تهمینه منزوی هنرمند عکاس نمایشگاهی از پروژه جدید خود با عنوان “اندر احوالات من؛ ملقب به تاجبخش” برگزار کرده که طی آن به نقد انتخاب دختر شایسته سال در جهان پرداخته است.
به گزارش فرارو، تهمینه منزوی دانشآموختهٔ رشتهٔ عکاسی است که از سال 1385 فعالیت خود را با عکاسی مستند پیرامون مسایل اجتماعی، زنان و نسل جوان ایرانی آغاز کرده است.
منزوی در جدیدترین پروژه عکاسی خود با عنوان «اندر احوالات من؛ ملقب به تاجبخش» به نقد انتخاب دختر شایسته سال پرداخته است. در این پروژه که شامل 12 عکس میشود چند دختران جوان ایرانی در حالتهای مختلف در حالیکه تاج بر سر دارند در یک ساختمان مخروبه دیده میشوند. منزوی در گفتگویی پیرامون این نمایشگاه میگوید: این عکسها در واقع نفی همه ویژگیهایی هستند که به دختر شایسته سال نسبت داده میشود و در واقع این پروژه به مخاطب میگوید که همه زنان ایران شایسته هستند.
این عکاس جوان در بخشی از یادداشت خود پیرامون این نمایشگاه نیز آورده است: “در جهان واقعی، دخترانِ شایسته در چهارچوبی تعریف شده و در فضایی تکلیف شده برای نشان دادن بهترینهایشان روی صحنه ظاهر میشوند. با لبخند و صورتی عروسکی و خالی از احساسات درونیشان. فردیت این دختران، اخته میشود و نمایش ظاهر، تنها عنصر جذابیت آنهاست. انگار روش انتخاب دختران شایسته شبیه بازی دوران کودکیمان است، هر کس زودتر روی صندلی بنشیند، سزاواربلند مرتبهترین جایگاه است. با در نظر داشتن قابلیتهای نهانی هر زن درون جامعه برای شایسته بودن، فارغ از ظاهر، فرهنگ و حتی طبقه اجتماعی، دختران و زنان شایسته ایرانی را در پیادهروها و میدانهای شهر به آسانی میتوان دید.”
گفتنی است این نمایشگاه تا 28 اردیبهشت ماه در گالری راه ابریشم تهران ادامه خواهد داشت و بازدید برای عموم آزاد است.
چرا عکاس از خرابه ای کاخ مانند قدیمی استفاده نموده ؟ ایا میپندارد که دختران ایرانی لیاقت جای مناسب تری را ندارند ؟ ایا در نگاه خانم تهمینه منزوی عکاس محترمه گذشته واینده دختران شایسته ایران را شوم می بینند؟ عکاس محترمه میتوانست فضاهای متفاوتی را در پس جلوه های هنری خویش قرار بدهد ویکی ازاین پس نماها گزینه فوق هم باشد عکسهای فوق دارای پیام منفی ومتاثر کننده زندگی دختران این سرزمین است که که باهمه لیاقت*تاج بر سر* در خرابه ها حیف میشوند که در حقیقت زندگی زنان ودختران ازاده ما اینگونه نیست .