که خاک آن آمیخته با علم و عرفان است، کم نیستند ، شایستگانی که بتوانند سکان دار این سفینه طوفان زده باشند. تا در ذیل حمایت و هدایت علمای فرزانه این شهر آن را به ساحل امن و نجات برسانند.
    با تشکر

  12. نگویید دانشکده بگویید پادگان.
    دانشجو در اینجا باید خفه باشد و فقط چشم بگوید

  13. با سلام
    به نظر من، مطالبی که در سایت آمده هیچ کدام جنبه شخصی نداشته بلکه به یکسری از مشکلات مدیریتی دانشکده اشاره کرده و حاوی توهین یا – به قول یکی از دوستان- جدال بچگانه نبوده است. البته حتما ریاست محترم محاسن و خدماتی داشته اند ولی گاهی ضعفها و اشکالات به حدی زیاد می شود که چاره ای جز نقد صریح و آشکار نمی ماند. امید که همه تحمل نقد سازنده را داشته باشیم.

  14. سلام
    بنده یکی از دانشجویان این دانشکدم که بنا بر وضیفه ی شرعی وقانو نی خودم بسیاری ازتخلفات دانشکده رو به مراجع زیربط نظیر فرمانداری شهرستان هزار سنگر آمل و….. گزارش دادم اما شاهد هیچگونه تغییری در وضعیت اینجا نبودم امیدوارم مسولین محترم هم به وظیفه ی شرعی وقانونی خودشان عمل کنند. …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *