هراز نیوز :سخنگوي رزمايش بزرگ دريايي “ولایت 90” با اشاره به گستردگی این رزمایش از نظر وسعت منطقه و تعدد و تنوع یگانهای شرکت کننده در آن، کنترل تنگه هرمز را برای نیروی دریایی ارتش مسأله ای ساده و آسان عنوان کرد.

امیر دریادار “سید محمود موسوي” شامگاه یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم اظهار داشت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با برگزاري رزمايش بزرگ دريايي ولايت در وسعتي بسيار گسترده و با استفاده از تنوع و تعدد يگانهاي موجود در سازمان رزم خود؛ نشان داد كه توانمندی و قابلیت كنترل درياي عمان و شمال اقيانوس هند در اين نيرو وجود دارد.

کنترل تنگه هرمز آسان تر از رزمایش است

وی افزود: يقينا زماني كه ما بتوانيم كنترل لازم را بر محدوده اي به اين وسعت با گستردگي خاص و ويژه داشته باشيم، اعمال كنترل بر يك آبراه به مراتب از نظر وسعت كوچكتر، كاري سهل تر و آسان تر خواهد بود؛ و نيازمند سازمان و تجهيزاتي به مراتب كمتر از تجهيزات و يگانهايي خواهد بود كه در اين رزمايش به كار گرفتيم.

سخنگوي رزمايش بزرگ دريايي “ولایت 90” تأکید کرد: زماني كه ما بتوانيم سازمان به كار گرفته در رزمايش بزرگ دريايی ولايت را مديرت و هدايت نماييم، و محدوده ای با چنين وسعت را تحت كنترل عملياتي و اشراف اطلاعاتي خود در بياوريم؛ انجام اين كار در محدوده اي كوچكتر يقينا كار ساده تري خواهد بود.

دریادار موسوی اظهار داشت: با توجه به موقعيت استراتژيك جمهوري اسلامي ايران در تنگه هرمز، هرآنچه كه سياستمداران ميهن اسلامي در اين خصوص تصميم بگيرند توانايي اجرايي شدن آن در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران وجود خواهد داشت، و انجام اين رزمايش بزرگ دريايي بيانگر اين قابليت و توانمندي است.

دریادار موسوی ادامه داد: يقينا ما به دنبال برقراري و ايجاد امنيتي مستمر و مداوم و مطمئن براي منطقه استراتژيك خليج هميشه فارس و تنگه هرمز هستيم؛ و اين مشروط به اين است كه منافع و حقوق مسلم جمهوري اسلامي ايران در اين تنگه استراتژيك در اولويت قرار گيرد؛ چنانچه به هر دليلي منافع ميهن اسلامي ما در اين آبراه استراتژيك خدشه دار گردد، و تدابير دفاعي لازم در اين خصوص به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از طريق سلسله مراتب ابلاغ شود، آمادگي انجام تدابير ابلاغي به طور كامل و در حداقل زمان ممكن در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران وجود دارد.

ایران زیر بار تهدید و زور نمی رود

دریادار موسوی درباره هشدارهاي آمريكا درخصوص بسته شدن تنگه هرمز و ايجاد موانع احتمالي براي اين موضوع گفت: همانگونه كه فرماندهي معظم كل قوا فرمودند، اين قابليت در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد كه در صورت نياز، تهديد را با تهديد و هشدار را با هشدار پاسخ گويد.

وی افزود: برگزاري رزمايش بزرگ دريايی ولايت و حضور نيروهاي گسترده در اين رزمايش بيانگر اين است كه اين قابليت و توانمندي براي نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد، ما معتقديم كه مي بايست منافع كشورهاي حاشيه خليج هميشه فارس و كشورهاي مجاور تنگه استراتژيك هرمز در اولويت قرار گيرد؛ و چنانچه اين منافع در اولويت اول قرار داده نشود و صرفا برخي از كشورها به دنبال منافع يكجانبه خود باشند، جمهوري اسلامي ايران همانگونه كه تابحال نشان داده است، به هيچ وجه زير بار زور و تهديد نخواهد رفت، و با كليه امكانات و تجهيزات در اختيار خود در جهت احقاق حقوق مسلم خود در هر نقطه كه لازم باشد گام خواهد برداشت.

تحقق همه توقعات در رزمایش ولایت

دریادار موسوی گفت: در رزمايش بزرگ دريايی ولايت بخش زيادي از تجهيزات نوين و جديد كه در شاخه هاي مختلف توليد و در اختيار نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته بود، به صورت عملي آزمايش كرديم.

وی افزود: سامانه هايي كه تا امروز در رزمايش مورد آزمايش قرار گرفته توانسته اند كليه توقعات و نيازمندي هاي ما را كه براي آنها تعريف و پيش بيني کرده بودیم، برآورده نمايند.

آزمايش موشكهاي دوربرد

دریادار موسوی درباره آزمایش موشکهای دوربرد در این رزمایش گفت: انشاءالله در ادامه مدت زمان باقي مانده از رزمايش، شاهد آزمایش موشكهاي ساحل به درياي دوربرد و همچنين موشكهاي سطح به سطح برد بلند، توسط يگانهاي شناور كه در اين رزمايش حضور گسترده و فعالانه اي دارند، خواهيم بود؛ و پس از انجام اين پرتابها تصاوير آن به نمايش درخوهد آمد.

کنترل کلیه تحرکات نیروهای فرامنطقه ای

دریادار موسوی درخصوص حضور نیروهای فرامنطقه ای در منطقه خلیج فارس گفت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده است كه كليه تحركات نيروهاي فرامنطقه اي را در منطقه زير نظر دارد.

وی افزود: حضور نيروهاي فرامنطقه اي و آمريكا در آبهاي آزاد و بين المللي برابر عرف و قوانين بين المللي بلامانع است؛ همانگونه كه حضور نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در ساير آبراه ها و آبهاي بين المللي بلامانع است.

دریادار موسوی افزود: ولي در طول رزمايش بزرگ دريايی ولايت شاهد آن بوديم كه اين فعاليتها افزايش نسبتا قابل توجه و چشمگيري داشت، كه تا زماني كه اين اقدامات و فعاليتها موانع و خطراتي را براي نيروهاي خودي كه در پهنه دريا در حال انجام تمرينات مشترك بودند ايجاد نمي نمود، يقينا عكس العملي نشان داده نمی شد.

دریادار موسوی ادامه داد: ولي در برخی موارد شاهد آن بوديم كه برخي از اين يگانها فاصله ايمني مصوب و قابل قبول را كه يگانها براي تأمين ايمني خودشان در زمان اجراي تمرينات توسط ساير يگانها بايد مد نظر قرار بگيرد و حفظ شود، رعايت نمي نمودند، كه برابر روش و عرف موجود بين المللي از طريق سيستم هاي ارتباطي تعريف شده، نسبت به برقراري ارتباط با اين يگانها و اعلام هشدار و اخطار به منظور ترك منطقه رزمايش و رعايت فاصله ايمني اقدام گرديد كه خوشبختانه هشدارهاي داده شده مورد قبول قرار گرفت و پذيرفته شده و اصطكاك آنچناني وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: اينگونه موارد به صورت روتين در دريانوردي ها و حين مأموريتها ممكن است براي كليه نيروها كه در دريا حضور دارند پيش بيايد كه براي اين منظور راهكارها و روشهاي خاصي وجود دارد كه از آنها استفاده مي شود.

استفاده وسیع و گسترده از هواپیماهای شناسایی

دریادار موسوی درباره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در نیروی دریایی ارتش گفت: به كارگيري هواپيماهاي بدون سرنشين در سطح نيروهاي مسلح اكثر كشورها به صورت بسيار گسترده و وسيع درحال انجام است، و جمهوري اسلامي ايران نيز براي تكميل زنجيره دفاعي خود و به منظور داشتن اشراف اطلاعاتي مورد نياز در سطح منطقه مورد نظر، بهره برداري از انواع هواپيماهاي بدون سرنشين را در دستور كار دارد.

دریادار موسوی اظهار داشت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به اين هواپيماها مجهز است، و از اين هواپيماها به منظور گشت و شناسايي و كنترل آبراه هاي مورد نظر به صورت دريا پايه، يعني پرتاب ازطريق يگانهاي شناور در دريا، و به صورت ساحل پايه يعني اعزام ازنقاط مورد نظر در سواحل نسبت به انجام گشت و شناسايي منطقه اقدام مي نمايد.

وی افزود: به منظور مجهز كردن اين هواپيماها به سامانه هاي جنگال، و همچنين مسلح كردن آنها به انواع تسليحات به روز و مورد نياز، اقدامات خوبي در سطح نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران درحال انجام مي باشد.

مهمترين دستاوردهاي رزمايش برزگ دريايی ولايت

وی درباره مهمترين دستاوردهاي رزمايش برزگ ولايت، گفت: از جمله دستاوردهای این رزمایش، شبيه سازي ميدان واقعي نبرد براي حضور نيروهاي شركت كننده در اين رزمايش به منظور اجراي تكنيك ها و تاكتيك هاي عملياتي مورد نظر و به كارگيري سازمان رزم در اختيار، جهت ايجاد هماهنگي بيشتر و كسب آمادگي براي حضوردر ميادين نبرد واقعي است.

دریادار موسوی آزمايش سامانه ها، تجهيزات، تسليحات و دستگاه هاي نوين و جديد را از دیگر دستاوردهای رزمایش عنوان کرد و گفت: آزمایش این تجهیزات در كليه ابعاد شامل سامانه هاي توپخانه، سامانه هاي موشكي، سامانه هاي مخابراتي و ارتباطي، سامانه هاي جنگال، سامانه هاي مراكز كنترل و فرماندهي و ساير تجهيزات بصورت عملي در ميداني واقعي براي ارزيابي ميزان قابليتها و توانمندي اين تجهيزات كه با ابتكارات و خلاقايتها و توامندي هاي موجود در ميهن اسلامي ساخته و تحويل نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گرديده است، صورت گرفت.

دریادار موسوی در ادامه، انتقال تجربه و دانش به نيروهاي جوان و تازه وارد به نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و ارتقاي ميزان قابليتها و توانمندي هاي آنها براي تقبل مسئوليتهاي سنگين تر در آينده، و همچنین ارايه بخشي از قابليتها و توانمندي هاي موجود در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به هم ميهنان و اعلام آمادگي براي حراست از كشور را بخشی از دستاوردهای این رزمایش عنوان کرد.

وی همچنین تقويت هماهنگي موجود بين نيروهاي متعدد شركت كننده در رزمايش را از دیگر دستاوردها دانست و گفت: انجام كار مشترك بين يگانهاي شناور سطحي، زيرسطحي، پروازي، تيپهاي تفنگدار و عمليات ويژه، غواصي، مراكز بهداشت و درمان، سامانه هاي موشكي، و همچنين همكاري با نيروهاي هوايي، و قرارگاه پدافند هوايي؛ نيازمند تعامل و ارتباط و هماهنگي مناسبي است كه با برگزاري اين رزمايش به دنبال آن بوديم.

One thought on “کنترل تنگه هرمز برای نیروی دریایی ارتش مسأله ای ساده و آسان است”
  1. داشتن چنین ارتشی باعث پیروزی وسربلندی ایران اسلامی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *