بارها اين کلمه را شنيده ايم که در برخورد با يک ماشين نو يا لباس و يا کسب پست و مقام، مردم به يکديگر مي گويند: «مبارک باشه» و شايد شما هم به خيلي ها اين جمله را گفته باشيد اما واقعاً فکر کرده ايد که «مبارک باشه» به چه معنايي مي باشد؟

اين جمله که يک دعاست و مفهوم بسيار جالب و مهمي دارد که آن را از سخن امام صادق عليه السلام که درباره آيه 31 سوره مريم مي باشد در مي يابيم :

در سوره مريم مي خوانيم: هنگامي که حضرت عيسي در نوزادي و براي اثبات پاکي مادرش حضرت مريم به اعجاز سخن گفت، اين جملات را بيان کرد: «من بنده خدا هستم. او به من کتاب آسماني عنايت فرمود و مرا پيامبر قرار داد و من را ” با برکت ” قرارداد هر جا که باشم….»
Link: آيه 31 سوره مريم

امام صادق عليه السلام مي فرمايند: «با برکت يعني پُر نفعپس هرچيزي که پرخير و پرنفع باشد با برکت است، هرچه مفيد و پرسود براي صاحبش باشد، مبارک است. بنابراين مي توانيم بگوييم:

ماشين بابرکت: ماشيني است که با آن زياد به ديگران خدمت شود، به ديدن پدر و مادر برويم، از مريض عيادت کنيم، با خانواده به تفريح سالم برويم، در مجالس خوب شرکت کنيم و …

منزل با برکت: خانه اي که در آن ميهماني زياد گرفته شود، محل آرامش اعضاء خانواده باشد، جلسات خوبي در آن برگزار شود، کارهاي ارزشمندي مثل رفع اختلاف بين دو نفر در آن منزل انجام شود و …

پست و مقام با برکت: آن پست و مقامي است که به سبب آن غم از دل غمديده برطرف شود، کار مردم به وسيله آن راه بيافتد، وسيله اي براي خدمت به جامعه و جلب رضاي خداوند باشد.

عمر بابرکت: عمري است که فرد در مدت عمر براي خانواده، محله، فاميل و شهر وکشورش مفيد باشد. کسب علم، خدمت به ديگران، افزايش کمالات و ارزشها دستاورد آن باشد و فرد بگويد: «خدايا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشي و من رستگار»

آري اکنون مشخص شد چه دعاي مهمي است که نسبت به خانه، ماشين، قبولي درکنکور و استخدام در يک اداره و بازگشايي يک فروشگاه مي گوييم: «مبارک باشه» . يعني پرخير، مفيد و وسيله جلب رضاي خداوند مهربان باشد.

نکته پاياني اينکه در کنار اين دعا که براي خود يا ديگران درخواست برکت مي کنيم بايد تلاشي هم انجام داد. چرا که خداوند به کسي برکت مي دهد که زمينه هايي داشته باشد. ايمان، تقوا، روحيه خيرخواهي، کامل و بي نقص انجام دادن وظايفي که به عهده گرفته ايم و دعا و توسل از زمينه هاي جلب برکت هستند. پس با تقويت اين موارد در زندگي خود، تلاش کنيم با برکت باشيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *